Connect with us

SLOBODNA VOJVODINA

Severna Irska posle Bregzita: Ne daj Bože da se Kelti slože

Kao što je rezultat referenduma o Bregzitu u Škotskoj ponovo rasplamsao pitanje škotske nezavisnosti, tako je i većina od 55,8 Severnih Iraca koja je glasala protiv Bregzita vratila na sto priču o ujedinjenju Irske. Postoje tri ključna razloga zašto London mora u rukavicama da tretira severnoirsko pitanje: novac, kredibilnost i SAD.

Published

on

Na ulicama Belfasta

Škotska volja za nezavisnošću je mnogo bolje strukturisana i zrelija od irske, ali je irski nacionalizam na Alsteru, potencijalno, mnogo opasniji za poslednje zvono britanskoj imperiji. Kada su Englezi masovno glasali za Bregzit dobar deo njih je shvatao da se na taj način implicitno otvaraju pitanja Škotske i Severne Irske, ali su smatrali da vredi platiti cenu izlaska iz EU odlaskom Škota i Severnih Iraca iz Ujedinjenog Kraljevstva.

Kao što je rezultat referenduma o Bregzitu u Škotskoj rasplamsao ponovo pitanje škotske nezavisnosti, tako je i većina od 55,8 Severnih Iraca koja je glasala protiv Bregzita vratila na sto priču o ujedinjenju Irske. 

U odnosu na Škote, Irci imaju dve velike prednosti i jednu negativnu okolnost. Prva pogodnost je što je Irska već članica EU. Ujedinjenje Belfasta i Dablina bi automatski značio povratak Severne Irske u EU, po istom principu po kome je Istočna Nemačka ušla u EU kao deo ujedinjene Nemačke.

Plakat kod severnoirske granice

Plakat kod severnoirske granice

Drugi veliki džoker Iraca je podrška Vašingtona. SAD su, uprkos specijalnom odnosu sa Velikom Britanijom, glavni sponzor ujedinjenja Irske. Nepovoljan aspekt ujedinjenja Irske je „uvoz” 750.000 hiljada žestoko neprijateljski nastrojenih građana koji bi činili više od deset odsto stanovništva. Reč je naravno o protestantima ili unionistima. 

Petsto godina pod Englezima

Kralj Henrih VIII je posejao klicu engleske imperije  invazijom na Irsku u 16. veku. Zlatni period engleskog carstva u kome Sunce nije zalazilo počeo je  anektiranjem Irske na početku 19. veka. Uskršnja pobuna 1916. godine u Dablinu nagovestila je početak kraja britanske imperije.

Obeležavanje stogodišnjice irskog Uskršnjeg ustanka protiv britanske vlasti, Belfast 2006.

Obeležavanje stogodišnjice irskog Uskršnjeg ustanka protiv britanske vlasti, Belfast 2006.

„Godine nevolja” od kraja šezdesetih do 1998. (The Troubles) bile su duga metastaza imperije u agoniji dok bi ujedinjenje irskog ostrva značilo vraćanje Engleske na svoje ostrvo, odnosno zatvaranje kruga posle pet vekova ekspanzije. 

Uzdizanje Engleske kao evropske i planetarne sile je neraskidivo vezano sa njenim fizičkim prisustvom na irskom ostrvu. Za London je vekovima od fundamentalnog značaja bilo da u startu spreči mogućnost da Irska bude iskorišćena kao polazna tačka za invazije neprijateljskih vojski ili pretendenata na engleski tron.

Marš irskih protestanata iz pokreta

Marš irskih protestanata iz pokreta “Narandžasti red” na proslavi Dvanestog jula, praznika kojim se obeležava prva velika engleska vojna pobeda nad irskim katolicima iz 12. jula 1690. godine

Pape su nekoliko puta slale italijanske i španske plaćenike, francuski kraljevi, uključujući i Luja XIV su slali vojsku, čak su i Nemci u dva svetska rata razmišljali da zauzmu Irsku kako bi izvršili invaziju na Ujedinjeno Kraljevstvo. Jednostavno, Engleska je kontrolom nad Irskom  štitila sebe od Evropljana i otvarala vrata za osvajanje mora, okeana  i drugih kontinenata. 

