Marko Prelec: Kurti bez strategije za dijalog sa Srbijom
Kosovski premijer Aljbin (Albin) Kurti nikada nije artikulisao strategiju za dijalog sa Srbijom, izjavio je Marko Prelec, analitičar Međunarodne krizne grupe.
Kosovski premijer Aljbin (Albin) Kurti nikada nije artikulisao strategiju za dijalog sa Srbijom, izjavio je za Radio Slobodna Evropa (RSE) Marko Prelec, analitičar Međunarodne krizne grupe.
„Imam osećaj da on u stvari ne zna šta želi da radi i da ne želi da uradi ništa. Želi da to više ne bude prioritet“, ocenio je Prelec.
Prelec ne očekuje dogovor oko nečeg bitnog u dijalogu Beograda i Prištine koji se vodi pod okriljem Evropske unije (EU).
„Vredi imati otvoren kanal, neku vrstu ’vruće linije’ za smanjenje tenzija kada one porastu, ali ne očekujem nikakve značajne korake ka željenoj sveobuhvatnoj normalizaciji i pravno obavezujućem sporazumu. Jednostavno ne vidim nikakvu stvarnu mogućnost“, smatra Prelec.
Ovaj analitičar međunarodne nevladine inicijative ne misli da je formiranje Zajednice srpskih opština (ZSO), što je predviđeno Briselski sporazumom, neizbežno.
„To nema posebne veze sa pokretom Samoopredeljenje, nije je bilo ni ranije. To je zgodno i za zvaničnike Srbije da kažu: pogledajte, mi smo sproveli sve što smo dogovorili, a Kosovari nisu. Tako da oni nisu tako nezadovoljni trenutnim statusom kvo“, rekao je Prelec.
Za Kurtija kaže da ima veoma jasnu ideologiju levo orijentisanog nacionalizma i da se čini da vlada u skladu sa tim.
RSE: Da li je Aljbin Kurti onakav premijer kakvog ste očekivali?
Prelec: Manje više, da.
RSE: U kom smislu?
Prelec: Očekivao sam da će biti relativno… on je, i mislim da i sam sebe opisuje manje više tim rečima, ako ne istim, onda sličnim, da je progresivan levo orijentisani nacionalista i to je način na koji on upravlja državom. On ima veoma jasnu ideologiju levo orijentisanog nacionalizma i čini se da on vlada u skladu sa tim.
RSE: Možete li biti malo određeniji? Šta ste očekivali od Kurtija?
Prelec: Očekivao sam od njega da uradi dve stvari i obe je uradio u različitoj meri. Očekivao sam da se fokusira na konsolidaciju moći na unutrašnjem planu i pokuša da uspostavi efektivnu kontrolu nad Vladom na Kosovu što je izazov, jer ulazi u strukture kojom u potpunosti dominiraju ljudi koje su tamo postavili njegovi politički neprijatelji, i sa relativno politizovanom javnom upravom.
Javna uprava bi trebalo da bude nezavisna, ali u stvarnosti vrlo često nije nezavisna. (Očekivao sam) da pokuša da uradi određene stvari, to možda nije lepo, ali je neophodno, morate da preuzmete kontrolu, morate biti sposobni da imate kontrolu nad onima koji napuštaju vlast kako biste efektivno upravljali (državom) kao i da radite na brojnim životnim pitanjima koja su od interesa za celokupno stanovništvo na Kosovu: posao, životna sredina, obrazovanje i drugo.
Mislim da je bio manje efikasan i možda manje vizionar u tom smislu od onoga što bih očekivao. Mislim da ima mnogo stvari koje države poput Kosova mogu uraditi, naročito u smislu unapređivanja ljudskog kapitala, kao što je unapređivanje veoma slabog obrazovnog sistema
Druga oblast u kojoj je delovao u skladu sa očekivanjima većine posmatrača je spoljna politika, gde je pokazao manjak interesovanja u odnosu sa Srbijom. On nikada nije artikulisao strategiju za dijalog sa Srbijom.
Sve što je rekao bilo je kritika onoga što je prethodna Vlada ili Vlada u to vreme na čelu sa (Hašimom) Tačijem (Hashim Thaçi) radila. Jednostavno, mi ne želimo da radimo ono što su oni radili. Ali, on nikada nije rekao, i mislim da je to zbog toga što on u stvari ne zna, kako želi da taj dijalog izgleda. Imam osećaj da on u stvari ne zna šta želi da radi i da ne želi da uradi ništa. Želi da to više ne bude prioritet…
RSE: Može li on to?
