Connect with us

SLOBODNA VOJVODINA

A šta smo mi njima radili?

Nenad Čanak je uskomešao srpsku javnost time što je – otišao na Kosovo.

Published

on

Ne dogodine na Fejsbuku, već prošle sedmice i automobilom.

Susreo se sa kosovskim premijerom Aljbinom Kurtijem, pravoslavnim monasima, kao i preživelim albanskim i srpskim žrtvama.

Toliko prosto, jednostavno i normalno, zar ne?

Kad je zatim počeo da obilazi i režimske televizije, govorio je o svom iskustvu u Prizrenu, Đakovici, Dečanima i Gazimestanu, te o ratnim zločinima na Kosovu.

I bilo je gotovo dirljivo gledati voditeljke i voditelje u stanju šoka, panike i mentalnog zabezeka. Kako se usuđuje? Otkud sad ovo? Svi su činili zločine! A šta su oni nama radili? Kosovo je Srbija!

Međutim, lukavi Čanak nije pripisao etničku etiketu zločinima o kojima je govorio, poentirajući jednim: A kako vi uopšte znate da govorim o srpskim zločinima nad Albancima?

Ipak, Čanak jeste progovorio o jednom konkretnom srpskom zločinu, a koji je relativno nepoznat našoj javnosti.

U pitanju je bio masakr u selu Meja, gde su srpske snage 1999. masovno streljale najmanje 377 (i 36 maloletnih) albanskih civila, a čija su tela zakopana u masovnoj grobnici kraj Beograda.

Nenad Čanak je time postao prvi srpski političar koji je posetio spomen-groblje u Meji, i simbolički je položio cveće na grob streljanoj sedmogodišnjoj albanskoj devojčici. A gestovi poput ovih su krajnje važni, zato što jedino oni zaista mogu da dovedu do – mira. Evo i kako i zašto.

Onaj prvi i ključni simbolički korak u postizanju kompromisa, sporazuma i mira jeste – priznanje tuđih svetih vrednosti (svetinja), odnosno tuđih žrtava.

O tome svedoče društveni naučnici poput Skota Atrana, npr. u radu Svete granice prilikom racionalnog rešavanja nasilnog političkog sukoba (2007).

I što je prvi ispit na kojem uporno padaju zvanična Srbija, kao i Kosovo, Hrvatska i međusobno zavađeni entiteti u Bosni i Hercegovini, govoreći jedino o svojim žrtvama i zločinima drugih, ili se sakrivajući iza mantre o žrtvama/zločinima na svim stranama.

Čega je bio svestan i Čanak, pa izjavljuje: „Kad budemo spremni da tuđi bol prepoznamo kao ljudski bol, onda možemo očekivati da i ljudi drugih nacionalnosti razumeju sve kroz šta prolaze naši sunarodnici.“ Dok izvrsno dodaje: „Sve majke na svetu plaču za svojom decom na istom jeziku.“

Priznanjem i (raz)govorom o tuđim žrtvama, neprijatelju ili tuđinu se pre svega priznaje ljudskost.

A što je posebno važno nakon decenija (stoleća?) diskriminacije i dehumanizacije kosovskih Albanaca kao građana drugog reda u jednom faktičkom aparthejdu. Priznanje ljudskosti albanskim žrtvama iz Srbije – i obrnuto! – mnogo je značajnije za istinsko sporazumevanje između Srba i Albanaca od tzv. priznanja Kosova, odnosno nekakvog formalnog Sveobuhvatnog sporazuma o normalizaciji odnosa.

Otuda je cvet na spomen-groblju u Meji toliko golemi korak od sedam milja ili pak iskorak unapred. Uostalom, prisetimo se Vilija Branta u Varšavskom getu. Kako ističe neurobiolog sa Stanforda Robert Sapolski (2017), upravo simbolički gestovi, činovi i ustupci igraju ogromnu ulogu u dostizanju mira.

Kao npr. na Bliskom istoku.

Kad su spomenuti naučnici (Atran i kolege) o ratu i miru ispitivali vođu Hamasa (Gazija Hamada) i izraelskog premijera (Benjamina Netanjahua), pa i obične Palestince i Izraelce na ulici, odgovori su bili iznenađujući.

