VOICE: Nema penala za višegodišnje kašnjenje izgradnje pruge Beograd-Budimpešta
“Infrastruktura železnica Srbije“ i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture negirali su za Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE) da je došlo do pomeranja rokova, te višegodišnjeg kašnjenja u izgradnji brze pruge Beograd-Budimpešta, a shodno tome, poručuju, nema ni penala koje bi odgovorni za to morali da isplate.
“Infrastruktura železnica Srbije“ i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture negirali su za Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE) da je došlo do pomeranja rokova, te višegodišnjeg kašnjenja u izgradnji brze pruge Beograd-Budimpešta, a shodno tome, poručuju, nema ni penala koje bi odgovorni za to morali da isplate.
Naime, nakon što je 2015. godine Aleksandar Vučić najavio modernizaciju pruge Beograd-Budimpešta, istakavši da će građani Srbije tu brzu prugu moći da koriste već od 2018. godine, resorna ministarka Zorana Mihajlović pomerila je taj rok na 2021, da bi zatim Vučić završetak radova opet prolongirao prvo za 2022., a potom (za sada) konačno do 2024. godine. VOICE je pokušao da sazna ko je odgovoran za toliko kašnjenje, te koliko novca je zbog penala naplaćeno od strane izvođača ili države, u zavisnosti od toga ko je označen kao krivac. Iako su različite rokove u više navrata, najčešće tokom predizbornih kampanja, najavljivali i Vučić i Ana Brnabić i ministri, iz dve navedene institucije decidirano tvrde da nikakvog kašnjenja niti pomeranja rokova nije bilo, a samim tim ni potrebe da iko plaća bilo kakve penale.
Ekonomski analitičar Milan Ćulibrk za VOICE kaže da je očito da niko ne zna kad će pruga zapravo biti gotova, čak ni oni koji su direktno zaduženi za to, te da je u pitanju tipična priča koja važi za sve projekte koje država finansira, bilo iz kredita ili iz budžeta. Ćulibrk smatra i da je nemoguće da niko nije odgovoran za tolika kašnjenja i da, dok ne bude video ugovor, neće verovati da nema penala za ovoliko produženje roka izgradnje.
– Mogu samo da zaključim da oni nas već vozaju uveliko, i bez pruge i bez voza, i da će nas vozati još nekoliko godina. Sad je pitanje samo zašto se onda bilo šta pominje, zašto se obećava? Slušali smo i izjave ministra Momirovića da će se praktično spojiti Novi Sad i Beograd, a vidimo sada da pruge nema i ko zna kada će je biti – navodi Ćulibrk, uz opasku da je neverovatno da toliko dugo traju radovi na deonici koja prolazi kroz ravnicu.
– U redu, ima par tunela, ali to se valjda znalo i pre nego što je započeta gradnja i nije trebalo obećavati nikakve rokove, pogotovo ne ubeđivati građane da će koliko već sutra moći da stignu, kako oni to kažu, iz centra Beograda u centar Novog Sada. Pri tome, 80 posto Beograđana ne zna gde je nova železnička stanica Prokop – kaže Ćulibrk i pita koliko bi onda mogla da traje rekonstrukcija pruge Beograd-Bar.
NISU ROKOVI SVETA KRAVA
Od prve najave modernizacije pruge Aleksandar Vučić, Ana Brnabić i Zorana Mihajlović, a sada i njen naslednik Tomislav Momirović nebrojeno puta su prolongirali rok završetka izgradnje. Kao što smo već pomenuli, počelo je to kada je tadašnji premijer Vučić 23. decembra 2015. najavio kraj modernizacije pruge za 2018. godinu. Taj rok je prošao, a Vučić je u oktobru 2019. godine najavio da će brza pruga do Subotice biti gotova do kraja 2022. godine. Pola godine kasnije, u maju 2020. godine Vučić najavljuje novi rok za završetak pruge – “do 2024. godine”. Dakle, umesto prvobitnih 2,5 godine, pruga će se graditi čak osam godina.
Iako je Vučić jasno postavio novi rok za šest godina kasniji od prvobitnog, za “Infrastrukture železnice Srbije“ je sve u redu.
