VOICE: Nema penala za višegodišnje kašnjenje izgradnje pruge Beograd-Budimpešta
“Infrastruktura železnica Srbije“ i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture negirali su za Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE) da je došlo do pomeranja rokova, te višegodišnjeg kašnjenja u izgradnji brze pruge Beograd-Budimpešta, a shodno tome, poručuju, nema ni penala koje bi odgovorni za to morali da isplate.
“Infrastruktura železnica Srbije“ i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture negirali su za Vojvođanski istraživačko-analitički centar (VOICE) da je došlo do pomeranja rokova, te višegodišnjeg kašnjenja u izgradnji brze pruge Beograd-Budimpešta, a shodno tome, poručuju, nema ni penala koje bi odgovorni za to morali da isplate.
Naime, nakon što je 2015. godine Aleksandar Vučić najavio modernizaciju pruge Beograd-Budimpešta, istakavši da će građani Srbije tu brzu prugu moći da koriste već od 2018. godine, resorna ministarka Zorana Mihajlović pomerila je taj rok na 2021, da bi zatim Vučić završetak radova opet prolongirao prvo za 2022., a potom (za sada) konačno do 2024. godine. VOICE je pokušao da sazna ko je odgovoran za toliko kašnjenje, te koliko novca je zbog penala naplaćeno od strane izvođača ili države, u zavisnosti od toga ko je označen kao krivac. Iako su različite rokove u više navrata, najčešće tokom predizbornih kampanja, najavljivali i Vučić i Ana Brnabić i ministri, iz dve navedene institucije decidirano tvrde da nikakvog kašnjenja niti pomeranja rokova nije bilo, a samim tim ni potrebe da iko plaća bilo kakve penale.
Ekonomski analitičar Milan Ćulibrk za VOICE kaže da je očito da niko ne zna kad će pruga zapravo biti gotova, čak ni oni koji su direktno zaduženi za to, te da je u pitanju tipična priča koja važi za sve projekte koje država finansira, bilo iz kredita ili iz budžeta. Ćulibrk smatra i da je nemoguće da niko nije odgovoran za tolika kašnjenja i da, dok ne bude video ugovor, neće verovati da nema penala za ovoliko produženje roka izgradnje.
– Mogu samo da zaključim da oni nas već vozaju uveliko, i bez pruge i bez voza, i da će nas vozati još nekoliko godina. Sad je pitanje samo zašto se onda bilo šta pominje, zašto se obećava? Slušali smo i izjave ministra Momirovića da će se praktično spojiti Novi Sad i Beograd, a vidimo sada da pruge nema i ko zna kada će je biti – navodi Ćulibrk, uz opasku da je neverovatno da toliko dugo traju radovi na deonici koja prolazi kroz ravnicu.
MIlan Ćulibrk: Oni nas već vozaju uveliko, i bez pruge i bez voza (Foto: Medija centar Beograd)
– U redu, ima par tunela, ali to se valjda znalo i pre nego što je započeta gradnja i nije trebalo obećavati nikakve rokove, pogotovo ne ubeđivati građane da će koliko već sutra moći da stignu, kako oni to kažu, iz centra Beograda u centar Novog Sada. Pri tome, 80 posto Beograđana ne zna gde je nova železnička stanica Prokop – kaže Ćulibrk i pita koliko bi onda mogla da traje rekonstrukcija pruge Beograd-Bar.
NISU ROKOVI SVETA KRAVA
Od prve najave modernizacije pruge Aleksandar Vučić, Ana Brnabić i Zorana Mihajlović, a sada i njen naslednik Tomislav Momirović nebrojeno puta su prolongirali rok završetka izgradnje. Kao što smo već pomenuli, počelo je to kada je tadašnji premijer Vučić 23. decembra 2015. najavio kraj modernizacije pruge za 2018. godinu. Taj rok je prošao, a Vučić je u oktobru 2019. godine najavio da će brza pruga do Subotice biti gotova do kraja 2022. godine. Pola godine kasnije, u maju 2020. godine Vučić najavljuje novi rok za završetak pruge – “do 2024. godine”. Dakle, umesto prvobitnih 2,5 godine, pruga će se graditi čak osam godina.
