Connect with us

SLOBODNA VOJVODINA

DINKO GRUHONJIĆ: Postoji li Vojvodina, u kojoj je rođen profesor Milenko Perović?

Milenko Perović bio je Crnogorac, a ujedno i Vojvođanin, jer je rođen u Vrbasu i najveći deo života proveo je upravo u Vojvodini, gde je jedno vreme bio i predsednik Udruženja Crnogoraca Vojvodine

Published

on

U intervjuu za Radio Slobodna Evropa iz 19. novembra 2005. godine, profesor Perović je rekao: “I za tu stvar, vezanu za moju biografiju, postoji jedan veliki nesporazum u javnosti, budući da ja od kada znam za sebe, u privatnoj pa onda i u javnoj komunikaciji, govorim svojim maternjim jezikom. Ljudi zbog te činjenice odmah zaključuju, ne razmišljajući da sam ja, što bi se reklo vojvođanskim žargonom ‘dođoš’, koji je nekada došao u Vojvodinu, a ne znaju zapravo osnovnu činjenicu iz moje biografije – da sam rođen u Vojvodini, u Vrbasu. I Vojvodina je moj zavičaj. Druga je stvar što ja Crnu Goru doživljavam u punom smislu riječi kao svoj drugi zavičaj, jer je to bio zavičaj mojih roditelja, mojih predaka i samo postojanje Crne Gore predstavlja jedan element moga identiteta”.

Govoreći o Udruženju Crnogoraca Vojvodine u istom intervjuu, kazao je da to udruženje ima smisla zbog toga što je bilo koncipirano na građanskim osnovama: “Dakle, ne kao jedno nacionalno udruženje koje bi proizvelo neko etničko zatvaranje, neku getoizaciju Crnogoraca u Vojvodini. Naprotiv, osnovni smisao i poruka koju smo prilikom osnivanja tog udruženja uputili javnosti u Srbiji jeste bila, upravo zbog silnih ocrnjivanja i omraživanja Crnogoraca, da eto u Vojvodini, pa onda i u Srbiji, postoje Crnogorci koji od svog porijekla ne prave zanimanje, kao što to rade mnogi Crnogorci, na primjer u Beogradu čuveni ‘Terazijski Crnogorci’, nego smo slali poruku da smo mi Crnogorci građanske orijentacije, hoćemo da budemo prihvaćeni kao jedna respektabilna etnička zajednica koja itekako na različite načine doprinosi dobrobiti ovoga društva. A da pritom sačuvamo svoj nacionalni, jezički ikulturni identitet, kao što to imaju pravo i sve druge etničke zajednice i u Srbiji i u Vojvodini”.

Mi iz Nezavisnog društva novinara Vojvodine voleli smo, kada god nam se ukazala prlika, da ga pozovemo da govori i na našim javnim tribinama. Kao novinari smo ga intervjuisali i objavljivali njegove autorske tekstove. I sam početni deo naslova „Postoji li Vojvodina…“ ovog mog izlaganja zapravo je pozajmljen iz autorskog teksta profesora Perovića, koji je napisan 15. aprila 2008. godine i objavljen na našem portalu građanske Vojvodine, Autonomija.

U tom tekstu on je pokušavao da odgovori na pitanje da li je „duh privremeno zaposednute teritorije“ i dalje dominantan ili je uspeo pokušaj uspostavljanja „trajno zaposednute teritorije“, kada je Vojvodina, koja je pripojena Srbiji kao ratni plen krajem 1918. godine, u pitanju. Kako bilo, smatra Perović, reč je o duhu „zaposednute teritorije“. Dakle, ne-organskog dela države Srbije, koliko god je zvali severnom srpskom pokrajinom, čak i u vremenskoj prognozi. Koliko god da se smanjio broj onih koji, kada čuju da će „na severu Srbije biti kišovito“, automatski pomisle na Beograd. Jer je Vojvodina – Vojvodina, a Srbija je, pak, Srbija. Iako neprestano pod udarom optužbi o nekakvom separatizmu, duh takve Vojvodine, svestan svoje samosvojnosti, i dalje postoji. Zbog toga, kaže Perović, „u državi Srbiji Vojvodina ima smisla i može postojati samo kao ono što je zaposjednuto i što se drži kao zaposjednuto“.