„Kraj izgradnje brze pruge Beograd – Subotica ni na koji način nije prolongiran do kraja 2024. godine, kako Vi to tvrdite. Izgradnja deonice Novi Sad -Subotica započinje u septembru ove godine, uz ugovorni rok od 33 meseca za završetak posla. Izgradnjom ove deonice, biće završena i čitava brza pruga Beograd-Subotica. U ovom trenutku nema razloga za bilo kakva ‘predviđanja’ mogućih penala, jer za to u ovom trenutku nema nikakvog osnova“, stoji u odgovoru koji potpisuje pi-ar Nenad Stanisavljević.
Pored krajnjeg roka, prolongirani su i rokovi za pojedine deonice, pa je tako Vučić najavio da će pruga Beograd – Stara Pazova biti gotova do kraja 2020. godine, nakon čega će do kraja marta ona biti „slobodna za vožnju“. U martu 2021. godine Vučić, kako je pisala Politika, obilazak radova na budućoj pruzi započeo je baš na deonici do Stare Pazove, gde je od kineskih kompanija dobio obećanje da će pruga biti završena do kraja septembra, a da će moći da se pusti u saobraćaj do kraja godine. Ne u martu kako je prethodno najavljeno.
U odgovorima „Infrastrukture Železnice Srbije“, koje smo dobili tek nakon žalbe Povereniku za informacije od javnog značaja, u više navrata se ponavlja kako nema nikakvog probijanja rokova, zbog čega nisu ni utvrđivani razlozi za kašnjenje niti je bilo plaćanja penala.
„‘Infrastruktura železnice Srbije’ nije do sada platila nikakvu ugovornu kaznu za izgradnju pruge za velike brzine na deonici Beograd Centar-Stara Pazova, jer je rok za završetak radova 30. septembar 2021. godine. Dakle, radovi na ovoj deonici još uvek se odvijaju u skladu sa ugovornim rokovima, pa nema nikakvog osnova za plaćanje bilo kakvih ‘penala’“, stoji u odgovoru uz opasku da bi čitava brza pruga Beograd-Novi Sad trebalo da bude u građevinskom smislu završena do kraja 2021. godine, a redovan saobraćaj da krene u februaru ili martu naredne godine.
Iz Ministarstva građevinarstva su bili štedljiviji na rečima, te su na sva pitanja odgovorili gotovo identično:
„Na osnovu Komercijalnih Ugovora sa svim pratećim Aneksima na predmetna dva projekta nije bilo probijanja rokova na izgradnji, tako da nije bilo ni penala (odštetnih zahteva)“, tvrde u Ministarstvu.
Vučić je najavio da će deonica Beograd – Novi Sad biti gotova do avgusta, dok iz “Infrastruktura Železnice Srbije“ tvrde da će to biti do kraja godine. Politika je u martu ove godine pisala i da su Kinezi, na pitanje predsednika kada će početi da grade i poslednju deonicu brze pruge od Novog Sada do granice sa Mađarskom, najavili da će radove započeti 1. septembra, međutim, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ima druge informacije:
„Za deonicu Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija) ugovor za izvođenje radova još nije ni otpočeo jer traje faza projektovanja tehničke dokumentacije (PGD u PGZ) i priprema za ishodovanje građevinske dozvole za tu deonicu“, stoji u odgovoru pomoćnice ministra Anite Dimoski.
PROBLEMI TEK KAD MAJSTORI ODU
Poslednji direktor “Železničko transportne organizacije Novi Sad” Gerhar Burbah za VOICE kaže da je za njega kao inženjera taj prvobitni rok za izgradnju pruge od 2,5 godine bio nerealan. Dodaje i da je očigledno da se tek sada završava sa imovinskim odnosima i da verovatno još ima nekih sudskih sporova.
– Planum mora biti širi za dva koloseka, znači da moraju negde nekom na trasi oduzeti zemlju, u dužini od 100 kilometara. Tu može biti 500 vlasnika, a samim tim i ucena, sudskih postupaka. Kad su počeli prugu Beograd-Novi Sad? Pretpostavljam da imovinske odnose nisu rešili, a zato ni projektna dokumentacija nije bila još kompletirana, nego je sada kompletiraju. Prema tome, o rokovima se više ne sme ni pitati. Ako ne krenu da grade u jesen od Novog Sada prema Subotici, 2024. godine neće biti gotovo – smatra Burbah.