Iako je Vučić jasno postavio novi rok za šest godina kasniji od prvobitnog, za “Infrastrukture železnice Srbije“ je sve u redu.
„Kraj izgradnje brze pruge Beograd – Subotica ni na koji način nije prolongiran do kraja 2024. godine, kako Vi to tvrdite. Izgradnja deonice Novi Sad -Subotica započinje u septembru ove godine, uz ugovorni rok od 33 meseca za završetak posla. Izgradnjom ove deonice, biće završena i čitava brza pruga Beograd-Subotica. U ovom trenutku nema razloga za bilo kakva ‘predviđanja’ mogućih penala, jer za to u ovom trenutku nema nikakvog osnova“, stoji u odgovoru koji potpisuje pi-ar Nenad Stanisavljević.
Pored krajnjeg roka, prolongirani su i rokovi za pojedine deonice, pa je tako Vučić najavio da će pruga Beograd – Stara Pazova biti gotova do kraja 2020. godine, nakon čega će do kraja marta ona biti „slobodna za vožnju“. U martu 2021. godine Vučić, kako je pisala Politika, obilazak radova na budućoj pruzi započeo je baš na deonici do Stare Pazove, gde je od kineskih kompanija dobio obećanje da će pruga biti završena do kraja septembra, a da će moći da se pusti u saobraćaj do kraja godine. Ne u martu kako je prethodno najavljeno.
U odgovorima „Infrastrukture Železnice Srbije“, koje smo dobili tek nakon žalbe Povereniku za informacije od javnog značaja, u više navrata se ponavlja kako nema nikakvog probijanja rokova, zbog čega nisu ni utvrđivani razlozi za kašnjenje niti je bilo plaćanja penala.
„‘Infrastruktura železnice Srbije’ nije do sada platila nikakvu ugovornu kaznu za izgradnju pruge za velike brzine na deonici Beograd Centar-Stara Pazova, jer je rok za završetak radova 30. septembar 2021. godine. Dakle, radovi na ovoj deonici još uvek se odvijaju u skladu sa ugovornim rokovima, pa nema nikakvog osnova za plaćanje bilo kakvih ‘penala’“, stoji u odgovoru uz opasku da bi čitava brza pruga Beograd-Novi Sad trebalo da bude u građevinskom smislu završena do kraja 2021. godine, a redovan saobraćaj da krene u februaru ili martu naredne godine.
Iz Ministarstva građevinarstva su bili štedljiviji na rečima, te su na sva pitanja odgovorili gotovo identično:
„Na osnovu Komercijalnih Ugovora sa svim pratećim Aneksima na predmetna dva projekta nije bilo probijanja rokova na izgradnji, tako da nije bilo ni penala (odštetnih zahteva)“, tvrde u Ministarstvu.
Vučić je najavio da će deonica Beograd – Novi Sad biti gotova do avgusta, dok iz “Infrastruktura Železnice Srbije“ tvrde da će to biti do kraja godine. Politika je u martu ove godine pisala i da su Kinezi, na pitanje predsednika kada će početi da grade i poslednju deonicu brze pruge od Novog Sada do granice sa Mađarskom, najavili da će radove započeti 1. septembra, međutim, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ima druge informacije:
„Za deonicu Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija) ugovor za izvođenje radova još nije ni otpočeo jer traje faza projektovanja tehničke dokumentacije (PGD u PGZ) i priprema za ishodovanje građevinske dozvole za tu deonicu“, stoji u odgovoru pomoćnice ministra Anite Dimoski.
PROBLEMI TEK KAD MAJSTORI ODU
Poslednji direktor “Železničko transportne organizacije Novi Sad” Gerhar Burbah za VOICE kaže da je za njega kao inženjera taj prvobitni rok za izgradnju pruge od 2,5 godine bio nerealan. Dodaje i da je očigledno da se tek sada završava sa imovinskim odnosima i da verovatno još ima nekih sudskih sporova.
– Planum mora biti širi za dva koloseka, znači da moraju negde nekom na trasi oduzeti zemlju, u dužini od 100 kilometara. Tu može biti 500 vlasnika, a samim tim i ucena, sudskih postupaka. Kad su počeli prugu Beograd-Novi Sad? Pretpostavljam da imovinske odnose nisu rešili, a zato ni projektna dokumentacija nije bila još kompletirana, nego je sada kompletiraju. Prema tome, o rokovima se više ne sme ni pitati. Ako ne krenu da grade u jesen od Novog Sada prema Subotici, 2024. godine neće biti gotovo – smatra Burbah.