Mahom simbolički, i u vezi sa svetim vrednostima. Između ostalog, za Palestince, Izrael je trebalo da se „Izvini i pokaje za tragediju našeg naroda iz 1948“.

A za Izraelce, „Da se iz palestinskih udžbenika izbace antisemitski sadržaji“. Izvinjenje? Pokajanje? Udžbenici za školarce? Da li ovakvi i slični gestovi dobre volje zaista stoje na putu miru na Bliskom istoku? Da, stoje. Zato što priznanje svetih simbola drugoga znači da drugome priznajemo – ljudskost. Da priznajemo sposobnost drugoga za nacionalni ponos i jedinstvo, zajedničku istoriju i tradiciju, kao što i priznanjem i obeležavanjem tuđih žrtava priznajemo njihov ljudski, neurobiološki kapacitet za tugu i bol.

Ili, posle decenija rata i neprijateljstva, Jordan je 1994. postao tek druga arapska zemlja koja potpisuje mirovni sporazum sa Izraelom.

Ali je put ka istinskom miru popločan godinu dana kasnije, nakon atentata na izraelskog premijera Jicaka Rabina.

Neverovatno, ali jordanski kralj Husein je bio došao na sahranu, sedeo u prvom redu, održao govor i izjavio saučešće porodici rečima: „Moja sestro, gospođo Lejo Rabin, moji prijatelji, nikad nisam pomislio da će doći ovaj trenutak, u kojem ću žaliti gubitak mog brata, kolege i prijatelja.“

Ovaj gest deluje simbolički kurtoazno, ali je potom usledio period nezapamćene saradnje između dve države.

Izraelske kompanije zapošljavaju hiljade Jordanaca, porasla je trgovinska i turistička razmena, pa čak i vojna i obaveštajna saradnja između država koje su ratovale do juče.

Slično je bilo i u Severnoj Irskoj.

Takođe nakon decenija sukoba, prekid vatre između IRA i unionista (1994) i mirovni Sporazum na Veliki petak (1998) u mnogome su podmazani – simboličkim gestovima, tj. priznanjem tuđih žrtava i svetih vrednosti.

Na primer, Sporazum je eksplicitno obuhvatao i ključne elemente o paradama i procesijama (litijama?) sa nacionalnim i verskim simbolima.

Do proboja u međusobnim odnosima dolazi tek nakon sledećeg gesta između premijera Pitera Robinsona i zamenika premijera Martina Makginisa.

Naime, Robinson je bio militantni protestant, a Makginis militantni katolik iz IRA.

Uprkos tome što su zajedno vodili Vladu Severne Irske, njih dvojica su upadljivo odbijali da se – rukuju.

I ovako beše sve do skandala u kojem je Robinsonova žena optužena za finansijske malverzacije u kojima je prilične pare strpala u džep – svog 19-godišnjeg ljubavnika!

Tek je tada irski katolik Makginis čuveno pružio ruku anglikanskom protestantu Robinsonu.

U jednom muški solidarnom i drugarskom jebiga gestu, u smislu saosećanja za svetu vrednost braka, pa i njegove lične žrtve kao – rogonje.

Najzad, slično je bilo i u Južnoj Africi. U zatvoru, Nelson Mandela je naučio afrikanerski jezik i izučavao njihovu kulturu, tj. kulturu one bele etničke grupe koja je i bila organizovala aparthejd.

Ušao je u pregovore sa afrikanerskim generalom Konstandom Filjonom, ugostio ga je u svojoj kući i sa njim, na njegovom jeziku, razgovarao o – sportu, uz grickalice i čaj.

Bio je to Mandelin gest istinskog poštovanja afrikanerske kulture i svetih vrednosti („Mandela osvoji svakoga ko ga upozna“, izjavio je Filjon), a koji je vešto omogućio prve slobodne izbore u Južnoj Africi i okončao aparthejd. Kada je Mandela preminuo, isti Filjon je održao posmrtni govor – na Mandelinom maternjem jeziku (Kosa).

A Kosovo?

Umesto šatro racionalnih razmena i pravničkih vratolomija o kojima se neuko i traljavo pregovara u Briselu, neophodna je i politika simbola i dobrih gestova.