Prelec: Da, može, naravno. Može i verujem da hoće.
Zajednica srpskih opština bizarna stvar
RSE: Evropska komisija je u svom 2020/2021. paketu za proširenje Zapadnog Balkana navela da je sveobuhvatni, pravno obavezujući sporazum o normalizaciji sa Srbijom hitan i presudan za napredak Kosova i Srbije na evropskom putu. Pa ipak, većinu vremena je dijalog u zastoju. Mislite li da će biti nekog napretka iduće godine?
Prelec: Ne, siguran sam da neće biti značajnijeg napretka.
RSE: Zajednica srpskih opština (ZSO) se čini kao kamen spoticanja u ovom procesu? Evropska unija insistira na njenom osnivanju, uprkos odluci Ustavnog suda Kosova. Da li je osnivanje ZSO neizbežno?
Prelec: Ne. Zajednica srpskih opština je veoma bizarna stvar. Postoji mnogo konfuzije i iskreno dezinformacija o tome. Mislim da je važno imati dve stvari na umu: prvo, to nije nešto što je bilo ko zaista želeo.
Srbin nisu to hteli, kao ni Kosovo. To je nešto što je bilo pripremljeno u Briselu kao tipičan dvosmisleni kompromis Evropske unije, koji bi omogućio svima da nastave dalje dok im EU govori šta da rade. Kada kažem da Srbi nisu to želeli mislim da su tražili da direktno ostanu pod sistemom Srbije. Nisu želeli da budu u tom sistemu Zajednice opština. Želeli su da ostanu paralelne institucije.
Druga stvar je vrlo čudna, a to je da je više od devedeset posto toga već postoji u zakonu Kosova. To je prosto prepisivanje mnogih članova koji već postoje u okviru lokalnih vlasti na Kosovu, za saradnju između opština i saradnju opština sa Srbijom, a koji datiraju od Ahtisarijevog plana. Ono malo novih odredbi se bavi nejasnim frazama poput “potpunog nadzora”, što niko ne zna šta znači.
Još jedna stvar koju treba zapamtiti jeste da Ustavni sud nije presudio da je neustavno, već je zapravo zatražio od vlade da sprovede plan o zajednici. Rekao je da su pojedine odredbe nejasne i da bi mogle biti interpretirane na način koji je suprotan Ustavu, te da zbog toga ne bi trebalo da budu tako interpretirane. Kaže se da se ZSO mora implementirati, ali da se to mora uraditi u skladu sa ustavnim vrednostima.
Vlada je, iz različitih razloga, odlučila da to pogrešno predstavi, rekavši da je to neustavno. Iskreno, to pokazuje manjak poštovanja ne samo prema Sudu, već i prema kosovskoj državnosti. To je bio čin celog kosovskog parlamenta koji je izglasao – ne sećam se da li je bila rezolucija ili zakon – ali odobrili su dogovor o Zajednici. Jednostavno je važno da se sprovede ono što je dogovoreno.
U političkom smislu ne vidim volju da se to implementira. To nema posebne veze sa pokretom Samoopredeljenje, nije je bilo ni ranije. To je zgodno i za zvaničnike Srbije da kažu: pogledajte, mi smo sproveli sve što smo dogovorili, a Kosovari nisu. Tako da oni nisu tako nezadovoljni trenutnim statusom kvo. To im omogućava da se žale i da predstavljaju Kosovo kao lošeg partnera. Očekujem da se ovo nastavi sigurno tokom naredne godine, možda i duže.
Dijalog će se nastaviti, oni će nastaviti da se sastaju sa (izaslanikom Brisela za dijalog Miroslavom) Lajčakom, ali neće se dogovoriti oko nečeg bitnog. Možda će moći da se dogovore oko nekih stvari koje nisu političke, poput nestalih osoba. Vredi imati otvoren kanal, neku vrstu “vruće linije” za smanjenje tenzija kada one porastu, ali ne očekujem nikakve značajne korake ka željenoj sveobuhvatnoj normalizaciji i pravno obavezujućem sporazumu. Jednostavno ne vidim nikakvu stvarnu mogućnost.
Predstavnici EU imaju pravo kada kažu da je to hitno, ali reći da je nešto hitno ne znači i da je moguće.
Trebalo bi pokušati sa ’Otvorenim Balkanom’
RSE: Kurtijeva administracija je takođe postavila crvenu liniju prema regionalnoj inicijativi Albanije, Srbije i Severne Makedonije “Otvoreni Balkan”. Evropska unija je u poslednje vreme iskazivala podršku toj inicijativi. Da li Kosovo dobija ili gubi takvom pozicijom?