Britanizacija ostrva

Zauzimanje komšijskog ostrva je bilo neophodno i za razbijanje keltske solidarnosti između Škota i Iraca, budući da ih razdvaja samo Severni kanal širok svega 21 kilometar. Primenjena je klasična taktika „zavadi pa vladaj”. Glavni kolonizatori „zelenog ostrva” su bili Škoti prezviterijanci. Njima je dodeljivana zemlja koja je nasilno bila oduzimana lokalnom stanovništvu, što je neizbežno kreiralo veliku mržnju i animozitet.

Škotske gajde na paradi u Belfastu 12. jula 2021.

Škotske gajde na paradi u Belfastu 12. jula 2021.

Danas severno od Hadrijanovog zida imamo Škote koji su najveći oponenti pokušaju premijera Borisa Džonsona da promoviše „britanizaciju” građana UK i potomke Škota na Alsteru koji su najiskreniji i najzagriženiji Britanci. 

Engleska nikada nije uspela da asimiluje Irsku. Nije bilo dovoljno ni pet stoleća okupacije, ni 120 godina unije, od 1801. do 1921. godine. A ne može se reći da Englezi nisu pokušali, često upotrebljavajući brutalne metode: Ircima katoličke vere negirana su prava i slobode, poništen je galski identitet, nasilno su menjana tipična irska prezimena u anglofonska, sistematski se zatirala tradicionalna struktura irskih klanova kao i stočarstvo koje je bilo glavna proizvodna grana. 

Mural u Belfastu o

Mural u Belfastu o “Velikoj gladi” na kome piše: „Gorta Mor – britanski genocid izgladnjivanjem – irski holokaust 1845–1849 – više od 1.500.000 mrtvih”

Paradoksalno, Irci koji su prešli na drugo ostrvo brzo su se i lako asmilovali. Pola Bitlsa su irskog porekla (Pol Makartni i Džordž Harison), slavni režiser Alferd Hičkok, pa čak i čelična ledi Margaret Tačer i aktuelni kapiten engleske reprezentacije Hari Kejn. Pretpostavlja se da blizu 20 miliona stanovnika današnje Velike Britanije ima irske korene. 

Alsterski unionisti

Današnji protestanti na Alsteru potomci su Škota i Engleza kojima je dodeljivana oteta zemlja od starosedelaca. U međuvremenu su definisani i kao „unionisti”. Za njih se kaže da su jedini iskreni Britanci budući da je za Engleze pridev britanski bio samo  oznaka njihove imperije i način da lakše upravljaju svojim posedima preko okeana. 

Unionista u Severnoj Irskoj, koja broji  milion i osamsto hiljada stanovinika, prema poslednjem popisu ima malo više od 750 hiljada tako da su i dalje relativna većina, ali su na putu da izgube taj primat u korist katolika čija je populacija značajno mlađa u odnosu na protestantsku.

Protestanti na Alsteru su i pored demografskog pada veoma tvrd orah. Već sto godina vladaju severnim delom irskog ostrva i njihova je zasluga što se Irska, praktično, 1921. podelila  na dva dela. U prethodnih sto godina su činili sve što je bilo u njihovoj moći da sačuvaju apsolutnu većinu primenjujući razne vidove diskriminacije kao „dobar dan”: od dodeljivanja socijalnih stanova do primene politike iseljavanja katolika Iraca. Terorističke organizacije protestanata nisu bile ništa manje surove i beskrupolozne od Irske republikanske armije (IRA). 