Gerhar Burbah: Ni projektna dokumentacija nije bila kompletirana, nego je sada kompletiraju (Foto: VOICE)
Četrdeset godina (bez) brzih pruga
Priča oko „brzih pruga“, odnosno pruga za velike brzine, počinje još krajem osamdesetih godina, podseća za VOICE poslednji direktor „Železničke transportne organizacije Novi Sad“ Gerhard Burbah. Još tada su, kaže, on i drugi inženjeri putovali po svetu i prikupljali informacije o funkcionisanju železničkih sistema za velike brzine.
Početkom osamdesetih godina, „ŽTO Novi Sad“ i „ŽTO Zagreb“ su se dogovorili da se pruga između Beograda i Zagreba rekonstruiše za brzinu od 160 kilometara na sat, za šta je levi kolosek i bio napravljen. Međutim, izostala je podrška sa državnog nivoa za kupovinu elektromotornih vozova koji bi se kretali tim brzinama, a postojeće lokomotive su se kretale do 120 km/h. Kasnije su 1. januara 1990. godine železničke transportne organizacije u Srbiji – ŽTO Beograd, ŽTO Priština i ŽTO Novi Sad, objedinjenje u jednstvene „Železnice Srbije“. Zatim je 3. aprila 1991. formiran „Stručni savet pruga velikih brzina u Srbiji“ čiji Burbah postaje predsednik. Savet je brojao 23 člana, među kojima devet redovnih profesora fakulteta i veliki broj doktora nauka iz različitih oblasti: mašinaca, građevinaca, pravnika, geologa… Takođe, formirane su brojne komisije, čiji delokrug je obuhvatao sve aspekte vezane za izgradnju i upravljanje takvim prugama.
– Urađene su različite analize, studije, za različite aspekte koji su neophodni za pruge za brzine veće od 160 kilometara. Tu je pitanje donjeg stroja, šljunka, pitanje tucanika, pragova, pitanje veznih sredstava, elektrotehničkih postrojenja. Zatim, način održavanja pruge, način upravljanja prugom, način upravljanja saobraćajem. Potrebna su ogromna sredstva za sve to i neophodno je da su ljudi obučeni i školovani da bi mogli taj posao da preuzmu – navodi Burbah.
On je, kao predsednik Saveta, imao razgovore sa čelnicima železničkih transportnih organizacija oko Srbije – iz Hrvatske, Mađarske, Rumunije, Bugarske i Makedonije i njihov jednoglasan stav bio je da pruge u tim zemljama neće ići većim brzinama od 160 km na sat. Zato je zauzet stav da je Srbija premala zemlja da bi za sebe pravila prugu za brzine od 250 km na sat, te je prihvaćeno da samo u iznimnim slučajevima treba ići na 200 km/h, ukoliko se postignu sporazumi sa nekom od susednih država, što je kasnije i bio slučaj sa Mađarskom, s kojom je dogovoren limit na 200 km/h.
Burbah podseća da je problem nastao kada je sklopljen ugovor između Javnog železničkog preduzeća Beograd i Saobraćajnog instituta CIP kao izvođača, koji je zahtevao da se pruge projektuju za brzine od 250 kilometara na sat.
– 200 i 250 nije linerano, nego je poskupljenje jedna parabola. To znači da je možda i tri puta skuplja pruga za 250 nego za 200 kilometara na sat. To je bio sukob između Saveta i CIP-a, a posledica toga je da nijedna pruga nije izgrađena. Poslednje što sam video je bio projekat železničke stanice Žednik, oni su tada napravili generalni projekat i glavne projekte sve od Beograda do Subotice, koje sve sada možeš baciti. I naravno, sve se moralo raditi iz početka – istakao je Burbah.
Sagovornik VOICE-a iz železničke branše, koji nije želeo da bude imenovan, napominje da se prilikom ugovaranja nekog posla određuje precizan rok, koji podrazumeva i eventualne penale za nepoštovanje ugovornih obaveza.