Gerhar Burbah: Ni projektna dokumentacija nije bila kompletirana, nego je sada kompletiraju (Foto: VOICE)
Četrdeset godina (bez) brzih pruga
Priča oko „brzih pruga“, odnosno pruga za velike brzine, počinje još krajem osamdesetih godina, podseća za VOICE poslednji direktor „Železničke transportne organizacije Novi Sad“ Gerhard Burbah. Još tada su, kaže, on i drugi inženjeri putovali po svetu i prikupljali informacije o funkcionisanju železničkih sistema za velike brzine.
Početkom osamdesetih godina, „ŽTO Novi Sad“ i „ŽTO Zagreb“ su se dogovorili da se pruga između Beograda i Zagreba rekonstruiše za brzinu od 160 kilometara na sat, za šta je levi kolosek i bio napravljen. Međutim, izostala je podrška sa državnog nivoa za kupovinu elektromotornih vozova koji bi se kretali tim brzinama, a postojeće lokomotive su se kretale do 120 km/h. Kasnije su 1. januara 1990. godine železničke transportne organizacije u Srbiji – ŽTO Beograd, ŽTO Priština i ŽTO Novi Sad, objedinjenje u jednstvene „Železnice Srbije“. Zatim je 3. aprila 1991. formiran „Stručni savet pruga velikih brzina u Srbiji“ čiji Burbah postaje predsednik. Savet je brojao 23 člana, među kojima devet redovnih profesora fakulteta i veliki broj doktora nauka iz različitih oblasti: mašinaca, građevinaca, pravnika, geologa… Takođe, formirane su brojne komisije, čiji delokrug je obuhvatao sve aspekte vezane za izgradnju i upravljanje takvim prugama.
– Urađene su različite analize, studije, za različite aspekte koji su neophodni za pruge za brzine veće od 160 kilometara. Tu je pitanje donjeg stroja, šljunka, pitanje tucanika, pragova, pitanje veznih sredstava, elektrotehničkih postrojenja. Zatim, način održavanja pruge, način upravljanja prugom, način upravljanja saobraćajem. Potrebna su ogromna sredstva za sve to i neophodno je da su ljudi obučeni i školovani da bi mogli taj posao da preuzmu – navodi Burbah.
On je, kao predsednik Saveta, imao razgovore sa čelnicima železničkih transportnih organizacija oko Srbije – iz Hrvatske, Mađarske, Rumunije, Bugarske i Makedonije i njihov jednoglasan stav bio je da pruge u tim zemljama neće ići većim brzinama od 160 km na sat. Zato je zauzet stav da je Srbija premala zemlja da bi za sebe pravila prugu za brzine od 250 km na sat, te je prihvaćeno da samo u iznimnim slučajevima treba ići na 200 km/h, ukoliko se postignu sporazumi sa nekom od susednih država, što je kasnije i bio slučaj sa Mađarskom, s kojom je dogovoren limit na 200 km/h.
Burbah podseća da je problem nastao kada je sklopljen ugovor između Javnog železničkog preduzeća Beograd i Saobraćajnog instituta CIP kao izvođača, koji je zahtevao da se pruge projektuju za brzine od 250 kilometara na sat.
– 200 i 250 nije linerano, nego je poskupljenje jedna parabola. To znači da je možda i tri puta skuplja pruga za 250 nego za 200 kilometara na sat. To je bio sukob između Saveta i CIP-a, a posledica toga je da nijedna pruga nije izgrađena. Poslednje što sam video je bio projekat železničke stanice Žednik, oni su tada napravili generalni projekat i glavne projekte sve od Beograda do Subotice, koje sve sada možeš baciti. I naravno, sve se moralo raditi iz početka – istakao je Burbah.
Sagovornik VOICE-a iz železničke branše, koji nije želeo da bude imenovan, napominje da se prilikom ugovaranja nekog posla određuje precizan rok, koji podrazumeva i eventualne penale za nepoštovanje ugovornih obaveza.