Grafit u Severnoj Irskoj

Grafit u Severnoj Irskoj

Pogonsko gorivo unionista na Alsteru je strah da bi mogli da nestanu kao kolektivitet i da bi bili asimilovani ili poništeni u ujedinjenoj Irskoj. Ironija sudbine je da je severni deo ostrva pružao najveći otpor engleskoj kolonizaciji. To je i bio motiv kralju Džejmsu I Stjuartu da pošalje svoje Škote da „disciplinuju” neotesane i, u očima Engeza, poludivlje Irce. 

Protestanti imaju iskonski strah da bi katolici postupili prema njima na isti način na koji oni njih tretirali tokom viševekovne dominacije oduzimajući im imovinu, poslove, položaje, šikanirajući ih i svodeći ih na građane drugog reda. S druge strane, imajući u vidu da  su unionisti na Alsteru etnički potomci Kelta, kao Škoti i Irci, oni zaziru od Engleza i nemaju poverenja od njih. Unionisti su uvek bili verni kruni i britanskoj ideji, čak mnogi istoričari smatraju da su oni jedini iskreni Britanci u Velikoj Britaniji. Zato se protestanti s druge strane Irskog mora ne uzdaju preterano u London.

Novac, kredibilnost i Amerika

U Dauning stritu nisu nikada bili rigidni prema ideji o ujedinjenoj Irskoj. Premijer Lojd Džordž je pre sto godina, kada je ostrvo podeljeno, savetovao irskog lidera Majkla Kolinsa da bi snažno prisustvo katolika u Severnoj Irskoj bilo veoma korisno za unifikaciju ostrva.

Irski unionisti na paradi u Belfastu 12. jula 2021.

Irski unionisti na paradi u Belfastu 12. jula 2021.

Englezi nemaju nameru da „umiru” za Severnu Irsku, ali ne žele ni da se lako predaju. London, posle tragičnog iskustva sa „The Troubles”, neće koristiti silu da spreči ujedinjenje Irske, ali već upotrebljava tzv. soft power da ubedi građane Alstera, bez obzira na versku pripadnost, da je unosnije i korisnije ostati deo Kraljevstva nego postati deo republike. Postoje tri ključna razloga zašto London mora u rukavicama da tretira severnoirsko pitanje: novac, kredibilnost i SAD. 

Ujedinjeno Kraljevstvo već svake godine nepovratno upumpava milijarde funti u Severnu Irsku i ne bi moglo da podnese nove izdatke u novcu i životima za sređivanje nemira na Alsteru. Upotreba sile ili metoda koji su praktikovani od 1972. godine do 1998. godine urušili bi i ono malo kredibilnosti što je Ujedinjenom Kraljevstvu ostalo na međunarodnoj sceni.

Treći i najvažniji razlog je sponzorstvo SAD za ujedinjenje Irske. Premijer Boris Džonson je morao da proguta veliku knedlu kada mu je novi američki predsednik Džo Bajden doslovce rekao da je Sporazum o slobodnoj trgovini između dve zemlje direktno vezan za poštovanje Sporazuma na Veliki petak. Podsetimo, po slovu ovog dogovora iz 1998. godine, London je dužan da organizuje referendum o ujedinjenju Severne Irske sa Republikom Irskom ako iz Belfasta stigne takav zahtev. 

Na granici Republike Irske i Severne Irske

Na granici Republike Irske i Severne Irske

Stvaranje nacije, razaranje kraljevstva

Republika Irska ima nešto manje od pet miliona stanovnika i ujedinjenje sa Severnom Irskom (1.800.000 stanovnika) nije jednostavno kako izgleda na prvi pogled. Osim 750.000 neprijateljski nastrojenih protestanata koji bi bili neka vrsta britanske „pete kolone”, Dablin bi morao da preuzme na sebe i troškove ujedinjenja. Velika Britanija plaća „vernost” Severne Irske sa blizu deset milijardi funti godišnje, plus što sav novac od poreza ubran na teritoriji Alstera ostaje na njemu.

Republiku Irsku bi ujedinjenje sa šest preostalih ostrvskih okruga koštalo, po grubim procenama, pada bruto društvenog proizvoda od oko deset odsto. Cena koju nisu spremni da plate svi Irci, čak ni za ostvarenje vekovnog sna. 