– Kad vi investirate, država ne vadi novac iz džepa nego povlači određene kredite, da li je to kineska banka i tako dalje, i tu mora da piše za rokove, a na te rokove onda mora postojati nešto što liči na kamatu. Očigledno je da je taj ugovor poslovna, državna tajna i onda se ti rokovi produžuju verovatno nekim aneksima, jer se tamo pominju i aneksi u odgovoru. Sve je to vrlo neizvesno – kaže on.
Potpredsednik Privredne komore građevinske industrije Srbije Goran Rodić za VOICE upozorava da je najveći problem u celom poslu to što se odlučuje na državnom nivou i što odluke donosi jedan čovek.
– Mi imamo projekat, projekat ima takozvani premer i predračun. Sve se uradi u početku kad se isprojektuje koliko će to da košta. Iskustvo nam pokazuje da u količinama odstupanje može da bude plus-minus tri posto, a u ceni i do deset posto i tu se kreću ti parametri. Kod nas imaš ovako: na 100 dinara po predračunu konačna situacija iznosi 1.000 dinara, dakle deset puta veća cena – ističe Rodić.
Kaže i da je problematično kada su izvođači radova strane firme.
– Gde god domaće firme i domaći projektanti rade za državu takvi nedostaci koji produžavaju rokove i slično rešavaju se u hodu i to ljudi i ne primećuju. Gde god su uključeni stranci, koje samo interesuje profit, oni se hvataju za svaku sitnicu, odmah traže preugovaranje da bi izvukli pare. Bez obzira što oni prividno daju povoljne kredite, a njihove firme su nosioci poslova, ti krediti su najskuplji na svetu. To nije jedan ili dva posto, to su preko 10 posto kamate maltene na mesečnom nivou. Odnose i novac i reference, a naše firme koje su nosioci posla uslovljavaju da rade po minimalnim cenama – napominje Rodić, uz opasku da će najveći problemi uslediti tek kad svi majstori odu.
VIŠE PITANJA NEGO ODGOVORA
Inače, Vučić je u maju 2020. godine, kako je prenela N1, komentarišući to što pruga nije završena do kraja 2018. godine, rekao da u infrastrukturnim projektima ima „bezbroj problema“. I dok sagovornici VOICE-a ocenjuju da je najviše problema moglo biti na deonici oko Čortanovaca, zbog tunela, vijadukta i drugih komplikovanih elemenata, „Infrastruktura železnice Srbije“ odbila je da pojasni koji su to problemi.
„Kada je reč o ‘bezbroj problema’, bez tumačenja izjava predsednika Republike, želimo da još jednom naglasimo da je izgradnja pruge za velike brzine jedan od najvećih i najznačajnijih investicionih i infrastrukturnih projekata u regionu, ne samo kada je o železnici reč. Izgradnja pruge za velike brzine do 200 km/sat kroz Srbiju, može se u železničkom smislu porediti samo sa najznačajnijim događajima u 137 godina dugoj istoriji srpskih železnica, poput gradnje prve pruge ili sveobuhvatne elektrifikacije naših pruga“, navedeno je u odgovoru iz „Infrastruktura železnice Srbije“, uz opasku da se „svi izazovi i teškoće u radu uspešno prevazilaze, uz maksimalnu saradnju svih učesnika u projektu“.
Na kraju, umesto preciznih pojašnjenja, zbog nedostatka pravih informacija od strane nadležnih, naši sagovornici otvorili su veliki broj pitanja u vezi sa ovim poslom, a koja će se postaviti nakon završetka pruge: prvo i osnovno jeste da li je ovaj pravac uopšte isplativ, budući da na njemu ima malo putnika, a drugo kako ide osposobljavanje kadrova jer postojeći ne mogu ni da rade na ovoj pruzi. Sve će, kažu, ličiti na saobraćaj poluprazni vozova, na preskupo održavanje, na nerešen problem masovnih tereta – ugalj, kamen, cisterne, vangabaritni tereti. Uz to, sve ostale pruge ostaće na sadašnjem nivou, odnosno na nivou s početka XX veka, pa se postavlja pitanje i kakva će biti „saradnja u transportu“ moderne i pruga starih najmanje 100 godina.
