SLOBODNA VOJVODINA

Predlozi prosvetara na koje nadležni ne reaguju: Drugačiji sistem zaključivanja ocena i nastava…

Nezadovoljstvo prosvetnih radnika uslovima rada, zaradom i bezbednošću na radnom mestu postalo je sve glasnije poslednjih godina.

Published

on

Brojni zahtevi za promenama nisu napravili značajan iskorak, zbog čega su isti problemi iznova u fokusu. Tome svedoči i štrajk prosvetara povodom odbijanja Vlade Srbije da ispoštuje protokol, kojim se predviđalo povećanje plata do nivoa prosečne plate u državi. To je trebalo da se dogodi do 1. januara, premda dogovor dve strane još nije postignut.

U situaciji sve izvesnije “borbe sa vetrenjačama”, grupa od 15-20 stručnjaka u obrazovanju – univerzitetskih profesora, nastavnika iz osnovnih i srednjih škola i zaposlenih u lokalnim samoupravama, shvatila je da nešto mora da se promeni, naročito nakon velikih majskih tragedija koje su Srbiju zadesile prošle godine, piše NIN.

Stručnjaci su proveli više od godinu dana analizirajući stanje u domaćem obrazovnom sistemu sa ciljem pronalaženja rešenja i preporuka koje bi iz toga sledile. Tako je došlo do dokumentovanja širokog spektra problema, u rasponu od predškolskog pa sve do visokog obrazovanja, nakon čega je grupa predložila obiman skup mera za njihovo regulisanje u tekstu “Kako do kvalitetnog obrazovanja i vaspitanja za našu decu”. Kroz 30 iznetih tačaka, obuhvaćeno je pitanje kvaliteta nastave, rada nastavnika, nastavnog programa, upravljanja, kao i finansiranja.

Nekoliko meseci kasnije, grupa je sa svojim predlozima izašla pred javnost.

Docent na Fakultetu pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu Nenad Stevanović ističe da na rezultate učenika i njihov napredak najveći uticaj ima upravo nastavnik.

Ako želite da promenite obrazovni sistem, da bude bolji, da li ga merili kroz postignuća učenika, kroz neke kvantitativne parametre ili merili koliko su ti učenici zadovoljni onim što su naučili, kako su se razvili, kakav im je kvalitet života i šta postižu kasnije u tome – ako probate to da merite, doći ćete do podataka da najveći uticaj na te rezultate i boljitak ima nastavnik, u smislu njegovog rada, njegove ličnosti, njegovog odnosa u obrazovanju i učenika u celom obrazovnom procesu“, rekao je Stevanović.

I mada to nije novost i svakako jeste nešto na čemu se sve češće insisitira, on naglašava da su prosvetari saglasni da je neophodno da počnu da vrše veći pritisak na javnost.

Mi sada vršimo pritisak na sve koji mogu da učine nešto. Ova profesija je jednostavno dovedena do nivoa da niko više neće da se bavi njom. Nastavnici odlaze, a ono malo što je ostalo suočava se sa problemima kao što su profesionalno izgaranje, narušavanje mentalnog i somatskog zdravlja, pa čak najosnovnija bezbednost biva ugrožena. Nastavnici moraju da napreduju tokom cele karijere, moraju imati veće učešće u procesu odlučivanja i u obrazovnim politikama i na lokalnom, i širem nivou, moraju biti primer budućim nastavnicama“, smatra Stevanović.

izvor: https://www.021.rs/story/Info/Srbija/390166/Predlozi-prosvetara-na-koje-nadlezni-ne-reaguju-Drugaciji-sistem-zakljucivanja-ocena-i-nastava.html

Click to comment

Trending