Ustavno gledano, nastavlja on, Vojvodina „objektivno postoji, ali ispražnjeno od svakog bitnog političkog i pravnog sadržaja“. Ona, Vojvodina, postoji i u smislu institucija, koje funkconišu jedino kao sinekure, i u vreme pisanja Perovićevog teksta, kada je Demokratska stranka Borisa Tadića bila presudni faktor i u Vojvodini i u Srbiji. I tada – a tek sada, pod „naprednjacima“! –institucije Vojvodine „svedenesu na vlastiti nomenklaturni interes, na održavanje sebe kao grupacije sinekurnih nomenklatora“. Pošto je „beogradska politička elita spremna da plaća tu sinekuru, jer je to najniža cijena koju mora platiti u realizaciji koncepta iščezavanja Vojvodine. Metropolska instalacija takve ’pokrajinske’ nomenklature svodi se na jednostavnu lukrativnu formulu: Dati ’Pokrajini’ ništa, da bi se od pokrajine uzelo sve, da bi se pokrajini uzela Pokrajina!“ I da bi se zgrade unutar kompleksa Banovine, Skupština i Vlada Vojvodine, napunile sitnijim režimskim kadrom, koji će tako biti „namiren“.

Stoga je Vojvodina danas, smatra Perović, „čardak ni na nebu, ni na zemlji“ (…) i „Jedino je izvjesno da će Vojvodina trajati kao geografski pojam. Po navici!“

Govoreći o mogućnosti nekakve asimetrične decentralizacije Srbije, u intervjuu za portal Autonomija od 29. juna 2009. godine, profesor Perović će reći da je priča o asimetriji zapravo „najprovidnija moguća kamuflaža da bi ’krug dvojke’ i dalje mogao bogato i bahato da živi na račun onih vrijednosti koje stvara Vojvodina.Sve dok se u Srbiji, generacijama i generacijama već, na vlasti smjenjuju tzv. političke elite koje svoj partikularni interes stavljaju iznad opšteg interesa države i naroda, o bilo kakvoj ozbiljnoj decentralizaciji ne može biti govora. Visoka politička, ekonomska i svaka druga centralizacija jeste najefikasniji model kojim te tzv. elite sistematski pljačkaju narod u koji se tako podlo i licemjerno ‘patriotski’ kunu!”

U intervjuu za danas nepostojeći „Građanski list“ iz Novog Sada, 2004. godine, profesor Perović je komentarisao tada aktuelne međunacionalne incidente u Vojvodini, koje je uporedio sa aerozagađenjem: „ono stalno postoji u visokom i vrlo nezdravom procentu, ali šira javnost postaje ga svjesna tek kad neko meritoran počne zvoniti na uzbunu“. Pa podseća da se, od vremena kada se nacionalizam utemeljio kao vladajuća ideologija u društvu u Srbiji, „širom Vojvodine događa nešto mnogo teže i mnogo gore od tzv. incidenata na međunacionalnoj osnovi. Događa se nacionalizam u svim svojim benignim i malignim oblicima. Oni se javljaju na rasponu od psovke, otvorene nacionalne i vjerske netrpeljivosti, zastrašivanja, getoizacije i političke marginalizacije nacionalnih zajednica, svjesne politike izmjene nacionalne strukture pojedinih vojvođanskih sredina, mobilizacijske politike guranja pripadnika nacionalnih zajednica da ginu po kukuruzištima Slavonije, do tihog i agresivnog pritiska za iseljavanjem. Pokušajmo se uvući u dušu prosječnog pripadnika bilo koje nacionalne zajednice u Vojvodini, pa ćemo shvatiti kakvi su se i koliko talozi straha nakupili u njoj u potonjih petnaest ludih i krvavih godina! Strah je primarno vojvođansko osjećanje u potonjih petnaest godina. Nekim političarima i ’političkim analitičarima’ sada smeta što predstavnici manjinskih partija zvone na uzbunu zbog novih nacionalističkih talasa, jer tobože tako skupljaju političke poene, a ne smeta im petnaestogodišnji talog straha, ponižavanja, šikaniranja i progona. To je vrhunsko licemjerje!“

