Connect with us

SLOBODNA VOJVODINA

TOMISLAV MARKOVIĆ: Laž o vekovnoj mržnji između Albanaca i Srba

“Kad pritisak nacionalističkih ideologa i državne represije popusti, ljudi zaborave na ‘patriotsku’ obavezu da se međusobno mrze i sukobljavaju”

Published

on

Višedecenijskom nacionalističkom propagandom stvoreno je široko rasprostranjeno uverenje da je istorija odnosa između Albanaca i Srba sačinjena isključivo od nasilja, konflikata, ratova i međusobnog istrebljivanja. Dominantni narativ o međuetničkim odnosima ne samo sa Albancima, već i sa drugim narodima na Balkanu – u svojoj osnovi ima čuvenu sintagmu “vekovna mržnja” koja je postala neupitni aksiom. U javnosti vlada slika u žanru grupnog portreta na kojoj se vide samo lica iskrivljena mržnjom, sa rukama na noževima, u međusobnom gušanju i klanju. Da je nacionalistička predstava o istoriji verna realnosti, da naši narodi ništa drugo nisu radili osim što su se međusobno istrebljivali – do danas niko živ ne bi pretekao. Eventualno bi u svakom narodiću preživelo po dvadesetak najžilavijih pojedinaca koji bi životarili u svojim utvrđenjima, gledajući na svet kroz puškarnicu, te ispaljujući poneki rafal u pravcu karadušmana i vekovnih neprijatelja.

Koliko je nacionalistička reprezentacija prošlosti pogrešna i jednodimenzionalna pokazuje i kratka knjiga “Albansko-srpske bese 1906-1907.” koja nosi podnaslov “Model suživota srpske i albanske zajednice na Kosovu”. Knjigu su priredili istoričari Aleksandar R. Miletić, Belul Beqaj i Srđan Milošević, a izdavač je Centar za istorijske studije i dijalog iz Novog Sada. Knjiga je sačinjena na osnovu diplomatskih depeša Milana Rakića, srpskog pesnika i diplomate koji je u narečenom periodu radio kao vicekonzul u Prištini. U to vreme Kosovo je bilo deo Osmanskog carstva, a Srbi su, kao hrišćanska raja, bili u nepovoljnom i diskriminisanom položaju, nisu imali ni imovinsku ni pravnu sigurnost, a često su im i životi bivali ugroženi.

Dvogubo suđenje i dvoguba kazna

Bese o kojima je reč zapravo su ustanove običajnog prava, sudovi koje je formiralo lokalno stanovništvo, nezavisno od državnih vlasti. Bese su najbolje funkcionisale u gnjilanskom kraju, ali su postojale i u drugim delovima Kosova. Kao što pišu autori: “Ove ustanove su u prvom redu bile zamišljene da bi osigurale zaštitu za srpsku zajednicu na ovom delu Kosova, međutim, one veoma brzo stvaraju okvir u kojem dolazi do relativnog prosperiteta, razumevanja i formi zajedničkog života srpske i albanske zajednice”.

Sudovi su formirani od viđenijih ljudi iz albanske i srpske sredine, a poenta je bila u tome što je u slučajevima nekog prekršaja, svaka zajednica sudila svom članu. Istoričari kažu: “U institucionalnom smislu, najznačajniji aspekt ovih besa bili su albanski i srpski običajni sudovi koji su sudili predstavnicima ‘svojih’ zajednica u slučajevima kada je dolazilo do nasilja, prestupa, prekršaja ili razmirica između predstavnika dve zajednice”. Kriminalca bi prvo besa osudila i dodelila mu odgovarajuću kaznu, telesnu ili novčanu, a tek potom bi ga predali državnom turskom sudu koji bi mu zvanično sudio. Tako je ustanovljen sistem koji Rakić naziva “dvogubo suđenje i dvoguba kazna za jednu istu krivicu” koja je uvedena “da bi se besa što bolje održavala i da bi se pojedinci zastrašili”.