Tek kada Aleksandar Vučić i Aljbin Kurti, poput Nenada Čanka na groblju u Meji (pa i na TV Hepi kod Marića) iskreno progovore o zločinima sopstvenog naroda, dijalog o Kosovu će imati šansu za uspeh. Uzgred, Kurti već odlično govori srpski jezik?

Upravo simbolički gestovi i ustupci, naizgled bez materijalnih benefita, predstavljaju ključ za rešavanje navodno nerešivih sukoba i čvorova.

Čanak možda nije Brant, Mandela, Makginis ili kralj Husein, ali on jeste bio na tragu nečeg ozbiljnog i važnog. A isto važi i za kosovske Albance, i koji bi takođe morali da priznaju srpske žrtve i srpske svete vrednosti.

Ovaj sociolog i kolumnista je kao mirovni aktivista 2005. boravio u Belfastu, na susretu sa Izraelcima i Palestincima, Južnoafrikancima, kosovskim Srbima i Albancima, te severnoirskim katolicima i protestantima.

I, sukobi na Bliskom istoku, u Severnoj Irskoj, Južnoj Africi ili na Kosovu zaista nalikuju sukobima između dva plemena pastira ili čobana oko zajedničke ispaše, kako to ističe profesor moralne psihologije sa Harvarda Džošua Grin (Moralna plemena, 2013).

Svako pleme tu ima suprotstavljene moralne vizije o tome šta je tačno pravedno i ispravno, i svako je strastveno usredsređen isključivo na svoja prava, žrtve i svetinje.

A koji su mahom nerazumljivi i neshvatljivi drugoj strani. Svete vrednosti tada se preuveličavaju (Kosovo kao Srce Srbije ili kao izvojevani okvir slobode od srpskog ugnjetača) zato što one definišu Ko mi jesmo.

Zamrznuti ili oružani sukob tada postaje neizbežan, sve dok ne priznamo i ne razumemo moralne vrednosti, svetinje i žrtve onih – drugih.

I zato neće biti mira dok pitanje „A šta su oni nama radili?“ ne zamenimo pitanjem – i jasnim odgovorom – „A šta smo mi njima radili?“.

Mantra o tome da je „bilo zločina na svim stranama“ ne znači ništa.

Jer, da, jeste bilo zločina na svim stranama, baš kao što je i Zemlja okrugla, a voda mokra.

U pitanju je banalni truizam koji služi jedino tome da se umanji krivica i relativizuje odgovornost sopstvene strane u sukobu.

A suština je da Srbija već jednom mora iskreno da progovori o svojim zločinima i o tuđim žrtvama, ukoliko želi da je shvate ozbiljno, da stekne poverenje, kao i moralni kapital da govori o zločinima drugih.

Ne radi se tu o banalnoj frazi o čišćenju sopstvenog dvorišta (uostalom, okej je da pomognemo da se počisti i tuđe). Već o činjenici da Srbija mora da progovori o sopstvenim zločinima na Kosovu ako zaista želi – mir.

Izvor: danas.rs

SLOBODNA VOJVODINA

Juhas Balint da odmah podnese ostavku na mesto predsednika Skupštine Vojvodine!

Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) izražava duboko ogorčenje zbog sramnog ponašanja Juhasa Balinta, predsednika pokrajinskog parlamenta i člana predsedništva SVM-a. Njegovi postupci još jednom potvrđuju da mu nisu važne demokratske vrednosti, već isključivo očuvanje trenutne vlasti i služenje kriptoradikalnim političkim interesima

Published

on

By

Na jučerašnjoj sednici parlamenta, Juhas Balint je naložio obezbeđenju da iz sale izbaci predstavnike medija, a potom asistirao poslanicima SNS-a kada su napali opozicione predstavnike. Bez mogućnosti za diskusiju, sve tačke dnevnog reda, uključujući i budžet za 2025. godinu, usvojene su ekspresno.

Ovakvo ponašanje grubo krši demokratske principe i pokazuje da Juhas Balint nije dostojan pozicije predsednika pokrajinskog parlamenta. Parlament je pod njegovim vođstvom postao servis vlasti koji guši opozicione stavove i zanemaruje javni interes. 