Juhas Balint da odmah podnese ostavku na mesto predsednika Skupštine Vojvodine!
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) izražava duboko ogorčenje zbog sramnog ponašanja Juhasa Balinta, predsednika pokrajinskog parlamenta i člana predsedništva SVM-a. Njegovi postupci još jednom potvrđuju da mu nisu važne demokratske vrednosti, već isključivo očuvanje trenutne vlasti i služenje kriptoradikalnim političkim interesima
Na jučerašnjoj sednici parlamenta, Juhas Balint je naložio obezbeđenju da iz sale izbaci predstavnike medija, a potom asistirao poslanicima SNS-a kada su napali opozicione predstavnike. Bez mogućnosti za diskusiju, sve tačke dnevnog reda, uključujući i budžet za 2025. godinu, usvojene su ekspresno.
Ovakvo ponašanje grubo krši demokratske principe i pokazuje da Juhas Balint nije dostojan pozicije predsednika pokrajinskog parlamenta. Parlament je pod njegovim vođstvom postao servis vlasti koji guši opozicione stavove i zanemaruje javni interes.
DZVM zahteva od Juhasa Balinta da odmah podnese ostavku! Neka prestane da sramoti vojvođanske Mađare i da ide stopama Mihalja Kertesa!
Pokrajinskom parlamentu je potreban predsednik koji poštuje demokratske vrednosti i ravnopravno uvažava prava svih poslanika.
Prosvetari razmatraju radikalizaciju štrajka: Na stolu i potpuna obustava rada
Cirkularni štrajk prosvetnih radnika od ponedeljka, 16. decembra se nastavlja skraćenjem časova na 30 minuta u školskim upravama Kraljevo, Čačak, Užice i Kragujevac
Istovremeno, za ponedeljak je zakazana sednica Glavnog odbora Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije, na kojoj će se članovi tog tela izjasniti o predlogu Predsedništva USPRS da se štrajk radikalizuje, nezvanično je potvrđeno Danasu iz više izvora.
Predsedništvo Unije predložiće Glavnom odboru da zaposleni u prosveti obustave rad u petak, 20. decembra, te da se zakonski štrajk sa skraćenjem časova na 30 minuta organizuje od 23. do 27. decembra na teritoriji cele Srbije, a ne samo na područjima školskih uprava Beograd i Požarevac, kako je predviđeno ranijom odlukom.
Predlog je i da Glavni odbor Unije razmotri opciju potpune obustave rada.
“Odluka bi bila doneta na posebnoj sednici, nakon konsultacija sa članovima i sprovodila bi se od 28. januara 2025. godine do ispunjenja zahteva“, navodi se u predlogu u koji je Danas imao uvid.
Predsedništvo Unije predlaže sledeće štrajkačke zahteve: smenu kompletnog rukovodstva Ministarstva prosvete, ispunjenje materijalnih zahteva predviđenih potpisanim Protokolom, potpisivanje izmena i dopuna Posebnog kolektivnog ugovora za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika, kao i smanjenje administracije.
Stefanović o izjavi Vučevića: Skandalozne reči premijera da ne može Srbija da se ruši i zaustavlja „zbog 15 ili 1.555 mrtvih“
Zamenik predsednika Stranke slobode i pravde i narodni poslanik Borko Stefanović izjavio je danas da je skandalozna izjava premijera Miloša Vučevića da ne može Srbija da se ruši i zaustavlja “zbog 15 ili 1.555 mrtvih” i da mora da ode sa mesta predsednika Vlade i bude obuhvaćen krivičnim postupkom
„Ovo je skandalozna izjava čoveka koji je u vreme rekonstrukcije novosadske Železničke stanice bio gradonačelnik i koji je svojim propustima i delovanjem, zajedno sa svojim mafijaškim izvođačima, doprineo ubistvu u Novom Sadu“, naveo je Stefanović u pisanoj izjavi.
Prema njegovim rečima, Vučević mora da ode sa mesta predsednika Vlade, koja je ionako puna osumnjičenih lica i da i on bude obuhvaćen krivičnim postupkom.