Prelec: Mislim da verovatno gubi. Mislim da je jedno od područja koje bi bilo interesantno za Kosovo su multilateralni odnosi. Bilateralni odnosi sa Srbijom su očigledno blokirani na duže staze. Međutim, postoji mogućnost da sarađuje sa Srbijom ravnopravno u ovoj regionalnoj formi. To bi bilo vredno pokušati.
Predstavnici Srbije su rekli da “Otvoreni Balkan” nisu samo oni, već i druge dve zemlje, i da su vrata otvorena za sve koji žele da se pridruže. Ako je to i blef, bilo bi vredno probati ga.
Alternativa je Berlinski proces, koji je jednako dobar, samo izgleda da nije… Zapravo, ne razumem zašto su se odlučili za jedan a ne za drugi. Možda zbog toga što je moguće uraditi neke stvari brzo i „ispod žita“ u okviru tog domaćeg “Otvorenog Balkana”, dok Berlinski proces zahteva mnogo vremena i ne daje mnogo rezultata
Mislim da bi bilo dobro za Kosovo da iskoristi svaku priliku za interakciju sa susednim zemljama, uključujući i Srbiju.
RSE: Građani Kosova nisu rešili problem vizne liberalizacije 2021. godine. Mislite li da se nešto može promeniti 2022? Šta zemlje poput Francuske i Holandije može ubediti da podrže uklanjanje vizne liberalizacije?
Prelec: Moje mišljenje je kao i kod većine ljudi, a to je da je ovo jedan od najvećih neuspeha Evropske unije i njenih zemalja članica. Zemlje koje se protive viznoj liberalizaciji za Kosovo treba odmah da promene svoju poziciju. Želim da to bude jasno.
RSE: Kako ih ubediti?
Prelec: Moj kolega Gerald Knaus iz Evropske inicijative za stabilnost smatra da Kosovo treba da radi sa parlamentima Francuske, Holandije i drugih zemalja koje imaju rezerve i da pred njih stave pitanje koje ste vi meni postavili: kako da vas ubedimo? Pretpostavljam da je to dobar način, s obzirom da nastavljaju da – oštećujući i sebe – odbijaju da odobre nešto što je Evropa obećala Kosovu. Ne mogu da predvidim da li će se to desiti i naredne godine, to jednostavno ne znam. Ali, trebalo bi da se desi.
Ne pretvarati borbu protiv kriminala u etnički problem
RSE: U izveštaju Evropske komisije navodi se da je Kosovo u ranoj fazi borbe protiv organizovanog kriminala i da ima neki nivo pripreme u borbi protiv korupcije. Ove godine, kosovska policija je sprovela racije na severu Kosova, u cilju borbe protiv korupcije i krijumčarenja. Nedavno je Stejt department stavio neke kosovske Srbe na crnu listu. Zvonko Veselinović je identifikovan kao vođa organizovane kriminalne grupe i kao jedan od najnotornijih ličnosti korupcije na Kosovu. Kakvo je vaše mišljenje o tome? Može li Kosovo da uradi nešto više nakon odluke SAD o ovoj kriminalnoj grupi?
Prelec: Moje shvatanje je da, barem Veselinović, nije stacioniran na Kosovu ili barem nije isključivo na Kosovu već neko vreme. On ima mnogo aktivnosti na teritoriji Srbije, mada, naravno, on jeste izvorno sa severa Kosova. Apsolutno je tačno da postoje i korupcija i organizovani kriminal u zajednici kosovskih Srba kako na severu, tako i na jugu. Nedavno je uhapšen bivši gradonačelnik Štrpca i brojne druge ličnosti.
To je problem i dobro je što se Kosovo bavi time. Opasnost je pretvarati to u etnički problem. To je veliko iskušenje. Imate deo zemlje koji nije zaista lojalan, gde su vlasti Prištine pred izazovom. Zgodno je predstaviti to kao gnezdo organizovanog kriminala. Može biti da je sever Kosova područje sa manje vladavine prava od ostatka Kosova, zbog svog iregularnog statusa, zbog srpskih institucija i tako dalje. Ali, u smislu bazičnog kriminala ne mislim da je to na bilo koji način neuobičajeno. Kada sam putovao tamo nisam osetio da je to područje nasilnije od juga.