Veoma snažan podsticaj za London da nastavi sa finansiranjem Severne Irske jeste i sprečavanje stvaranja savezništva na dve strane Severnog kanala. Škoti i Irci se ne vole, ali u slučaju da se Škotska otcepi a Irska ujedini, vrlo lako bi pronašli zajednički jezik, jer ništa ne spaja tako čvrsto kao postojanje zajedničkog neprijatelja. 

Londonski Siti

Londonski Siti

U Dauning stritu su veoma ohrabreni poslednjim istraživanjima javnog mnjenja koja pokazuju da se rađa „severnoirska” nacija. Naime, oko petine građana Alstera se ne izjašnjava ni kao Britanci ni ako Irci, već kao „Severnoirci”. U slučaju eventualnog referenduma tih 20 odsto građana Severne Irske bili bi odlučujući za ishod izjašnjavanja. Zato London ne žali novca za zdravstveni sistem, socijalne ustanove i programe pomoći svim ugroženim kategorijama stanovništva. Džonson i njegovi savetnici su uvereni da nijedna grupa koja drži do blagostanja i zaokruženog socijalno-zdravstvenog sistema ne može da napusti Engleze, čak ni etničke grupe koje su vekovima bile maltretirane od njih. 

Referendumsko pitanje

Prema poslednjim ispitivanjima raspoloženja u Severnoj Irskoj 35 odsto građana je za ujedinjenje sa Republikom Irskom, što je deset odsto više u odnosu na početak prethodne decenije.  Međutim više od 20 odsto se ne izjašnjava po tom pitanju što ostavlja veliki znak pitanja. Indikativno je da je 44 odsto ispitanika ubeđeno da će referendum biti organizovan u sledećih pet godina, a čak dve trećine je uvereno da će se to dogoditi u sledećih deset godina. 

Skupltura s pogledom na Laf Meknin na granici Republike Irske i Severne Irske

Skupltura s pogledom na Laf Meknin na granici Republike Irske i Severne Irske

Osim referenduma, London ima još dve karte koje bi mogao da odigra u slučaju da se nađe u bezizlaznoj situaciji.

Prva je da na talasu širenja novog „severnoirskog” sentimenta među stanovnicima Alstera predloži proklamovanje države Severna Irska koja bi, uz sponzorstvo SAD i UK, mogla da uđe ekspresno u NATO.

Druga solucija je podela Severne Irske uz limitirano preseljavanje stanovništva koje bi omogućilo da 750.000 protestanata ostane u krilu Velike Britanije na smanjenoj teritoriji dok bi se ostatak Alstera zajedno sa katolicima ujedinio sa ostatkm ostrva. Ne radi se o novim rešenjima, britanski premijeri, laburista Harold Vilson i torijevka Margaret Tačer, su već razrađivali te mogućnosti sedamdesetih i osamdesetih godina. 

Piše: FRANKO BELMONTE
izvor: https://www.rts.rs//page/oko/sr/story/3205/politika/4508477/irci-i-englezi.html

SLOBODNA VOJVODINA

Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić

Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile

Published

on

By

Kako piše Radio Slobodna Evropa, u pitanju je kineski konzorcijum CRIC&CCCC, koji čine kompanije China Railway International Co. Ltd i China Communications Construction Company Ltd.

CRIC&CCCC je angažovan na rekonstrukciji i modernizaciji deonica Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica na brzoj pruzi Beograd – Subotica.

U okviru tog projekta rekonstrisana je stanična zgrada u Novom Sadu čija se betonska nadstrešnica obrušila 1. novembra ubivši 14 ljudi, dok su tri osobe teško povređene.

CRIC&CCCC i srpske vlasti tvrde da nadstrešnica nije bila obuhvaćena rekonstrukcijom zgrade.

Osim na izgradnji železničke infrastrukture, kompanija CCCC angažovana je i na izgradnji drumske, poput deonica autoputa “Miloš Veliki”.