„Vučević, na kraju, mora da nauči srpski jezik do kraja i prestane da koristi reči ‘Srbija’ i ‘država’ na mestima gde svi vide da stoje reči ‘vlast’ i ‘režim SNS’. Niko, Vučeviću, ne ruši Srbiju i državu, građani i studenti je, naprotiv, brane od mafije i od tvojih Snajpera, Bosketa, Goranca, Zvonka i Andreja, od tvog direktora novosadskog GSP, koji je deo međunarodne narko grupe“, rekao je Stefanović.
obustavlja se svaka komunikacija sa Vladom Republike Srbije zbog pritisaka na poljoprivrednike!
Traži se momentalno ukidanje pasivnog statusa svim poljoprivrednicima koji su napravili samo tehničke propuste ili imaju druge nedostatke koji ne podrazumevaju zloupotrebu budžetskih sredstava .
Poziva se na odgovornost Ministarstvo poljoprivrede Skupštinski odbor za poljoprivredu Predsednik Vlade Republike Srbije
Hitna pomoć studentima u hrani i neophodnim potrepštinama.
koordinisana podrška studentima obavezno u ljudstvu na blokadama ako postoji potreba i mehanizovano.
pozivaju se poljoprivrednici da se organizuju u svojim mestima i izađu traktorima u dogovoreno vreme.
Vladavina prava, sloboda i demokratija alati u borbi protiv koruptivne hobotnice vlasti
Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI pozdravlja podršku velikog broja advokata studentima i njihovoj borbi za ispunjenje legitimnih i legalnih zahteva, na koje nadležne institucije moraju da odgovore
Advokati su, takođe, pozvali Advokatsku komoru Srbije i sve advokatske komore u sastavu Advokatske komore Srbije da izdaju posebno saopštenje podrške studentima u ostvarivanju njihovih Ustavom zajamčenih prava i istaknutih zahteva.
Ovaj apel je posebno bitno istaći na današnji Međunarodni dan ljudskih prava, koji je temelj garancija dostojanstva, te jednakih i neotuđivih prava svih članova svetske zajednice.
Izostanak vladavine prava u Srbiji jedan je od osnovih problema naše zajednice.
Koruptivna hobotnica Srpske napredne stranke uništava državu i njene građane.
Tome se mora stati na put!
Jedini ispravan način da se to ostvari je članstvo Srbije u Evropskoj uniji koja u svom osnivačkom ugovoru utvrđuje vladavinu prava, slobodu, poštovanje ljudskog dostojanstva, poštovanje ljudskih prava, jednakost i demokratiju kao svoje temeljne vrednosti.
Da je Srbija članica Evropske unije, i ona bi bila u ingerencijama evropskog tužioca koji bi garantovao borbu protiv korupcije.
I baš zato, borba za članstvo Srbije u Evropskoj uniji mora da bude prioritet svih demokratskih članova naše zajednica.
To je jedina garancija uređene i moderne države.
Aleksandar Marton portparol Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) ne prestaje da se čudi činjenici da, iako je zvanični predsednik MNS-a Arpad Fremond, u ime ove institucije često govori dr. Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM). Ova neobičnost posebno dolazi do izražaja na događajima organizovani od strane MNS u školama, obrazovnim ustanovama, gde se ove političke igrarije često odvijaju pred decom.
Kako sve ovo treba da razumemo? Da li je ovo početak nove prakse u kojoj se autonomija institucija jednostavno zanemaruje? Ili je u pitanju činjenica da zakoni i etičke norme postoje samo na papiru?
DZVM podseća sve pomenute, da zakon o nacionalnim savetima jasno nalaže: nacionalni saveti se ne smeju koristiti u političke svrhe. Zbog toga pozivamo rukovodstvo MNS-a da obezbedi očuvanje kredibiliteta institucije nacionalnog saveta i da ne dozvoli da MNS postane politička igračka Saveza vojvođanskih Mađara.
Umesto političkog spektakla pred decom, bolje bi bilo da se postarate da putem MNS prenesemo prave vrednosti budućim generacijama.