Depeše Milana Rakića: Kako besa funkcioniše

Milan Rakić o albansko-srpskim besama piše sa oduševljenjem u izveštajima koje redovno šalje ministru inostranih poslova u Beograd. U depeši od 23. aprila 1907. godine Rakić navodi da je naše stanovništvo “pod okriljem bese, uživalo mir i relativnu slobodu, koju im (turska) vlast dosada nikad nije mogla ni htela dati”. Kako su bese funkcionisale u praksi vidi se iz Rakićevog opisa jednog slučaja: “Jedan Arnautin iz Lipljana baci neku strvinu u lipljanski bunar. Ovako zagađenim bunarom nije se hteo niko služiti, te su seljaci trpeli užasnu oskudicu u vodi. Najzad reše da se tuže ućumatu [tj. turskim vlastima, prim. prir.]. Čim su za ovu nameru doznali, Arnauti jednog dana banu u Lipljan, pokupe do 40 viđenijih Srba i povedu u selo Bandulić, gde je toga dana arnautski sud zasedavao. [. . .] Odmah dovedu Redžepa i on prizna da je jedno njegovo dete učinilo krivicu. Sud posle toga presudi da se Redžepu zakolju dve krave i jedno tele da se meso razdeli srpskoj sirotinji i da Redžep o svom trošku isčisti bunar”.

U depeši od 16. juna 1907. godine Rakić opisuje još jedan primer suđenja po običajnom pravu: “U selu Pančelu, aga Arnautin užasno je izbio četiri svoje čipčije Srbe. Ovi se potuže arnautskom sudu. Sud donese presudu kojom se aga kažnjava sa trideset lira globe, od koje sume da se izda svakom izbijenom čipčiji po 4 (turske) lire, a ostatak pada u sudsku kasu za troškove arnautskoga suda. Zatim je aga predat državnom sudu u Gnjilanu, koji ga je osudio na tri meseca zatvora”. Zahvaljujući ustanovi bese koju su inicirali lokalni Albanci, čak i obespravljeni kmetovi su mogli da računaju na zadovoljenje pravde i zaštitu, kako od lokalne zajednice tako i od zvaničnih vlasti.

Par nedelja kasnije, 4. jula, Rakić obaveštava ministra da si u albanski prvaci “iz Vučitrnske kaze (Drenica, Ortakol, Lab i Šalja)” odlučili da ustanove besu, po primeru drugih kosovskih krajeva. Vicekonzul piše da su se sastali “kod džamije u selu Poljancu i vezali ovakvu besu”, a potom navodi sve dogovorene tačke. Među njima su i sledeće: “Ko na putu presreće putnike, bilo Srbe, bilo Turke, da mu se spale sve zgrade koje ima; Ko globi raju, smatraće se kao ubica i takođe kažnjen biti; Da se čuveni zlikovci Feka i Hamid, koji su pritisli zemlju manastira Deviča, predadu carskom sudu, pošto je ta parnica već ranije prešla u nadležnost carskog suda; Ako Feka i Hamid od sada učine ma i najmanji zulum Deviču, biće spaljeni bez ikakvog ispita čim domaćin Deviča i čauši dostave ‘Besi’ učinjene zulume”.

Navedene tačke se baš i ne uklapaju u današnju dominantnu priču o vekovnom progonu pravoslavlja, o zulumu nad crkvama i manastirima, o nasilju i patnji kao jedinim istorijskim istinama. Nije baš sve bilo crno-belo u istoriji, samo je to teško objasniti onima koji nisu zainteresovani za nijanse od kojih se život uglavnom i sastoji. Ali, što bi poklonici ideologije smrti marili za osnovne sastojke života?

Strah od komitskih četa

U istoj depeši Rakić navodi još neke primere suđenja: “Neki Arnautin iz sela Strezovca uzeo je šest ovaca Vasi Miloševiću iz Ajanovaca. Ovce je ostrigao pa pustio. Sud arnautski osudio ga da plati šest dukata Vasiliju, pa ga, po izvršenoj presudi, predao državnom sudu u Gnjilanu. Pre nekog vremena Srbi iz Bratilovice počnu seći zabran Arnautina spahije sela Ferikeja. Spahija Arnautin požali se srpskom sudu. Ovaj izađe na lice mesta, izvidi koliko je šume posečeno, pa spahiji odredi sedmi deo zabrana…”