– Kad vi investirate, država ne vadi novac iz džepa nego povlači određene kredite, da li je to kineska banka i tako dalje, i tu mora da piše za rokove, a na te rokove onda mora postojati nešto što liči na kamatu. Očigledno je da je taj ugovor poslovna, državna tajna i onda se ti rokovi produžuju verovatno nekim aneksima, jer se tamo pominju i aneksi u odgovoru. Sve je to vrlo neizvesno – kaže on.
Potpredsednik Privredne komore građevinske industrije Srbije Goran Rodić za VOICE upozorava da je najveći problem u celom poslu to što se odlučuje na državnom nivou i što odluke donosi jedan čovek.
– Mi imamo projekat, projekat ima takozvani premer i predračun. Sve se uradi u početku kad se isprojektuje koliko će to da košta. Iskustvo nam pokazuje da u količinama odstupanje može da bude plus-minus tri posto, a u ceni i do deset posto i tu se kreću ti parametri. Kod nas imaš ovako: na 100 dinara po predračunu konačna situacija iznosi 1.000 dinara, dakle deset puta veća cena – ističe Rodić.
Kaže i da je problematično kada su izvođači radova strane firme.
Goran Rodić: Najveći problem u celom poslu je što odluke donosi jedan čovek (Foto: N1)
– Gde god domaće firme i domaći projektanti rade za državu takvi nedostaci koji produžavaju rokove i slično rešavaju se u hodu i to ljudi i ne primećuju. Gde god su uključeni stranci, koje samo interesuje profit, oni se hvataju za svaku sitnicu, odmah traže preugovaranje da bi izvukli pare. Bez obzira što oni prividno daju povoljne kredite, a njihove firme su nosioci poslova, ti krediti su najskuplji na svetu. To nije jedan ili dva posto, to su preko 10 posto kamate maltene na mesečnom nivou. Odnose i novac i reference, a naše firme koje su nosioci posla uslovljavaju da rade po minimalnim cenama – napominje Rodić, uz opasku da će najveći problemi uslediti tek kad svi majstori odu.
VIŠE PITANJA NEGO ODGOVORA
Inače, Vučić je u maju 2020. godine, kako je prenela N1, komentarišući to što pruga nije završena do kraja 2018. godine, rekao da u infrastrukturnim projektima ima „bezbroj problema“. I dok sagovornici VOICE-a ocenjuju da je najviše problema moglo biti na deonici oko Čortanovaca, zbog tunela, vijadukta i drugih komplikovanih elemenata, „Infrastruktura železnice Srbije“ odbila je da pojasni koji su to problemi.
„Kada je reč o ‘bezbroj problema’, bez tumačenja izjava predsednika Republike, želimo da još jednom naglasimo da je izgradnja pruge za velike brzine jedan od najvećih i najznačajnijih investicionih i infrastrukturnih projekata u regionu, ne samo kada je o železnici reč. Izgradnja pruge za velike brzine do 200 km/sat kroz Srbiju, može se u železničkom smislu porediti samo sa najznačajnijim događajima u 137 godina dugoj istoriji srpskih železnica, poput gradnje prve pruge ili sveobuhvatne elektrifikacije naših pruga“, navedeno je u odgovoru iz „Infrastruktura železnice Srbije“, uz opasku da se „svi izazovi i teškoće u radu uspešno prevazilaze, uz maksimalnu saradnju svih učesnika u projektu“.
Da li je ovaj pravac uopšte isplativ?
Na kraju, umesto preciznih pojašnjenja, zbog nedostatka pravih informacija od strane nadležnih, naši sagovornici otvorili su veliki broj pitanja u vezi sa ovim poslom, a koja će se postaviti nakon završetka pruge: prvo i osnovno jeste da li je ovaj pravac uopšte isplativ, budući da na njemu ima malo putnika, a drugo kako ide osposobljavanje kadrova jer postojeći ne mogu ni da rade na ovoj pruzi. Sve će, kažu, ličiti na saobraćaj poluprazni vozova, na preskupo održavanje, na nerešen problem masovnih tereta – ugalj, kamen, cisterne, vangabaritni tereti. Uz to, sve ostale pruge ostaće na sadašnjem nivou, odnosno na nivou s početka XX veka, pa se postavlja pitanje i kakva će biti „saradnja u transportu“ moderne i pruga starih najmanje 100 godina.