Na tribini NDNV-a od 28. marta 2008. godine, profesor Perović je rekao da najveći dio takozvane tranzicione elite u Srbiji „već 20 godina izvodi krajnje neuspešno jednu mađioničarsku tačku poput onih mađioničara koji u cirkusima (to ste pretpostavljam i sami viđeli ili uživo ili na televiziji) koji u dugački sanduk polažu đevojku, zatvore taj sanduk i onda, na užas i grozu prisutne publike, uzimaju testeru i testerišu taj sanduk po sredini. Naravno, u originalu ta cirkuska tačka se uvijek završava tako što iz tog sanduka iskače živa i zdrava đevojka, i nepresječena.Kod političke elite Srbije, izuzimajući neke kratke periode predaha, dešava se upravo suprotno – da đevojka stalno bude presječena i stalno se obnavlja konkurs za novu đevojku koja će biti presječena, a pri tom, ta elita i njezini trubači i glasnogovornici prave se savršeno ludi i ubjeđuju narod da vide zapravo nešto sasvim drugo od onoga što vide i čuju (…) Najprije su u taj sanduk položili onu veliku socijalističku Jugoslaviju, s namjerom da je preoblikuju po svojoj mjeri i po svojim idejama, i po svojem shvatanju stvari, pa smo viđeli šta je od nje ispalo. Pa su onda u taj sanduk stavili državnu zajednicu Srbije i Crne Gore, pa smo viđeli šta je i od nje ispalo. Na kraju su i samu Srbiju stavili u taj sanduk pa vidimo šta je ispalo“.

U jednoj od mojih kolumni iz 2019. godine, u kojoj sam tvrdio i tvdim da je Ratko Mladić pop ikona mladih u Srbiji, pozvao sam se na Njegoševe reči, na koje me je tim povodom podsetio upravo profesor Perović:“Sve se čovjek bruka za čovjekom, gleda majmun sebe u zrcalo”.

Generalno gledano, kako je to profesor Perovć rekao na predavanju “Etički aspekti izveštavanja o različitosti” na seminaru NDNV-a na Fruškoj gori u februaru 2006. godine, u društvu u Srbiji – pa onda i u medijima – vlada antimoralni stav. “Šta to znači? To znači da društvom u dobroj mjeri vlada jedno kolektivističko stanovište, čak bih mogao da kažem, stanovište koje ponekad dobija oblik kolektivne histerije da se ne razumije, ne prihvata, pa čak i najdirektinje progoni pravo ljudi na individualnost. jer, pravo ljudi na individualnost je osnova proizvođenja svih mogućih legitimnih razlika između ljudi. Kad progonite pravo na individualnost, onda automatski progonite i pravo na razliku. To je fundamentalno svojstvo ovoga društva da ne trpi razliku i, upravo se, možda na najkarakterističniji način, u tome ogleda nemodernost i predmodernost ovoga društva. Da se izrazim metaforično: u ovom društvu dominantni tip pogleda na svijet, dominantni tip ideologije, najjednostavnije narodski rečeno, jeste da svi budemo jedno, da svi budemo stisnuti u jedno ogransko đelo koje isto misli, na isti način diše, ima istu volju, ima istu sadržinu volje, jer se misli da se na taj način uspostavlja unutrašnja snaga društva i snaga tog društva prema spolja. I, da dovršim ovu metaforu – kad vlada taj rezon poput rezona stisnute pesnice, onda je sasvim razumljivo da sa tom stisnutom pesnicom apsolutno ništa u životu ne možete da uradite što se tiče onoga čime nas je priroda obdarila da svojom rukom možemo da uradimo. Svako ljudsko biće svojom rukom može da uradi nevjerovatno veliki broj poslova, nevjerovatno veliki broj suptilnih operacija. A ako imate generalni nagovor već 20 godina da društvo i svi ljudi u njemu treba da budu jedinstveni poput pesnice, onda ta pesnica ne može da uradi ništa drugo nego što inače može da uradi pesnica – da traži neko drugo lice po kojem će zveknuti, najjednostavnije rečeno! I, ako pogledate, in facti, šta nam se dešavalo u posljednjih 20 godina, ništa drugo nego veliko traganje za licem ili za licima oko nas koje ćemo tom jednom jedinom pesnicom udariti. To je vladajući, antimoderni rezon. I naravno da se doživljava kao neprijateljstvo kad pojedini prstići iz te pesnice, iz tog čvrstog zagrljaja same šake, hoće da se oslobode, hoće da izraze svoju individualnost. I ne može se shvatiti da ovaj moj prst, koji hoće da se emancipuje od funkcije da bude dio pesnice, neće nikud pobjeći od te pesnice zato što je od nje različit – on je još uvijek dlanom vezan za tu pesnicu, ali hoće da ima svoje pravo na onu manipulaciju, na onu operaciju koju on može da napravi. Mislim da vam je više nego jasna ova metafora koju sam ovđe izložio. E zato je ovo društvo dubinski okrenuto protiv svake individualnosti, protiv svakog stava moralne svijesti”.