DZVM zahteva od Juhasa Balinta da odmah podnese ostavku! Neka prestane da sramoti vojvođanske Mađare i da ide stopama Mihalja Kertesa! 

Pokrajinskom parlamentu je potreban predsednik koji poštuje demokratske vrednosti i ravnopravno uvažava prava svih poslanika.

Služba za medije DZVM-a

Bečej, 18. decembar 2024.

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Prosvetari razmatraju radikalizaciju štrajka: Na stolu i potpuna obustava rada

Cirkularni štrajk prosvetnih radnika od ponedeljka, 16. decembra se nastavlja skraćenjem časova na 30 minuta u školskim upravama Kraljevo, Čačak, Užice i Kragujevac

Published

on

By

Istovremeno, za ponedeljak je zakazana sednica Glavnog odbora Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije, na kojoj će se članovi tog tela izjasniti o predlogu Predsedništva USPRS da se štrajk radikalizuje, nezvanično je potvrđeno Danasu iz više izvora.

Predsedništvo Unije predložiće Glavnom odboru da zaposleni u prosveti obustave rad u petak, 20. decembra, te da se zakonski štrajk sa skraćenjem časova na 30 minuta organizuje od 23. do 27. decembra na teritoriji cele Srbije, a ne samo na područjima školskih uprava Beograd i Požarevac, kako je predviđeno ranijom odlukom.

Predlog je i da Glavni odbor Unije razmotri opciju potpune obustave rada.

Odluka bi bila doneta na posebnoj sednici, nakon konsultacija sa članovima i sprovodila bi se od 28. januara 2025. godine do ispunjenja zahteva“, navodi se u predlogu u koji je Danas imao uvid.

Predsedništvo Unije predlaže sledeće štrajkačke zahteve: smenu kompletnog rukovodstva Ministarstva prosvete, ispunjenje materijalnih zahteva predviđenih potpisanim Protokolom, potpisivanje izmena i dopuna Posebnog kolektivnog ugovora za zaposlene u osnovnim i srednjim školama i domovima učenika, kao i smanjenje administracije.

izvor: https://www.021.rs/story/Info/Srbija/396078/Prosvetari-razmatraju-radikalizaciju-strajka-Na-stolu-i-potpuna-obustava-rada.html

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Stefanović o izjavi Vučevića: Skandalozne reči premijera da ne može Srbija da se ruši i zaustavlja „zbog 15 ili 1.555 mrtvih“

Zamenik predsednika Stranke slobode i pravde i narodni poslanik Borko Stefanović izjavio je danas da je skandalozna izjava premijera Miloša Vučevića da ne može Srbija da se ruši i zaustavlja “zbog 15 ili 1.555 mrtvih” i da mora da ode sa mesta predsednika Vlade i bude obuhvaćen krivičnim postupkom

Published

on

By

„Ovo je skandalozna izjava čoveka koji je u vreme rekonstrukcije novosadske Železničke stanice bio gradonačelnik i koji je svojim propustima i delovanjem, zajedno sa svojim mafijaškim izvođačima, doprineo ubistvu u Novom Sadu“, naveo je Stefanović u pisanoj izjavi.

Prema njegovim rečima, Vučević mora da ode sa mesta predsednika Vlade, koja je ionako puna osumnjičenih lica i da i on bude obuhvaćen krivičnim postupkom.

„Vučević, na kraju, mora da nauči srpski jezik do kraja i prestane da koristi reči ‘Srbija’ i ‘država’ na mestima gde svi vide da stoje reči ‘vlast’ i ‘režim SNS’. Niko, Vučeviću, ne ruši Srbiju i državu, građani i studenti je, naprotiv, brane od mafije i od tvojih Snajpera, Bosketa, Goranca, Zvonka i Andreja, od tvog direktora novosadskog GSP, koji je deo međunarodne narko grupe“, rekao je Stefanović.

izvor: https://n1info.rs/vesti/stefanovic-o-izjavi-vucevica-skandalozne-reci-premijera-da-ne-moze-srbija-da-se-rusi-i-zaustavlja-zbog-15-ili-1-555-mrtvih/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Saopštenje za javnost Ujedinjena udruženja poljoprivrednika Srbije