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara: SVM ne nudi rešenja, već je deo problema
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) ocenjuje da Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM), pokušava da predstavi ovu stranku kao samostalnu političku snagu, dok u stvarnosti ostaje verni saveznik Srpske napredne stranke (SNS)
“Pastor tvrdi da SVM ne ulazi u Vučićev Pokret za narod i državu, ali i dalje sledi politiku SNS-a u svim ključnim pitanjima. Očigledno je da je njihova ‘samostalnost’ samo forma, dok je suština u bespogovornom sprovođenju volje Aleksandra Vučića”, smatraju u DZVM-u.
Oni dalje ocenjuju i da Pastorova izjava da SVM ne traži ministarske funkcije, već želi da zadrži uticaj kroz državne sekretare zapravo predstavlja pokušaj da se održi distanca od SNS-a i odgovornosti koje nosi učešće u vlasti, ali “upravo su ti ‘niži nivoi vlasti’ došli u fokus kada se govori o korupciji i lošim odlukama”.
Iz DZVM-a podsećaju da su upravo u nadležnosti državnog sekretara iz SVM-a bili troškovi izgradnje železničke pruge Novi Sad – Kelebija, koji su porasli za 87 miliona dolara, te da se srušila i nadstrešnica na stanici u Novom Sadu.
“Umesto da preuzme odgovornost, SVM i dalje sprovodi politiku SNS-a, a kada se pojave problemi, beži od odgovornosti. Politika ‘mi bismo, ali da ne uđe’ je prepoznata i više vam neće proći”, poručuju.
Oni su se takođe osvrnuli i na, kako kažu, Pastorovu relativizaciju problema manjinskih prava u vezi s nedostatkom višejezičnih natpisa na železničkim stanicama, što “dodatno potvrđuje da je SVM odavno odustao od borbe za interese vojvođanskih Mađara”:
“Umesto da zahteva poštovanje Zakona o službenoj upotrebi jezika i pisma, on se poziva na probleme u drugim državama. Ovo nije zaštita manjinskih prava, već otvorena kapitulacija pred kršenjem zakona”.
Na kraju, nazivanje građanskih protesta „anarhijom“ i „glasnom manjinom“, zaključuju iz Demokratske zajednice vojvođanskih Mađara, pokazuje da je SVM potpuno na strani režima.
“Umesto podrške građanima koji se bore za pravnu državu, oni štite korumpiranu vlast i svoje privilegije. SVM ne nudi rešenja, već je deo problema – vreme je da prestanu da obmanjuju javnost”, poručuju iz DZVM-a.
Državljanka Hrvatske podržala studente, pa proterana iz Srbije: Ima sedam dana da preseli život i porodicu
Državljanki Hrvatske Arien Stojanović Ivković, koja je u Beogradu završila Medicinski fakultet, zaposlila se, udala i zasnovala porodicu, srpske vlasti su odlučile da uskrate gostoprimstvo posle 12 godina života u srpskoj prestonici, proteraju je iz zemlje i zabrane ulazak na godinu dana. Za preseljenje svog celokupnog života dobila je rok od sedam dana
Arien Stojanović Ivković je u Beogradu završila Medicinski fakultet, zaposlila se i udala za srpskog državljanina sa kojim ima malo dete. Duže od deceniju živi u srpskoj prestonici i nikada do sada nije imala problema sa svojim boravkom.
Sve do 8. aprila ujutro kada ju je pozvao inspektor iz Uprave za strance i pozvao da dođe u prostorije policije, uveravajući je da je s njenim boravkom sve u redu.
Arien za N1 kaže da ju je u policiji sačekalo više inspektora, među kojima je bio i onaj s kojim je razgovarala. Na licu mesta joj je uručeno rešenje kojim se ukida ranije odobren privremeni boravak i zabranjuje ulazak u Srbiju na godinu dana, odnosno do 8. aprila sledeće godine.
Ona dodaje da je time prestala da važi i radna viza koju je imala za rad u Srbiji.
U obrazloženju se šturo navodi da je “organ nadležan za zaštitu bezbednosti Republike Srbije dostavio procenu da boravak državljanke Hrvatske Ivković Stojanović Arien predstavlja neprihvatljivi bezbednosni rizik”.