Pruga Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica

Deonice Beograd Centar – Stara Pazova od 34,5 kilometara i Novi Sad – Subotica na severu zemlje, dužine 108 kilometara, deo su brze pruge Beograd – Budimpešta. Pruga Beograd – Novi Sad, u okviru koje je deonica do Stare Pazove, puštena je u saobraćaj u februaru 2022.

Otvaranje pruge Novi Sad – Subotica najavljeno je za kraj novembra, a rekonstrukcija stanične zgrade u Novom Sadu bila je deo tog kapitalnog projekta.

Ove deonice finansirane su uglavnom iz kredita kineske Eksim banke i proglašene su od izuzetnog značaja za Srbiju.

Projekat brze pruge Beograd – Budimpešta započet je 2014. godine u Beogradu, na samitu šesnaest država centralne i istočne Evrope i Kine.

Dogovoren je kao zajednički projekat Kine, Srbije i Mađarske u okviru kineske globalne inicijative “Pojas i put”, strateškog cilja Kine za povezivanjem grčke luke Pirej sa centralnom Evropom.

Mađarska, kao država članica Evropske unije, naišla je na problem oko nepoštovanja pravila kompeticije prilikom dodeljivanja prava na izgradnju pruge u svojoj deonici. Ova zemlja je morala po drugi put da raspiše tender i na taj način ispoštuje regulativu Evropske unije.

Koridor 11 – Surčin – Obrenovac

Deonica koridora 11 od Surčina do Obrenovca dužine 17,6 kilometara, čiji je izvođač bio CCCC, otvorena je u decembru 2019. nakon trogodišnjih radova.

To je poslednja deonica auto puta Beograd – Čačak. Prema sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uglavnom je finansirana zajmom od kineske Eksim banka, dok su izdvajanja iz budžeta Srbije bila 15 odsto.

Novi Beograd – Surčin

Ova deonica, duga osam kilometara, predstavlja vezu između Beograda i auto-puta “Miloš Veliki” koji vodi do Čačka u centralnoj Srbiji.

Projekat koji je izvodio CCCC proglašen je od izuzetnog značaja za Srbiju jer, kako je navedeno, predstavlja vezu između Beograda i autoputa “Miloš Veliki”. Osnov za ovaj posao bio je Sporazum o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između Srbije i Kine.

Autoput ‘Miloš Veliki’, deonica Preljina – Požega

Deonica Preljina–Požega na zapadu Srbije deo je autoputa E-763 “Miloš Veliki”, koji povezuje Srbiju sa Crnom Gorom i Jadranskim morem.

Ovu deonicu dužine 31 kilometar radi CCCC.

Na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture navodi se da skoro trećinu trase čine planirani mostovi i tuneli.

Deo ove deonice dužine oko 11,5 kilometara otvoren je u januaru 2022, a drugi deo bi prema najavama vlasti trebalo da bude završen sredinom 2025. godine.

Rokovi koji su zvaničnici davali, pomerani su više puta.

CCCC je do posla, vrednog 450 miliona evra, došao direktnom pogodbom sa državom. Da bi Srbija obezbedila novac za izgradnju puta, novac je pozajmila kod kineske Eksim banke.

Kineski izvođač je 2021. angažovao kao podizvođača kamenolom Slovac za obezbeđivanje tucanika – drobljenog kamena.

Suvlasnici kamenoloma u to vreme bili su Zvonko Veselinović i Milan Radoičić, kojima su mesec dana nakon tog angažmana SAD uvele sankcije.

Tokom izgradnje deonice Preljina – Požega kineski izvođač je u martu 2023. oštetio Spomenik palim borcima u Drugom svetskom ratu.

Nadležna ministarstva su od kineskog investitora tražila da hitno rekonstruiše i vrati spomenik od istorijskog značaja.

Spomenik je nakon obnavljanja postavljen u oktobru ove godine na novoj lokaciji.