Sve se ovo, bez sumnje, može primeniti i na Vojvodinu koja je nekada zaista bila interkulturalno društvo, u kojem su se „manjinske“ i „većinska“ kultura prožimale, sarađivale, a građani bili trilingvalni: naime, govorili su nemački, mađarski i srpski. Sad od toga više nema ni traga ni glasa, a srpska sabornost odzvanja na sve strane. Doduše, odzvanjaju sa režimskih medija i izvikani „najbolji odnosi između Mađara i Srba u istoriji“, koji nisu ništa drugo nego najbolji odnosi između dvojice populističkih autokrata, Viktora Orbana i Aleksandra Vučića. Rezultat tih „najboljih odnosa u istoriji“ jeste da se iz Vojvodine iselilo u poslednjih 40 godina blizu 300.000 Mađara i sasvim sigurno ne manje Srba. Svako od njih je, na ovaj ili na onaj način, dobio nacionalističkom pesnicom po nosu i potom odlučio da sreću potraži na nekom drugom meridijanu. U begu od malih, provincijalnih fašizama. Jer ako je fascio u prevodu snop, onda je sasvim jasno da je i metafora profesora Perovića o stisnutoj pesnici koja vreba koga će zveknuti – zapravo metafora o fašizmu.

Skupo je koštao profesora Perovića takav antifašistički angažman. Jedna od kulminacija bila je tribina održana na našem Filozofskom fakultetu, 9. novembra 2005. godine uveče, povodom Svetskog dana borbe protiv fašizma, rasizma i antisemitizma. Izveštavao sam u svojstvu novinara agencije Beta sa tog događaja i bio svedokom onoga što se desilo. Grupa od 25 neonacista izazvala je incident i napala nekoliko posetilaca tribine pod nazivom „Fašistička pretnja“. Oni su ušli na tribinu koja je bila u toku, išamaralinekoliko prisutnih i uputili reči pretnje organizatorima.Naročitio su pretili profesoru Milenku Peroviću koga su nazvali „ustaškom svinjom“, rekli mu da će ga sačekati negde u mraku, a da će to naročito uraditi njegovom, na ovom simpozijumu prisutnom sinu Milošu, koji je znao kako treba sa fašistima, uvek i svugde. Neonacisti su salutirali u znak nacističkog pozdrava, bili su kratko ošišani, nosili su crne „spitfajer“ jakne i predstavili su se kao grupa „Nacionalni stroj“. Manje ili više, neonacisti su svi bili studenti Filozofskog fakulteta, i to sa – pogađate – Odseka za istoriju, starog regrutnog nacionalističkog centra, koji i danas nesmetano – uz časne izuzetke – proizvodi slične „kadrove“.

Posle spomenute tribine, profesor Perović je ovom novinaru rekao da je „zapanjujuće da u jednoj naučno-obrazovnoj instituciji kakav je Filozofski fakultet mogu da defiluju ljudi koji očigledno ugrožavajui egzistenciju i slobodu i pravo ljudi da se u određenom trenutku nađu na određenom mestu i da slušaju određene tribine koje ih zanimaju. Očigledno je da u ovom društvu ljudi koji su protiv slobode jedini imaju slobodu, a oni koji su za slobodu ovoga društva bivaju onemogućavani u toj slobodi. To je duboki paradoks koji pre ili kasnije mora da se razreši, ako ovo društvo uopšte misli da napreduje“.

Nije se razrešio, što sam na svojoj koži i na istom fakultetu osetio krajem marta ove godine, kada sam i sam bio žrtva progona i najgorih mogućih vređanja od strane mladih fašista okupjenih u stisnutu pesnicu. Gledajući ih, opet sam se setio onoga: “Sve se čovjek bruka za čovjekom, gleda majmun sebe u zrcalo”.

(izlaganje na Međunarodnom simpozijumu „Milenko A. Perović – Život i djelo“, na Fakultetu za crnogorski jezik i književnost na Cetinju)

(Autonomija, foto: screenshot)

izvor: https://autonomija.info/dinko-gruhonjic-postoji-li-vojvodina-u-kojoj-je-rodjen-profesor-milenko-perovic/

SLOBODNA VOJVODINA

Održan komemorativni skup “Sjećanje na Sjeverin”

Mešihat Islamske zajednice u Srbiji i Medžlis Islamske zajednice Priboj organizirali su komememorativni skup “Sjećanje na Sjeverin” u povodu navršavanja 32. godišnjice od otmice u Mioču u kojoj je odvedeno i ubijeno 17 nevinih građana bošnjačke nacionalnosti iz Priboja i okolnih sela

Published

on

By

Pored prijatelja, članova porodice, skupu su prisustvovali i predstavnici Mešihata Islamske zajednice na čelu sa predsjednikom muftijom dr. Mevlud ef. Dudićem, predstavnici BNV-a na čelu sa predsjednikom Adelom Slatinom, predstavnici Stranke pravde i pomirenja na čelu sa narodnim poslanikom Edinom Numanovićem, te predstavnici lokalne samouprave opštine Priboj, kao i predstavnici brojnih udruženja.