MUP se za donošenje ovakve odluke pozvao na član 66. stav 1 Zakona o strancima, kojim se predviđa da strancu može da se ukine dozvola privremenog boravka i zabrani ulazak u zemlju ako se naknadno sazna da “postoji jedan ili više razloga propisanih za odbijanje zahteva za privremeni boravak”.
Po čemu je tačno bezbednosni rizik mlada lekarka koja radi u osiguravajućoj kući na proceni štete nastale usled telesnih povreda – ni sama ne zna. Kaže da joj se život svodi na posao, vrtić, dete, porodicu i odlazak na poneki veći studentski protest – ako stigne.
A upravo u tom protest, sagovornica N1 vidi mogući razlog za njeno proterivanje. Kaže da je studente, njihove zahteve I proteste podržala ne samo na ulici, već i na svojim društvenim mrežama. Dodaje da je na Instagramu kao lekar osudila ulazak predsednika Aleksandra Vučića u jedinicu intenzivne nege i dodirivanje bez rukavica povređenih u požaru u Kočanima.
Srpska policija Arien je dala rok od sedam dana da napusti zemlju i rok od 15 dana da uloži žalbu, s tim što žalba ne odlaže izvršenje rešenja.
Time je ova žena primorana da napusti grad u kojem živi duže od decenije, a njena mlada porodica će biti rasturena.
“Možda ću ostati bez posla, možda ću morati da odvedem dete sa sobom, što znači da neće viđati oca, ići u vrtić”, navodi Arien u razgovoru za N1.
Zbog zabrane ulaska u zemlju, neće moći da dovodi dete, koje je dvojni džavljanin, u posetu porodici u Srbiji, već će kontakti zavisiti isključivo od njihove mogućnosti da dođu u Hrvatsku.
Naša sagovornica se obratila za pomoćAmbasadi Republike Hrvatske u Beogradu, a najavila je i žalbu na pomenuto rešenje srpskih službi bezbednosti.
Kako nezvanično saznajemo, Arien nije usamljen slučaj i više hrvatskih državljana je umesto dozvole za privremeni boravak dobilo zabranu ulaska u Srbiju.
N1 se ovim povodom obratio MUP-u Srbije, ali do objavljivanja ovog teksta odgovor nismo dobili.
LSV: Stefanović naredio hapšenje Olenika posle gostovanja na N1
Stranka Vojvođani-LSV saopštila je da je glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva Nenad Stefanović naredio hapšenje Aleksandra Olenika nakon gostovanja na TV N1
„Glavni javni tužilac Nenad Stefanović naredio je hapšenje Aleksandra Olenika, potpredsednika LSV, posle njegovog gostovanja na N1srbija u toku kog je izneo podatke o pucanju zvučnim topom na građane. Srećom, ovo „uputstvo“ nije primenjeno. Za sada“, navodi se u saopštenju stranke.
„Danas je tužilaštvo, prvi put od 15. marta, počelo da saslušava ljude i uzima izjave ljudi koji su imali zdravstvene probleme zbog upotrebe neke vrste soničnog, zvučnog oružja“, istakao je advokat i potpredsednik Lige socijaldemokrata Vojvodine Aleksandar Olenik tada za N1. Dodao je da se „prvi put posle negacija i pretnji da će biti hapšeni oni koji pominju zvučno oružje – tek danas počinje sa izjavama žrtava koje imaju lekarske nalaze“.
Ono što je prethodilo velikom protestu koji se odžao u Beogradu 15.marta je već poznato u celom svetu: sa jedne strane imali smo nasmejanu Srbiju, studentske marševe… dok se toj Srbiji suprostavio režim svakodnevnim pretnjama, širenjem straha i na sam dan protesta dovoženjem tenkova u predgrađa, zaustavljanjem saobraćaja u zemlji i glavnom gradu, skupljanjem naoružanih maskiranih kriminalaca u Pionirskom parku
Protest je pokazao da studente i građane motiviše želja za slobodnom, demokratskom Srbijom u kojoj institucije funkcionišu u skladu sa Ustavom i zakonima! Taj dan je potpuno demaskirao režim Aleksandra Vučića i pokazao je da se oni boje pravde i istine, kao i da na svaki način pokušavaju da spreče saznanje o njihovom činjenju i negiraju svoju odgovornost za pad nadstrešnice u Novom Sadu i smrt 16 ljudi, za upotrebu ‘zvučnog topa’, da lažu javnost o ispunjenju studentskih zahteva ili da proizvode lažne vesti poput one da je u Odžacima vođa studentskog protesta pucao i ranio jednog naprednjaka! Sam Vučić pokazuje u svojim nastupima, koje sada ima i po nekoliko dnevno, da svoj položaj doživljava kao svoju životnu sudbinu, čak pokazuje i crtu nenormalnosti gde na samu državu gleda kao na ličnu svojinu!