Ova Rakićeva depeša ima drugačiji ton od prethodnih, u njoj više ne dominiraju oduševljenje i entuzijazam zbog popravljenog položaja Srba, već strahovanje da će sve što je učinjeno na poboljšanju međunacionalnih odnosa biti uskoro uništeno – i to krivicom Beograda. Rakić upozorava nadležnog ministra i ostale članove Vlade da nipošto ne šalju četu komita vojvode Dušana kroz gnjilanski kraj: “Ako se ipak u najkraćem vremenu desi da besa savršeno propadne i da naši ljudi strahovito nastradaju, to će biti samo krivica nas samih, krivicom onih ljudi koji se oglušuju o sve razloge, koji gledaju na trenutnu korist ne misleći na užasne i trajne posledice, jednom reči, ljudi koji ne prestaju slati čete preko gnjilanske nahije. (…) Što je pre šest meseci moglo biti manje ili veće pogoršanje jednog već rđavog stanja, danas je potpuni gubitak davno nezapamćene slobode i mira, danas je gubitak ravnopravnosti sa Arnautima i izvesne srpske samouprave, danas je užasna propast onoga naroda koji je s teškom mukom i tek pre kratkog vremena uspeo da izvojuje za sebe jedan snošljivi život. Iako sam Vam o svemu ovom i ranije pisao, iako sam depešom izvestio da sami Arnauti uporno paze na četnički put kroz gnjilansku kazu, opet sam dobio izveštaj da će jedna četa proći ovih dana tim putem”.

Uzalud je Rakić apelovao, vapio, kumio i molio: desetak dana kasnije sa teritorije Kraljevine Srbije upala je četa komita i kod sela Pasjana došlo je do sukoba sa turskom vojskom i lokalnim Albancima. Istoričari pišu: “‘Pasjanska afera’, kako je naziva Rakić, trajala je tri dana nakon kojih je svih 29 četnika bilo likvidirano, a u čitavom gnjilanskom kraju i na širem prostoru Kosova počele su odmazde nad srpskim stanovništvom”. Rakić u depeši od 13. avgusta izveštava ministra da se svuda šire neverovatne priče o saradnji srpskog stanovništva sa komitskim četama, ali da u njih svi veruju, što dovodi do nasilja. Albanci su organizovali zbor sa viđenijim Srbima u porti gnjilanske crkve gde su postigli međusobni dogovor i izmirenje, ali ni to nije sprečilo eskalaciju nasilja. Kao što izveštava Rakić: “Ogorčenje i nepoverenje spram Srba nije se moglo zbrisati jednom zborskom odlukom”.

Destruktivan uticaj nacionalističke države

Vicekonzul ogorčeno i rezignirano piše da je upozoravao na to šta će se desiti: “Ljudi koji su tim poslom rukovodili nisu hteli čuti nikakve razloge, bilo što su verovali u svoje znanje i iskustvo (koje nisu imali), bilo da ih je na taj put nagnala neodoljiva potreba. Danas oni nose na duši tolike nevine žrtve srpske i danas se s pravom može reći da su oni, za nekoliko dana učinili više zla ovdašnjim Srbima nego Arnauti za nekoliko godina!” Nažalost, teško postignut suživot Albanaca i Srba, sve tekovine običajnog prava i sve lokalne inicijative za normalniji život uništene su zahvaljujući sumanutoj državnoj politici koja na sopstvene sunarodnike gleda kao na puke pijune u velikoj šahovskoj igri.

Miletić, Beqaj i Milošević izvode važne konsekvence iz ovog slučaja: “I pored brzog i nesrećnog svršetka ovog običajno-pravnog eksperimenta, on opovrgava tezu o predestiniranom konfliktu Srba i Albanaca kao i o nasilju koje je imanentno prirodi njihovih odnosa. Pre vojnog uplitanja sa strane, komšije Albanci i Srbi bili su u stanju da ustanove i unapređuju običajne institucije koje su stvarale preduslov za formu suživota koja je za njih bila prihvatljiva”. Odatle sledi logičan zaključak: “Da je duže potrajao, obrazac uređenih međuetničkih odnosa u Gnjilanu mogao je da posluži kao model za uređenje srpsko-albanskih odnosa na širem prostoru u kojem su Srbi i Albanci živeli pomešano”.