Skup je otpočeo učenjem sure Jasin, koju su proučili muftija dr. Rešadef. Plojović, muftija sandžački hfz. Abdurrahman ef. Kujević, muftija hfz. Nedžad ef. Hasanović, dr. Enver ef. Omerović, dr. Harun ef. Eminagić, te hfz. dr. Haris ef. Hadžić.
Ispred Organizacionog odbora obratio se Omer ef. Hodžić.

“Danas je za nas jako težak dan. Posebno na ovaj dan sjećanja naviru. Ja sam danas dječak od 10 godina kojem baba rahmetli iz naručja istrgoše. Ali ono što istrgnuti ne mogu jeste sjećanje na njega i njegov braon kaput, kada bi sa posla dolazio i djecu grlio, pa je ona njegova bombona ili lizalo koje bi nam donio vrijednije je i veće od cijelog dunjaluka. Godinama radimo na tome da se zločin rasvijetli, mezari ljudi koji su stradali uokvire, a vinovnici tog zločina kazne, porodice žrtava dobiti svoja prava. Očekuje nas teška, sizifovska borba. Ono što je pomao i tračak nade da će se nešto promijeniti jeste sastanak koji smo imali u lokalnoj samoupravi. Danas mi je stigla potvrda da je ispred opštine stigao dopis resornom ministarstvu da se riješi status porodica šehida. Dok nas bude, znajte, čut će se naš glas”, kazao je Hodžić.

Unuk jednog od šehida, Rijad Gibović obratio se u ime porodica stradalih. Emotivnim govorom prisjetio se rahmetli djeda kojeg su odveli tog dana i svirepo ubili.

“Ima jedan osjećaj – kad nekog voliš a nisi ga upoznao. I nisi ti kriv što nisi mogao da ga upoznaš. Sjećam se priče kako su moju sestru staru 40 dana 8 sati nosili do Priboja. Godine prođoše, a bol ostaje. Svi za bajram idu svojim djedovima na mezar da im prouče dovu, a gdje da odem ja? Pitam oca svoga gdje mu je mezar? Sanjam svog djeda koji, na nekom boljem mjestu, kaže meni u snu – budi ponosan sine, ja nikom ništa uradio nisam”, kazao je Rijad Gibović.

Predsjednik SO Boris Mrdović govorio je u ime delegacije opštine Priboj. Kukavički čin zločinaca ubijao je nevine, ali je tako ubijao i državu.

“Ovdje iz godine u godinu učimo lekcije o besmrtnosti i pobjede dobra nad zlom. Na ovom smo mjestu dužni da osudimo zločin, taj kukavički čin zlih ljudi, ali i da odamo počast nevinim ljudima. Osuđujemo one koji su pod maskom boraca ubijali nevinost, dobro, ali i tim besramnim činom ubijali i svoju državu. Svake godine sjećaćemo se naših stradalih prijatelja. Vrijeme prolazi, rane ostaju, ali učini i da se razbistri put i um da smo jedni drugima najpreči. Opština Priboj će učiniti sve da pomogne porodicama nastradalih”, kazao je Mrdović.

Prisutnima se obratio i predsjednik Mešihata IZ-e u Srbiji muftija dr. Mevlud ef. Dudić. Šehidi Sjeverina, poručuje on, nikada nisu i neće bti zaboravljeni.

“Očevi i sinovi, braća i muževi, familija, ljudi… Među njima i jedna sestra koja moliše da joj ne odvedu brata. I ona beše odvedena jer se molila da ne odvedu brata svoga. Vjerujem da su oni danas sretni, ponosni i nasmijani jer su na boljem mjestu od ovog na kojem se mi nalazimo. I nisu oni zaboravljeni, neće nikada ni biti. Neko, kada prođe i godina, bude zaboravljen kao da ga nikad ni bilo nije. A mi pune 32 godine i ne samo jednom u godini sjećamo se i borimo se za pravdu. Ono što je najbitnije jeste da li ste na strani istine i pravde. Naše prisustvo najbolja je poruka i naš dolazak ovdje trajna je opredijeljenost ka dobru, istini i pravdi. Sve će ovo što je ovdje jednog dana zemlja pokriti, ali će svako od nas pred Bogom stati i odgovoriti kako je život na zemlji proveo. Neka se zna da smo bili na strani istine i dobra. Raduje me da je opština Priboj pokrenula novu inicijativu da se ponovo proba, pa je velika odgovornost sada na Vladu R. Srbije i predsjednika države. Ovi ljudi su ubijeni, a nisu nikom ništa uradili. Neka se nikad i nikome Sjeverin ne ponovi i da se ne zaboravi, ali i da se krivda ispravi”, kazao je muftija dr. Mevlud ef. Dudić.