Takođe se u izveštaju međunarodne organizacije Just Finance (Pravedne finansije), koja istražuje kineska ulaganja širom sveta, navodi da je projekat izgradnje autoputa E-763 imao negativan uticaj na životnu sredinu, piše Radio Slobodna Evropa.

U izveštaju iz 2022. navodi se da je uočeno ugrožavanje ekosistema na reci Moravi.

Kompanija CCCC i Ministarstvo građevine nisu tada odgovorili na upit RSE o ovom izveštaju.

Severna obilaznica oko Čačka

Krajem maja potpisan je Memorandum o razumevanju između Javnog preduzeća “Putevi Srbije”, Grada Čačka i CCCC za projekat Severne obilaznice grada Čačka.

U saopštenju “Puteva Srbije” je navedeno da projekat podrazumeva i izgradnju mosta preko Zapadne Morave.

Pruga Pančevo – Subotica

Da će CRIC biti angažovan na rekonstrukciji pruge Pančevo – Subotica objavio je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.

Tokom njegove posete kineskom Guangdžou u septembru, na sajtu Ministarstva je objavljeno da je CRIC jedna od dve kineske firme koje su najavile učešće u novim projektima u Srbiji.

Vesić je tada novinarima rekao da su se te dve kineske kompanije, CRIC i Šandong, do sada najbolje pokazale u Srbiji, izrazivši zadovoljstvo zbog interesovanja i za nove projekte u zemlji.

Vesić je tada rekao da CRIC radi na obnovi pruge Sombor – Vrbas duge 53 kilometara, kao i na pruzi Novi Sad – Bogojevo – Subotica dužine 50 kilometara.

CCCC bio na crnoj listi Svetske banke

Kompanija CCCC, u većinskom državnom vlasništvu, jedna je od najvećih svetskih kompanija koja radi u više od 150 zemalja.

Bavi se projektovanjem, izgradnjom i upravljanjem infrastrukturnim objektima kao što su autoputevi, mostovi, tuneli, nadvožnjaci, brze pruge, metroi, naftne platforme i luke.

Kompanija je bila na crnoj listi Svetske banke zbog navodnih lažnih licitacija za ugovor o autoputu na Filipinima. CCCC je tada saopštila da optužbe nemaju osnova i da je poštovala sve propise.

Zabrana finansiranje od strane Svetske banke trajala je osam godina, do 2017.

Američki Biro za industriju i bezbednost (BIS) u Ministarstvu trgovine dodao je u avgustu 2020. nekoliko podružnica kompanije CCCC na listu onih sa kojima se ograničava poslovanje “zbog aktivnosti koje su u suprotnosti sa interesima nacionalne bezbednosti ili spoljne politike Sjedinjenih Država”.

Radi se o učešću u izgradnji veštačkih ostrva za kinesku vojsku.

Malezija je 2018. godine obustavila dva železnička projekta zbog sumnje u korupciju.

Firma je optuživana i za maltretiranje železničkih radnika u Keniji i za korupciju u Bangladešu.

Predsednik kompanije CCCC Liu Kitao je u intervjuu za Bloomberg televiziju 2018. godine rekao da promene u vladi u zemljama u kojima kompanija ima projekte često izazivaju optužbe za korupciju.

Liu je rekao da CCCC poštuje lokalne zakone i ekološke propise u svim zemljama u kojima posluje.

Kompanije CCCC i CRIC nisu bile dostupne za hitan komentar na upit RSE.

izvor: https://www.021.rs/story/Novi-Sad/Vesti/392319/Poslovi-kineskih-firmi-koje-su-radile-na-Zeleznickoj-stanici-Pominju-se-i-Veselinovic-i-Radoicic.html

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

DZVM: Ako je Balintu Juhasu svejedno da li će Vojvodinu zvati Vojvodinom, neka podnese ostavku

“Naziv Autonomna Pokrajina Vojvodina nije samo stvar terminologije, već politička i istorijska činjenica, zabeležena i u Ustavu Srbije”

Published

on

By

Opoziciona Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) saopštila je danas da je “sa dubokim razočaranjem” primila izjavu predsednika Skupštine Vojvodine Balinta Juhasa, koji je rekao da mu je svejedno kako se naziva Vojvodina.