Istoričari navode da se kroz odnose Albanaca i Srba od pomenutih događaja pa sve do današnjih dana provlači “jedna bitna konstanta”, a to je “destruktivan uticaj etnocentrične i nacionalističke države, bilo da njeni protagonisti dolaze iz Beograda, Prištine ili Tirane”. Ispostavlja se da “upravo državne politike smanjuju kapacitet društva na Kosovu da bude funkcionalno, umesto da bude obratno”. Odnosno: “Pokazalo se da mali ljudi jedne mikro-sredine u okvirima predmoderne institucije običajnog prava uspevaju da pronađu način suživota efikasnije nego što je to bilo moguće u ‘modernim državama’ zasnovanim na 19-vekovnom konceptu nacionalizma”.

Kad država ljude ostavi na miru

Zapravo, od nacionalističkih država se ništa drugo i ne može očekivati, jer su one zasnovane na isključivanju drugih, na tlačenju manjina, a ne na ravnopravnosti svih građana, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost. Jedno od sredstava kojima se upravni i ideološki aparati etnocentričnih država služe u održavanju ovakovg stanja jeste i forsiranje narativa o “vekovnim mržnjama”, “vekovnim neprijateljima”, nemogućnosti zajedničkog života i sličnim šovinističkim floskulama koje na kraju dovode do genijalnih ideja kao što su “razgraničenja” i “humana preseljenja”.

Zato su knjige poput ove koju su napisali Aleksandar R. Miletić, Belul Beqaj i Srđan Milošević neverovatno značajne, jer se golim faktima suprotstavljaju dominantnom nacionalističkom narativu koji širi omrazu. Istoričari su lepo pokazali da istorija srpsko-albanskih odnosa uopšte nije ispunjena samo mržnjom i nasiljem, već da je bilo i primera zajedništva i normalnog, mirnog suživota, pogotovo na lokalnom nivou, kad oni odozgo obične ljude ostave na miru.

Kad pritisak nacionalističkih ideologa i državne represije popusti, ljudi zaborave na “patriotsku” obavezu da se međusobno mrze i sukobljavaju, pa nađu načina za rešavanje problema i sami smisle društvene modele koji im život čine podnošljivijim. Čak je i u nepovoljnim uslovima početkom XX veka na Kosovu, u sredini koja nije imala ozbiljnije kontakte sa prosvetiteljstvom i liberalizmom, lokalno stanovništvo samo otkrilo recept za normalniji život. Recept je aktuelan i danas i glasi: više društva, manje države.

(Al Jazeera Balkans, foto: lična arhiva)

SLOBODNA VOJVODINA

Sankcije NIS-u stupaju sutra na snagu: Nema optimizma – “imaćemo bezbroj problema”

Američke sankcije protiv Naftne industrije Srbije (NIS), prema najavama, trebalo bi da stupe na snagu sutra, 8. oktobra

Published

on

By

To će, kako i sam NIS očekuje, imati velike posledice na kompaniju, a cenu će na kraju platiti i potrošači.

Kao i uvek do sada, NIS je američkim vlastima poslao novi zahtev za odlaganje primene sankcija, ali ovog puta, kako deluje, sa manje šanse za uspeh, piše Nova ekonomija.

Licenca kojom se NIS-u omogućava obavljanje operativnih poslova, a primena sankcija odlaže, ističe sutra.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučič izjavio je danas da će Srbija morati da pronađe način kako da reši taj problem, dodajući da će morati da razgovaraju sa Rusima koji su većinski vlasnici u kompaniji.

“Nadam se da kompanija neće otpuštati veliki broj radnika, ali videćemo. U svakom slučaju, razgovaraćemo sa Rusima o svemu, jer sad više nemamo šta da razgovaramo sa Amerikancima“, rekao je Vučić.

Prema njegovim rečima, SAD su “isterale svoje”, Evropa će da podrži američke sankcije.