Narodni poslanik dr. Edin Numanović istakao je da se zločin nije završio ubistvom ovih ljudi. Nastavlja se, dodaje on, neprizavanjem civilnih žrtava rata porodica ubijenih.

“Danas smo ovdje u Sjeverinu ispred SPP-a i u ime ministra Usame Zukorlića da budemo uz porodice žrtava i pokušamo bar razumjeti njihovu bol. Ovdje smo i da ukažemo na odgovornost cjelokupnog bošnjačkog naroda koji je dužan da pamti ovakve događaje. Nažalost, zločin se nije završio ubistvom ovih ljudi, on se nastavlja time što ova država nije priznala status civilnih žrtava rata porodicama i na neki način ih obeštetila makar u onom moralnom smislu. Zato apelujemo na nadležne organe da rade a ovom pitanju i da pokušaju iznaći rješenje. Još jedan aspekt koji dodatno otežava ovim porodicama i cijelom narodu što nisu našli posmrtne ostatke svojih najmilijih i to je nešto što ne može zatvoriti njihovu ranu koja nikad neće zaliječiti”, istakao je narodni poslanik dr. Edin Numanović.

izvor: https://sandzakpress.net/odrzan-komemorativni-skup-sjecanje-na-sjeverin/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Zajednička sednica vlada Srbije i Vojvodine u sredu u Novom Sadu: Vučević i Gojković za istim stolom

Zajednička sednica Vlade Srbije i Pokrajinske vlade održaće se u sredu, 23. oktobra u zgradi Pokrajinske vlade

Published

on

By

Sednica će početi u 13.30 časova.

Iz Vlade Srbije je saopšteno i da će posle sednice premijer Srbije Miloš Vučević i predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković davati izjave za novinare.

Drugi detalji nisu poznati.

izvor: https://www.021.rs/story/Novi-Sad/Vesti/391034/Zajednica-sednica-vlada-Srbije-i-Vojvodine-u-sredu-u-Novom-Sadu-Vucevic-i-Gojkovic-za-istim-stolom.html

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

LSV: Zašto građani cele Srbije da plaćaju kredit za Beogradski metro?

Liga socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani (LSV) ocenila je da je najnovije zaduživanje Srbije kod nemačke Dojče banke za deo sredstava za izgradnju prve faze metroa u Beogradu “skandalozno, ali i duboko protivustavno”.

Published

on

By

LSV je podsetila u saopštenju da je Vlada Srbije nedavno usvojila Predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditnom aranžmanu koji je potpisan sa filijalom Dojče banke u Hong Kongu i čiji je iznos od 178,4 miliona evra predviđen kao deo sredstava za prvu fazu Beogradskog metroa.

„Poznato je da se svaki kredit skupo vraća, a ovaj će godinama vraćati svi građani Srbije, a ne samo Beograda čija se podzemna železnica gradi”, navela je LSV i dodala da se po ko zna koji put pokazuje da osiromašeni ostatak Srbije plaća za velike investicione aktivnosti u glavnom gradu.

Kao primer, LSV je navela i podelu po 20.000 dinara pomoći za đake samo roditeljima iz Beograda.

“U trenutku kada 800.000 građana Vojvodine nema ispravnu pijaću vodu, kada sela nestaju, subvencije za poljoprivrednike su među najnižim u Evropi, a škole u mnogim, posebno manjim mestima, ne odgovaraju potrebama modernog vremena, Vlada Srbije, ponovo, uzima iz džepova građana i gradi u sredini koja je već daleko najbogatija u zemlji”, navela je LSV u saopštenju.

Prema oceni LSV, vlast time krši Ustav Srbije, koji zabranjuje diskriminaciju i ističe da su svi građani jednaki.

LSV je najavila da će uputiti dopis Savetu Evrope i tražiti analizu postupanja Srbije, koja je ratifikovala Evropsku povelju o lokalnoj samoupravi.