Režim je, tog dana, planirao nasilje, čak je želeo da toliko kulminira da dođe i do žrtava! Oni bi to nazvali ‘pokušajem Majdana’! Na delu je bio otvoreni državni terorizam! Sada su se spremili da urade u centru Beograda ono što su već pokušali u Banjskoj na Kosovu! Okidač za nasilje je trebala biti zloupotreba, u Srbiji, zabranjenog ‘zvučnog topa’ (sonic weppon)! U javnosti Srbije više nema dileme da je neka vrsta tog oružja upotrebljena i da je to uradila policija Srbije! Ja sam skeptik prema tom scenariju iz prostog razloga što je srpska policija toliko korumpirana i razjedinjena, klanovski podeljena, da bi se do sada saznalo i ko je pucao, sa kog mesta i iz kog oružja! Još 16.marta dobio sam informaciju da je zloupotreba izvršena sa krova Ruskog doma i da je na građane pucano iz ruske verzije Vortex ili ring-gun topa!
Mesto je savršeno za upotrebu, zbunjuje jer je zvuk morao da se odbijeod zgrade predsedništva u oba pravca ulice kralja Milana – ka Terazijama i Slaviji! Niko se ne bavi, osim mene, s tim scenarijem, a iz dana u dan je sve veća mogućnost da se upravo to dogodilo! Ogromna većina stručnjaka koja je analizirala dostupne snimke govori upravo o Vortex ili sličnom topu, organizacija Earshot to tvrdi, a i sama kompanija Genasys, koja je proizvođač lrad450 topova koje poseduje Srbija, u svom demantiju govori da je zvuk sa snimaka proizveden ring-gun topom, a ne njihovim! Vučić samouvereno zove FSB, FBI i EU da pošalju stručnjake u Srbiju i utvrde istinu! Naravno, on zna da FSB sebe neće optužiti, a da ostali ne mogu da utvrde istinu jer ne mogu da uđu u Ruski dom i izvrše istragu! Istovremeno, Vučić i Vulin se otvoreno zahvaljuju Rusiji što im je pomogla tog dana i što redovno sarađuju u naporima da spreče ‘obojenu revoluciju’! Srećom, neverovatna prisebnost i pamet studenata je sprečila da se ostvari Vučićev naum! Oni su minut posle haosa koji je nastao upotrebom zvučnog topa objavili da je protest završen i da se vraćaju na svoje fakultete! Tada se dogodilo nešto potpuno neverovatno, nekoliko stotina hiljada građana koja je na protest došla da bi videla leđa ovom režimu ih je poslušala i razišla se – Srbija je jasno rekla: srušićemo ga gandijevski – bez nasilja! Ta saradnja je iznenadila Vučića i ‘skinula ga golog’! Sve što mu je sada preostalo je otvorena diktatura ili gubitak vlasti!