“Sasvim sam siguran da će posle kratkog vremena i JANAF da prestane da isporučuje naftu“, kazao je Vučić.

izvor: https://www.021.rs/info/biznis-i-ekonomija/423183/sankcije-nis-u-stupaju-sutra-na-snagu-nema-optimizma-imacemo-bezbroj-problema

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

„Ja, kao majka poginulog deteta, neću dati na Bačulova jer znam da nije kriv i stojim uz njega“: Dijana Hrka o sramnoj kampanji koju Vučić vodi

Dijana Hrka, majka Stefana Hrke, jednog od nastradalih prilikom pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, kaže da ona kao majka poginulog deteta čvrsto stoji uz Mišu Bačulova koji proteklih dana trpi strašne pritiske, otkako je predsednik Aleksandar Vučić javno govorio da je kobnog dana prolazio pored nadstrešnice, uprkos tome što je Bačulov to i sam ranije javno govorio

Published

on

By

Otkako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić javno govorio o lideru Pokreta „Budi heroj“ Miši Bačulovu iz Novog Sada, pominjući perfidno kako je prošao pored nadstrešnice na dan kada je pala, očigledno sa namerom da insinuira njegovu povezanost sa tragedijom, Bačulov se nalazi na meti režimskih medija, dok stranačka mašinerija pokušava da ga provuče kroz blato. Ipak, da Bačulov u ovome nije sam, poručuje u razgovoru za Novu Dijana Hrka, majka Stefana poginulog 1. novembra.

Miša Bačulov Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

„Vučić pokušava da okrivi Mišu Bačulova za ono za šta je on kriv, prvenstveno on, pa svi ljudi oko njega. On traži krivca u nekom drugom, nikoga nisu uhapsili za nadstrešnicu evo sad će godinu dana, hapse nevine studente, policija juri nas goloruke, bacaju nam suzavce, šta nam sve ne rade, i on sad pokušava jednog Mišu Bačulova, koji je čiste duše i srca izašao da se bori sa nama svima za pravdu i istinu. Mora sada na nekoga, pa je pokušao na Mišu, a verujte da mu to nećemo dozvoliti, neće mu uspeti. Ja kao majka poginulog deteta, neću dati na Mišu jer znam da nije kriv i ja stojim uz njega“, kaže Hrka u razgovoru za Novu.

Da pad nadstrešnice nije izazvan namerom pojedinca ili terorističke grupacije, više puta je do sada i zvanično potvrđeno, čak je i samo tužilaštvo potvrdilo da jedinice koje su bile na licu mesta, nisu pronašle nikakav trag koji bi mogao da dovede u sumnju na tako nešto. Identično potvrđuje i naša sagovornica, pozuvajući se na svoja posredna i neposredna saznanja.

„Pod broj jedan, znam da je antiteroristička jedinica izlazila na lice mesta kada se to desilo i da ništa nije bilo od toga, nije bilo nikakvog signala da je bilo kakav da je izvršen bilo kakav teroristički napad. Vraćali su kamere i pregledali toliko puta, znam čak i ljude koji su radili na tome, ne postoji nikakva indicija da je bio teroristički napad. Njemu je sada cilj da pred godišnjicu okrivi nekoga drugog, a ne one koje treba da okrivi. To je bruka i sramota za jednog predsednika, sada je prešao sve igrice. Smatram da je sada dotakao dno dna“, kaže naša sagovornica.

Dijana Hrka, Komemorativna šetnja, 11 meseci od pada nadstrešnice Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Na primeru Miše Bačulova, kaže Hrka, možemo da zaključimo da se svi sutra možemo naći pod istim optužbama.

„Možemo to da očekujemo da bilo koga od nas sutra okrivi jer njemu će biti krivi svi, osim njega. On neće priznati krivicu i neće „dati“ Gorana Vesića i ljude oko njega. Mi znamo da su u igri bile pare, ne može niko da mi kaže da su radili po zakonu i propisima, radili su onako kako oni misle da treba. Posle svega što sam videla i čula, meni izgleda kao da su to hteli da smadrljaju, da upotrebim taj izraz. Vidite da sve što su radili, da se ruši. Ništa im nije opstalo. Ne znam, samo još jedan dan da propadnemo kroz ovaj asfalt koji rade, vidite da to puca. Pa nedavno su otvorili tunel, a zašto su ga sada zatvorili? I sad ćemo svi drugi biti krivi, a ne pravi krivci. Pa neće moći, gospodo“, odlučna je naša sagovornica.