“Tražimo da prestane kršenje Ustava Srbije i drugih zakonskih propisa i da svi građani Srbije, najzad, budu ravnopravni”, navela le LSV u saopštenju.

izvor: https://n1info.rs/vesti/lsv-zasto-gradjani-cele-srbije-da-placaju-kredit-za-beogradski-metro/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Sumorne projekcije statističara: Zrenjanin gubi više od 40 odsto stanovnika do 2052. godine

Analiza Republičkog zavoda za statistiku o depopopulaciji i starenju pokazuje da će Zrenjanin za tri decenije imati manje od 60.000 stanovnika, a prosečna starost građana biće 48 godina.

Published

on

By

Republički zavod za statistiku objavio je projekcije stanovništva Srbije za period od 2022. do 2052. godine koje pokazuju da će se u narednih trideset godina nastaviti trend depopulacije i starenja stanovništva.

Ovom analizom obuhvaćeni su i Srednjobanatski upravni okrug, odnosno grad Zrenjanin i opštine Žitište, Sečanj, Nova Crnja i Novi Bečej, a predviđanja su više nego sumorna, piše portal Zrenjaninski.com.

Analiza o depopulaciji Republičkog zavoda za statistiku pokazuje da će Zrenjanin za 30 godina imati manje od 60.000 stanovnika, a prosečna starost građana biće 48 godina.

U srednjobanatskoj oblasti grad Zrenjanin se izdvaja kao teritorijalna jedinica sa najvećim brojem stanovnika. Projektovano je da će se njegova populacija do kraja projekcionog perioda smanjiti za 43,8 odsto. U 2052. godini stopa promene broja stanovnika u Zrenjaninu dostići će -20,9 promila, i to pretežno zbog sve negativnijih vrednosti prirodnog priraštaja (-13,5 promila) i migracionog salda (-7,4 promila)“, piše u ovoj analizi.

Najintenzivnije ubrzano opadanje broja ljudi u srednjem Banatu očekuje se u opštini Sečanj, gde će stopa promene broja stanovnika u 2052. godini biti u minusu za 21,9 promila, a prirodni priraštaj takođe u minusu za 16,4 promila.

Nova Crnja je najmanja opština u Srednjobanatskom okrugu po broju stanovnika. Navodi se da je 2022. godini gubitak stanovništva u ovoj opštini najveći zbog izražene emigracije. 

Očekuje se da će se u 2052, u odnosu na 2022. godinu, znatno smanjiti migracioni saldo (sa -17,9 promila na -5,1 promila), usled oslabljenih demografskih resursa, dok će problem prirodnog obnavljanja stanovništva postati izraženiji, sa projektovanom negativnom stopom od -9,3 do -14,3 promila.

Kada je reč o starosnoj strukturi stanovništva, u poslednjoj godini projekcije, opština Novi Bečej imaće najmlađu populaciju, dok će Sečanj biti najstarija. Prema projekcijama, prosečna starost stanovništva u Sečnju će do kraja projekcionog perioda dostići vrednost 49,7 godina, a indeks starenja 258,1“, navodi Republički zavod za statistiku.

Iako je Zrenjanin administrativni centar Srednjobanatskog okruga, dugoročni negativni demografski trendovi će dovesti do pogoršanja starosne strukture, sa očekivanim porastom udela starije populacije (65 i više godina) na više od trećine ukupne populacije u 2052. godini (34,7 odsto).

Prema projekciji, srednji Banat će 2052. godine imati 92.456 stanovnika, za razliku od 2022. kad ih je imao 159.356.

Zrenjanin će 2052. godine imati 59.939 stanovnika, a prosečna starost biće 48,4 godine.

Opština Žitište će za 28 godina imati 7.372 stanovnika, prosečne starosti 45,9 godina, a opština Nova Crnja 4.943 žitelja, prosečne starosti 46,8 godina, piše u projekciji o ubrzanom opadanju broja stanovništva Republičkog zavoda za statistiku.

izvor: https://www.021.rs/story/Info/Vojvodina/390933/Sumorne-projekcije-statisticara-Zrenjanin-gubi-vise-od-40-odsto-stanovnika-do-2052-godine.html

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Vučić i Vučević da kažu ko u Srbiji priprema timove za destabilizaciju Moldavije

Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI postavlja pitanje predsedniku Republike Srbije Aleksandru Vučiću i premijeru Milošu Vučeviću kako je moguće da je u Srbiji obučavana grupa mladih ljudi, koji su spremani za izazivanje nereda u Moldaviji

Published

on

By

Moldavske vlasti tvrde da su identifikovale više od stotinu mladih ljudi koji su navodno obučavani u Rusiji, Bosni i Hercegovini i Srbiji za destabilizaciju u zemlji uoči prvog kruga predsedničkih izbora i referenduma o podršci ulasku u Evropsku uniju, a koji se održavaju u nedelju, 20. oktobra.