Najvažnije poruke protesta 15.03. su:
– Da je zbog masovnosti skupa režim izgubio legitimitet
– Da nasilje na kojem režim insistira više ne prolazi – STRAHA VIŠE NEMA
Evropski mediji sve više pišu o protestu i o srpskim studentima, nazivaju ih čak i evropskom avangardom! Vucic i njegov režim su pod baražnom paljbom, sada ga neki čak otvoreno nazivaju diktatorom! Ti mediji, ali i mnoge evropske vlade, kao i sam EU parlament traže od EU komisije da se uključi u problem i pomogne građanskoj Srbiji da se izbori za evropsku budućnost, koja je sa Vučićem nemoguća! Dok pišem ovaj tekst odvijao se i završen je hitan sastanak u Briselu koji su Vučiću zakazali Ursula von der Leyen I Antonio Costa! Njihovi kratki i jasni postovi na društvenim mrežama bez održane konferencije za medije govore da je Vučić imao neprijatan sastanak! Insistiranje na ubrzanju reformi u pravosuđu, izbornom zakonodavstvu, slobodnim medijima i borbi protiv korupcije u stvari kažu: ispuni studentske zahteve! Na zalost do pro-evropske prelazne vlade još uvek nismo došli samo iz razloga što niko u Srbiji to ne traži od EU! Istovremeno, Evropski sud za ljudska prava je postavio Srbiji pitanja o upotrebi zvučnog topa i zahteva odgovore do 31. ovog meseca! Sve ovo jesu ozbiljni pritisci na Vučića! Od reči, znam da su dela EU mnogo opasnija za režim, ali njih građani Srbije teže vide. Ta dela su: ne otvaranje klastera u pregovorima, ne primanje Srbije u SIPA, kao i ne puštanje novca za rast BDP! Srbija je zbog toga u ozbiljnom problemu, od početka godine je morala da pozajmi čak 3 milijarde evra kako bi ispunila budžetske obaveze!
Da li će Vučić ispuniti zahteve? Neće!!! Ispunjenje bi značilo njegov pad, ali i probleme sa slobodnim i nezavisnim sudovima u Srbiji zbog svega što je činio kao apsolutni vladar! Svako normalan bi se obeshrabrio posle pola miliona okupljenih na protestu! Medjutim, on nastavlja sa lažima, podizanjem tenzija, preti svima – profesorima, univerzitetu, prosvetnim radnicima, policiji, tužilaštvu, studentima, opoziciji, medijima… Pokušava da napravi politički pokret kojim želi da zamaskira SNS, kao da su ljudi ‘veverice’, pokušaće i da formira novu vladu sa što je manje političara u njoj!
Sve to mu je pogrešna taktika! On više i ne može da ima pravu taktiku, samo može da kupi još koji dan na vlasti. Zato će narednih dana, kada bude bio zakazan novi protest, pola miliona okupljenih građana lako prerasti u milion!
Bojan Kostreš ponovo izabran za predsednika LSV – Vojvođani
Delegati 15. izbornog kongresa Lige socijaldemokrata Vojvodine (LSV) – Vojvođani potvrdili su, većinom glasova, drugi predsednički mandat Bojanu Kostrešu
On je na kongresu održanom u Novom Sadu pozvao na okupljanje svih bliskih organizacija, naročito onih u Vojvodini, kako bi Vojvođani dali doprinos stvaranju “opštedruštvenog pokreta za slobodu i demokratiju“, navode u saopštenju za medije.
“Pokrenuću inicijativu da se sve političke organizacije, nevladine organizacije i svi slobodoumni pojedinci u Vojvodini ujedine u jedan front, u jednu grupaciju, koja će ponuditi alternativu političkom režimu Aleksandra Vučića“, rekao je Kostreš.
Kostreš je ocenio je da je studentski pokret stekao veliko poverenje građana i da politički akteri treba da usklade stavove i delovanja sa studentima.
On je pozdravio inicijativu parlamentarne opozicije za okupljanje svih društvenih aktera i nastavak razgovora o prelaznoj vladi, kao načinu izlaska iz velike društvene krize.
Petnaesti redovni izborni Kongres LSV-Vojvođani započeo je odavanjem pošte žrtvama koje su stradale u Novog Sada 1. novembra prošle godine i u Kočanima u Severnoj Makedoniji prošle nedelje.
izvor : https://www.021.rs/story/Novi-Sad/Vesti/404885/Bojan-Kostres-ponovo-izabran-za-predsednika-LSV-Vojvodjani.html
Zahtevamo od ministra unutrašnjih poslova u ostavci Ivice Dačića, da pod hitno obavesti javnost o svim detaljama napada na stan osnovača Pokreta za decentralizaciju Srbije @drdraganmilic iz Niša.
Javnost je danas saznala da je nepoznata osoba pucala na Milićev stan u Nišu, ali samo pukom srećom niko nije povređen.
Zahtevamo da se istraga što pre okonča, a odgovorni kazne.Srbija ne sme postati balkanska Belorusija!