Published

on

By

  • obustavlja se svaka komunikacija sa Vladom Republike Srbije zbog pritisaka na poljoprivrednike!
  • Traži se momentalno ukidanje pasivnog statusa svim poljoprivrednicima koji su napravili samo tehničke propuste ili imaju druge nedostatke koji ne podrazumevaju zloupotrebu budžetskih sredstava .
  • Poziva se na odgovornost
    Ministarstvo poljoprivrede
    Skupštinski odbor za poljoprivredu
    Predsednik Vlade Republike Srbije
  • Hitna pomoć studentima u hrani i neophodnim potrepštinama.
  • koordinisana podrška studentima obavezno u ljudstvu na blokadama ako postoji potreba i mehanizovano.
  • pozivaju se poljoprivrednici da se organizuju u svojim mestima i izađu traktorima u dogovoreno vreme.

Sastanku prisustvovali

Udruženje poljoprivrednika Subotice

Savez Banata

Banatska crnica i

Inicijativa za opstanak poljoprivrednika Srbije

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Vladavina prava, sloboda i demokratija alati u borbi protiv koruptivne hobotnice vlasti

Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI pozdravlja podršku velikog broja advokata studentima i njihovoj borbi za ispunjenje legitimnih i legalnih zahteva, na koje nadležne institucije moraju da odgovore

Published

on

By

Advokati su, takođe, pozvali Advokatsku komoru Srbije i sve advokatske komore u sastavu Advokatske komore Srbije da izdaju posebno saopštenje podrške studentima u ostvarivanju njihovih Ustavom zajamčenih prava i istaknutih zahteva.

Ovaj apel je posebno bitno istaći na današnji Međunarodni dan ljudskih prava, koji je temelj garancija dostojanstva, te jednakih i neotuđivih prava svih članova svetske zajednice.

Izostanak vladavine prava u Srbiji jedan je od osnovih problema naše zajednice.

Koruptivna hobotnica Srpske napredne stranke uništava državu i njene građane.

Tome se mora stati na put!

Jedini ispravan način da se to ostvari je članstvo Srbije u Evropskoj uniji koja u svom osnivačkom ugovoru utvrđuje vladavinu prava, slobodu, poštovanje ljudskog dostojanstva, poštovanje ljudskih prava, jednakost i demokratiju kao svoje temeljne vrednosti.

Da je Srbija članica Evropske unije, i ona bi bila u ingerencijama evropskog tužioca koji bi garantovao borbu protiv korupcije.

I baš zato, borba za članstvo Srbije u Evropskoj uniji mora da bude prioritet svih demokratskih članova naše zajednica.

To je jedina garancija uređene i moderne države.

Aleksandar Marton
portparol
Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI

izvor: https://vojvodjani.rs/vladavina-prava-sloboda-i-demokratija-alati-u-borbi-protiv-koruptivne-hobotnice-vlasti/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Dva guslara u jednoj čardi?

Izgleda da Mađarski nacionalni savet (MNS) odnedavno ima ne jednog, već dva predsednika! Ili ipak ne?!

Published

on

By

Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) ne prestaje da se čudi činjenici da, iako je zvanični predsednik MNS-a Arpad Fremond, u ime ove institucije često govori dr. Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM). Ova neobičnost posebno dolazi do izražaja na događajima organizovani od strane MNS u školama, obrazovnim ustanovama, gde se ove političke igrarije često odvijaju pred decom.

Kako sve ovo treba da razumemo? Da li je ovo početak nove prakse u kojoj se autonomija institucija jednostavno zanemaruje? Ili je u pitanju činjenica da zakoni i etičke norme postoje samo na papiru?

DZVM podseća sve pomenute, da zakon o nacionalnim savetima jasno nalaže: nacionalni saveti se ne smeju koristiti u političke svrhe. Zbog toga pozivamo rukovodstvo MNS-a da obezbedi očuvanje kredibiliteta institucije nacionalnog saveta i da ne dozvoli da MNS postane politička igračka Saveza vojvođanskih Mađara.

Umesto političkog spektakla pred decom, bolje bi bilo da se postarate da putem MNS prenesemo prave vrednosti budućim generacijama.

DZVM Press

Continue Reading

Trending