Pojašnjava i da će pravdu i zakon potražiti i van granica Srbije, nezavisno od toga kakav će ishod biti ovde.„Tužiću državu Srbiju i Aleksandra Vučića, to će biti dve tužbe. Imam nameru da ga tužim za sve što radi, za sva zlodela. Maltretira pošten narod, okomili su se na Mišu Bačulova. Ja ću njega uvek podržati. I ne daj Bože da je bilo kog drugog čoveka optužio za pad nadstrešnice, ja bih isto stala uz tog čoveka i zaštitila ga. Mi ovo ne smemo više da dozvolimo. Ljudi oko mene se targetiraju, pod prismotrom su policije, svi koji su meni bliski, imaju po jednu službenu „škodu“ ispred vrata. To je bruka i sramota šta rade, ako žele nešto od mene, neka me pozovu na razgovor. Ja sam uvek tu, ali da ne diraju ljude oko mene. Oni nisu ništa krivi, to su ljudi koji su ostali uz mene jer znaju kakva sam, ko sam i šta sam, da tražim pravdu za svoje dete i ništa drugo“ kaže Hrka i podseća na tretman kroz koji prolazi njen advokat Ivan Ninić.Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs„Evo vidite šta rade mom advokatu, žao mi je Ivana Ninića i njegove porodice koji trpe pritiske zbog mene. On je jedan častan i pošten čovek, nije odustao od mene u svoj ovoj muci i hvala nam na tome. E nama trebaju takvi ljudi, a oni takve ljudi ne mogu da podnesu jer su sušta suprotnost“, zaključuje u razgovoru za Novu Hrka.

izvor: https://nova.rs/vesti/hronika/ja-kao-majka-poginulog-deteta-necu-dati-na-baculova-jer-znam-da-nije-kriv-i-stojim-uz-njega-dijana-hrka-o-sramnoj-kampanji-koju-vucic-vodi/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Marton (LSV): Zlo je počelo Miloševićevim udarom na Vojvodinu

Portparol opozicione stranke Liga socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani (LSV) Aleksandar Marton izjavio je večeras da je, pre 37 godina, “počelo zlo, udarom Miloševića” na autonomiju Vojvodine

Published

on

By

“Zlo je počelo udarom Miloševića na Vojvodinu i njenu autonomiju, oktobra 1988. godine. Jogurt revolucija uvod je u raspad Jugoslavije i krvave ratove. Vojvodina je bila ogledno dobro za memorandumske ciljeve, koje je Milošević uzjahao i potom uništio sve čega se dohvatio”, naveo je Marton u izjavi za javnost.

Ocenio je da su od Vojvodine “ostali samo tragovi”.

“U Jugoslaviji, drugi iza Slovenije, a danas sve prazniji, siromašniji i jadniji. Ali, nema nazad samo borba”, poručio je Marton

izvor: https://autonomija.info/marton-lsv-zlo-je-pocelo-milosevicevim-udarom-na-vojvodinu/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Marton (LSV): Ne zaboraviti zločin proterivanja Hrvata iz Hrtkovaca, da nam se zlo ne bi ponovilo

Portparol opozicione stranke Lige socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani (LSV) Aleksandar Marton podsetio je večeras da je na današnji dan 1992. godine počelo proterivanje Hrvata iz mesta Hrtkovci u Sremu i poručio da se taj zločin mora pamtiti, “da nam se zlo ne bi ponovilo”

Published

on

By

Marton je u saopštenju za javnost podsetio da je 6. maja 1992. godine u Hrtkovcima održan skup Srpske radikalne stranke na kom je lider te ultarnacionalističke partije Vojislav Šešelj pročitao imena 17 viđenijih seoskih Hrvata, kojima je javno poručeno da se moraju iseliti, jer će u protivnom biti proterani.

Maja meseca 1992. započela je kampanja zastrašivanja, premlaćivanja i ubistava, koja je za posledicu imala progon više od 40.000 sremskih Hrvata ili oko 85 odsto članova te zajednice, naveo je Marton.

Podsetio je da je takva politika imala epilog u pravosnažno izrečenoj kazni Vojislavu Šešelju za podsticanje progona, deportacije i prisilno raseljavanje, te prisilno premeštanje Hrvata u Sremu.

“LSV je od početka ratova devedesetih godina stala u odbranu ugroženih komšija. Zato smo i sami progonjeni. Ovo moramo pamtiti, da nam se zlo ne bi ponovilo”, poručio je Marton.