“Smatramo da time Balint Juhas pokazuje nepoštovanje ne samo prema dostojanstvu funkcije predsednika Skupštine, već i prema samom pojmu Autonomne Pokrajine Vojvodine. Naziv Autonomna Pokrajina Vojvodina nije samo stvar terminologije, već politička i istorijska činjenica, zabeležena i u Ustavu Srbije”, naveo je DZVM u saopštenju za javnost.

Dodali su da retorika koja koristi termine poput „Severna Srbija” ili „severna pokrajina Srbije” umesto Vojvodina, jasno odražava “kriptoradikalski stav” koji dovodi u pitanje političku i kulturnu autonomiju Vojvodine, kao i legitimitet njenog postojanja.

“Ukoliko Balint Juhas nije svestan važnosti ovog naziva ili ne želi da prepozna njegov značaj, smatramo da nije dostojan funkcije predsednika Skupštine Vojvodine”, ocenio je DZVM u saopštenju za javnost.

(Autonomija)

izvor: https://autonomija.info/dzvm-ako-je-balintu-juhasu-svejedno-da-li-ce-vojvodinu-zvati-vojvodinom-neka-podnese-ostavku/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Zašto je Goran Vesić odbio da otkrije podatke o rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu?

Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI zahteva da svi koji su odgovorni za današnje urušavanje ulaznog dela Železničke stanice u Novom Sadu budu privedeni licu pravde i kažnjeni.

Published

on

By

Godinama gledamo paradiranje ministra Gorana Vesića, pokrajinske premijerke Maje Gojković, mnogih drugih naprednjaka i njihovo „divljenje“ radovima na Železničkoj stanici.

Mediji godinama pišu hvalospeve o uspešnim radovima na stanici, a naprednjaci su se utrkivali ko će prvi da je otvori posle završenih radova.

Rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu počela je još u oktobru 2021. godine, pa je stanica prvi put svečano otvorena 2022. godine, u jeku predizborne kampanje, sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem i premijerom Mađarske
Viktorom Orbanom.

Pre nekoliko meseci Maja Gojković je opet presekla vrpcu i „podarila“ građanima novu i modernu železničku stanicu.

Kako javljaju građani, jutros su u tom delu stanice postavljane šipke i delovalo je kao da se pripremaju novi radovi.

Interesantno je da je u januaru Ministarstvo saobraćaja odbilo da otkrije podatke o rekonstrukciji železničke stanice u Novom Sadu, jer kineski izvođač ne želi da oni budu dostupni javnosti pre završetka projekta.

Nadležne organe pozivamo da istragu o ovoj katastrofi sprovedu u skladu sa propisima i pod hitno započnu procesuiranje odgovornih.

Maja Mrnuštik

odbornica u Skupštini grada Novog Sadai predsednica Gradskog odbora
Lige socijaldemokrata Vojvodine –VOJVOĐANI Novi Sad

izvor: https://vojvodjani.rs/zasto-je-goran-vesic-odbio-da-otkrije-podatke-o-rekonstrukciji-zeleznicke-stanice-u-novom-sadu/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Hitno rešiti problem ispuštanja tečnosti u Bagljaški kanal

Odbornička grupa Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI već je u avgustu, na sednici Skupštine grada Zrenjanina, tražila rešavanje problema ispuštanja otpadnih voda u kanal u ulici Ivana Turgenjeva, koja se nalazi uz samu Industrijsku zonu Bagljaš.

Published

on

By

Tada su nam građani ove ulice signalizirali da postoji veliki broj uginulih ptica u zoni kanala.

Delovalo je da je vlast poslušala naše predloge i dva meseca je situacija išla u pozitivnom pravcu.

Nažalost, pre nekoliko dana smo dobili informaciju da iz cevi ističe velika količina crne vode koja je napunila kanal. Voda smrdi i stvara velike probleme građanima.