Ova vest je novi šamar za našu zemlju i postavlja se pitanje u čijoj organizaciji su te obuke organizovane. Kako se dogodilo da je država tako nešto dozvolila?

Moldavija, inače nama prijateljska država, već godinama je na udaru ruskih imperijalnih težnji. Želja Vladimira Putina je da zaustavi proces integracija Moldavije u Evropsku uniju.

Pritisak autoritarnog režima iz Moskve na ovu malu zemlju je svakodnevan i veoma snažan.

Neprihvatljivo je da bilo ko u Srbiji doprinosi tim pritiscima.

Tražimo da Srbija podrži Moldaviju na evropskom putu i spreči sve aktivnosti protiv ove zemlje.

Aleksandar Marton
portparol
Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI

izvor: https://vojvodjani.rs/vucic-i-vucevic-da-kazu-ko-u-srbiji-priprema-timove-za-destabilizaciju-moldavije/?fbclid=IwY2xjawF_iwlleHRuA2FlbQIxMQABHdiEZQf-7_oR3QlObBPAR45dQQl-5acQpOLdMmGjW99FxNrNEWcVONCEXw_aem_IZsrjaQaVA-YpMLF_cOBCQ

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Obeležavanje 27 godina od ubistva Dušana Jovanovića

Dečaka od 14 godina Dušana Jovanovića su pripadnici skinhed pokreta mučki pretukli do smrti u večernjim satima 18. oktobra 1997. godine

Published

on

By

U petak, 18. oktobra, obeležava se 27 godina od ubistva četrnaestogodišnjeg romskog dečaka Dušana Jovanovića.

Dušana Jovanovića su pripadnici skinhed pokreta mučki pretukli do smrti u večernjim satima 18. oktobra 1997. godine, ispred jedne prodavnice u rodnom Beogradu.

Dušanove ubice počinile su ovo delo zato što je njihova žrtva bila Rom, kao odraz rasizma koji je devedesetih u Srbiji bio prisutan kao što je prisutan i danas.

Inicijativa A 11, uz pomoć Dušanove porodice, prijatelja, aktivista i javnosti, i ove godine podseća na događaj koji ne sme da padne u zaborav, ali i ponavlja svoju inicijativu da park na Slaviji ponese njegovo ime.

Pozivamo vas da nam se pridružite u uličnoj akciji u petak, 18. oktobra u 18 časova ispred Pravnog fakulteta, odakle će krenuti simbolična šetnja do parka. U parku ćemo se okupiti kod spomen-table Dušanu Jovanoviću i čuti poneku reč Dušanove sestre Duške Jovanović, kao i aktivista i aktivistkinja.

Duška Jovanović i Inicijativa A 11 još 2022. godine podneli su Inicijativu za promenu naziva parka „Mitićeva rupa“ u „Park Dušana Jovanovića“. Inicijativu, upućenu Komisiji za spomenike i nazive trgova i ulica Skupštine Grada Beograda, tada su podržali i Poverenica za zaštitu ravnopravnosti i Dušanovo odeljenje iz OŠ „Vladislav Ribnikar“.

Nadležni do današnjeg dana ovu inicijativu nisu formalno razmatrali. Inicijativa A 11 ponovila je zahtev i prošle godine, kad je stigla podrška ministra za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog Tomislava Žigmanova.

Izostanak reakcija članova resorne komisije je poražavajući podsetnik s kakvom neprihvatljivom lakoćom tolerišemo rasizam u našem društvu. Iako živimo u državi u kojoj su rasizam, mržnja i netrepeljivost zakonom zabranjeni, svedočimo gotovo konstantnim primerima ovih negativnih pojava prema građanima i građankama iz marginalizovanih grupa, a naročito prema Romima i Romkinjama.

Nije dovoljno da se protiv mržnje i nasilja borimo samo deklarativno. Moramo dati primere i preduzeti konkretne akcije koje će ne samo rezultirati dostojanstvenim životom za Rome i Romkinje, već poslati i snažnu poruku solidarnosti i prihvaćenosti.

Stoga će porodica Dušana Jovanovića i Inicijativa A 11 i ove godine ponoviti inicijativu da Beograd dobije „Park Dušana Jovanovića“, uz očekivanje da će resorna komisija shvatiti ozbiljno svoju ulogu javnog organa.

(Inicijativa A11)

izvor: https://autonomija.info/obelezavanje-27-godina-od-ubistva-dusana-jovanovica/

Continue Reading

Trending