(Autonomija, foto: RSE)

izvor: https://autonomija.info/marton-lsv-ne-zaboraviti-zlocin-proterivanja-hrvata-iz-hrtkovaca-da-nam-se-zlo-ne-bi-ponovilo/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Ukradena bista Boška Palkovljevića Pinkija

U Manđelosu rodnom mestu Boška Palkovljevića Pinkija ukradena je bista narodnog heroja

Published

on

By

Nastavlja se sistematsko uništavanje svega što podseća na Vojvodinu.

Boško Palkovljević Pinki poginuo je kao partizan u Drugom svtskom ratu 10. juna 1942. Imao je svega 22 godine

Iako i danas neke škole, ulice, jedna kasarna u Sremskoj Mitrovici i čuvena sportska hala u Zemunu nose naziv Pinki, o ovom narodnom heroju retko se govori

izvor: https://www.021.rs/story/BBC/276357/Drugi-svetski-rat-narodni-heroji-i-antifasizam-Ko-se-danas-seca-Pinkija.html?fbclid=IwQ0xDSwKC8_FjbGNrAoLzQWV4dG4DYWVtAjExAAEe4sy_sJMKM98bL5H_aNJZLAhiLGt87FwWAVprfO95gAWmVMyqQlPPbikFF_s_aem_EqOZtoYn-8x4JTwQggEtxA

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara: SVM ne nudi rešenja, već je deo problema

Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) ocenjuje da Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM), pokušava da predstavi ovu stranku kao samostalnu političku snagu, dok u stvarnosti ostaje verni saveznik Srpske napredne stranke (SNS)

Published

on

By

“Pastor tvrdi da SVM ne ulazi u Vučićev Pokret za narod i državu, ali i dalje sledi politiku SNS-a u svim ključnim pitanjima. Očigledno je da je njihova ‘samostalnost’ samo forma, dok je suština u bespogovornom sprovođenju volje Aleksandra Vučića”, smatraju u DZVM-u.

Oni dalje ocenjuju i da Pastorova izjava da SVM ne traži ministarske funkcije, već želi da zadrži uticaj kroz državne sekretare zapravo predstavlja pokušaj da se održi distanca od SNS-a i odgovornosti koje nosi učešće u vlasti,  ali “upravo su ti ‘niži nivoi vlasti’ došli u fokus kada se govori o korupciji i lošim odlukama”.

Iz DZVM-a podsećaju da su upravo u nadležnosti državnog sekretara iz SVM-a bili troškovi izgradnje železničke pruge Novi Sad – Kelebija, koji su porasli za 87 miliona dolara, te da se srušila i nadstrešnica na stanici u Novom Sadu.

“Umesto da preuzme odgovornost, SVM i dalje sprovodi politiku SNS-a, a kada se pojave problemi, beži od odgovornosti. Politika ‘mi bismo, ali da ne uđe’ je prepoznata i više vam neće proći”, poručuju.

Oni su se takođe osvrnuli i na, kako kažu, Pastorovu relativizaciju problema manjinskih prava u vezi s nedostatkom višejezičnih natpisa na železničkim stanicama, što “dodatno potvrđuje da je SVM odavno odustao od borbe za interese vojvođanskih Mađara”:

“Umesto da zahteva poštovanje Zakona o službenoj upotrebi jezika i pisma, on se poziva na probleme u drugim državama. Ovo nije zaštita manjinskih prava, već otvorena kapitulacija pred kršenjem zakona”.

Na kraju, nazivanje građanskih protesta „anarhijom“ i „glasnom manjinom“, zaključuju iz Demokratske zajednice vojvođanskih Mađara, pokazuje da je SVM potpuno na strani režima.

“Umesto podrške građanima koji se bore za pravnu državu, oni štite korumpiranu vlast i svoje privilegije. SVM ne nudi rešenja, već je deo problema – vreme je da prestanu da obmanjuju javnost”, poručuju iz DZVM-a.

izvor: https://www.maglocistac.rs/politika/demokratska-zajednica-vojvodanskih-madara-svm-ne-nudi-resenja-vec-je-deo-problema

Continue Reading

Trending