Tražimo od zrenjaninske vlasti da saopšti o čemu se radi i, ono što je još bitnije, problem reši.

Zahtevamo hitnu rekciju nadležnih!

Odbornička grupa
Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI
u Skupštini grada Zrenjanina

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Vlast da pod hitno vrati na posao profesorku škole u Opovu

Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI pruža punu podršku prosvetnim radnicima, koji za početak novembra planiraju novi štrajk, jer im Vlada Srbije nije ispunila niti jedan zahtev.

Published

on

By

Sramota je da su zarade zaposlenih u obrazovanju i dalje ispod proseka, a da od statusa službenog lica za prosvetna radnike još nema ništa.

U toku septembra i oktobra roditelji su od razrednih starešina svoje dece dobijali Viber i SMS poruke da u cilju „višeg kvaliteta obrazovanja“ uplate određenu svotu novca za kupovinu sapuna i toalet papira.

Jasna slika stanja u našim obrazovnim institucijama.

Sa druge strane, napadi na zaposlene u prosveti se nastavljaju i vlast nije učinila ništa da im se osigura bezbednost.

Naprednjaci su od našeg obrazovnog sistema napravili svoj politički poligon.

Progone profesore koji drugačije misle, a posebno one koji su politički aktivni u opoziciji.

To su veoma revnosno pokazali u slučaju profesorke škole u Opovu Jelene Lukić, kojoj je prekinut radni odnos, samo zato što je odbornica opozicije u lokalnom parlamentu Kovačice.

Kakva poruka se ovim šalje deci, ali i svim građanima Srbije?

Tražimo da vlast pod hitno ukine odluku o otkazu profesorki Lukić i da ona bude vraćena na posao!

Aleksandra Marković Maleš
potpredsednica
Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI

izvor: https://vojvodjani.rs/vlast-da-pod-hitno-vrati-na-posao-profesorku-skole-u-opovu/

Continue Reading

SLOBODNA VOJVODINA

Kostreš: Budućnost Srbije mora biti evropska

Vest da je predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen otkazala unapred planirani sastanak sa premijerom Srbije Milošem Vučevićem, zbog njegovog prethodnog susreta sa ministrom Putinove vlade, još jedan je šamar neodgovorne naprednjačke vlasti ugledu naše države.

Published

on

By

Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI već dugo upozorava na moguće posledice sedenja Aleksandra Vučića na više stolica i krajnje šizofrene spoljne i unutrašnje politike koju vodi njegova vlast.

Srbija je jedina zemlja Evrope koja nija uvela sankcije Ruskoj Federaciji zbog agresije na Ukrajinu.

Društvo u našoj državi, a pre svega medijski prostor, zatrovani su propagandom iz Moskve. Neke televizije sa nacionalnom frekvencijama više liče na biro za agitaciju Putinovog generalštaba.

Ruskim disidentima, koji su spas od progona i smrti našli u Srbiji, preti se proterivanjem. Vučićev ađutant za „ruske radove“ Aleksandar Vulin nagrađivan je medaljama ruske tajne službe. Svakako ne slučajno.

U isto vreme, ruski vlasnik Naftne industrije Srbije i dalje drži monopol na snabdevanje tržišta naftnim derivatima, pa je gorivo na našim benzinskim pumpama najskuplje u regionu, a rudna renta koju plaća je protivna našem zakonu i najniža u regionu.

Otkazivanje posete prve žene Evropske komisije premijeru Srbije je jako loš signal.

Da li Vučićeva vlast priziva nove sankcije, devedesete godine i bedu?

Mi na to ne želimo da pristanemo.

Budućnost Srbije mora biti evropska.

Samo tako će ovo društvo i država biti moderno i ekonomski prosperitetno.

Bojan Kostreš
predsednik
Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI

izvor: https://vojvodjani.rs/kostres-buducnost-srbije-mora-biti-evropska/

Continue Reading

Trending