Što se toga tiče postoji prilično ozbiljan problem sa korupcijom i organizovanim kriminalom na celom Kosovu, stoga ovo ne bi trebalo da se pretvori u etnički problem. Borba za vladavinu prava ne bi trebalo da bude borba protiv Srba.
To takođe ne bi trebalo da bude borba protiv članova organizovanog kriminala koji su politički protivnici pokreta Samoopredeljenje. To bio još jedan primamljiv način procesuiranja: da se goni veliki broj korumpiranih pojedinaca koji su se obogatili tokom prethodnih režima, dok se istovremeno dozvoljava partijskim kolegama da rade isto to bez posledica. Nemam indicija da vlada to radi, ne želim da ih optužujem, ali očigledno je primamljivo za svaku novu vladu koja dođe na vlast sa platformom vladavine prava da je koristi za obračun sa opozicijom, bilo da je ona etnička ili politička.
Dobra stvar za Kosovo da postoji nova stranka
RSE: Gospodine Prelec, kako biste opisali Kosovo kroz 2021. godinu?
Prelec: Mislim da je kao i druge države u susedstvu Kosovo pretrpelo posledice globalne pandemije, prvobitno možda i gore od nekih drugih. Početak vakcinacije je bio sporiji, da bi kasnije bio postignut značajan uspeh u obezbeđivanju zaliha i toga da [vakcine] stignu do ljudi.
RSE: Prvi put nakon proglašenja nezavisnosti, Samoopredeljenje je samostalno formiralo vladu bez albanskih partija u koaliciji. Međutim, nakon osam meseci, ista stranka pobedila je u četiri od 38 opština na lokalnim izborima. Kako komentarišete učinak Vlade u proteklim mesecima?
Prelec: Sigurno su razočarani rezultatima na lokalnim izborima iako to nije toliko neuobičajeno za političku partiju koja je došla na vlast na talasu frustracije političkim establišmentom. To je drugačija vrsta izazova – organizovanje masovnog pokreta ljudi kako bi odbacili ono što je prethodilo sa jedne strane u odnosu na traženje harizmatičnih lokalnih lidera i izgradnju političke infrastrukture širom zemlje kako bi ostvarili uspeh na lokalnim izborima.
Nije čudno to što su loše prošli (na izborima), ali pretpostavljam da su zaista loše prošli. Na neki način, postigli su izvestan uspeh, ali i doživeli neke stvarne neuspehe. Mislim da bi to moralo biti frustrirajuće, zato što je bilo znakova i ne želim da tome pridajem mnogo značaja, ali bilo nekih znakova da su se Aljbin (Albin) Kurti i stranka koju predvodi divili ne obavezno ideologiji, već uspehu i političkim veštinama nekih drugih lidera u regionu koji su uspeli da osiguraju moć.
Mnogi od njih su populistički lideri, poput Aleksandra Vučića u Srbiji, na primer ili [Milorad] Dodik u Republici Srpskoj ili Viktor Orban u Mađarskoj. Samoopredeljenje još nema ništa od toga, nemaju taj stepen moći. To je verovatno dobra stvar za Kosovo.
Takođe bih rekao da je dobro za Kosovo da postoji nova stranka koja nije nastala bilo iz borbe za nezavisnost ili u prvim godinama nakon proglašenja nezavisnosti, dakle partija koja je organski narasla u periodu posle nezavisnosti iako imaju korene koji sežu dalje (u prošlost). To je ujedno partija koja prvi put može sama da vlada bez partnera, ne računajući stranke etničkih manjina i Srpske liste.
To donosi izvesnu jasnoću na političku scenu, gde ljudi znaju ko je sada odgovoran. Postoji mogućnost da imamo političku odgovornost koju je teško postići kada imate istih nekoliko partija koje se stope u koaliciju posle nekog vremena. Tako da mislim da je to jedan zdrav razvoj za Kosovo ali jasno je da ima mnogo bolnih izazova koje vidimo.
Vladavina prava, sloboda i demokratija alati u borbi protiv koruptivne hobotnice vlasti
Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI pozdravlja podršku velikog broja advokata studentima i njihovoj borbi za ispunjenje legitimnih i legalnih zahteva, na koje nadležne institucije moraju da odgovore
Advokati su, takođe, pozvali Advokatsku komoru Srbije i sve advokatske komore u sastavu Advokatske komore Srbije da izdaju posebno saopštenje podrške studentima u ostvarivanju njihovih Ustavom zajamčenih prava i istaknutih zahteva.
Ovaj apel je posebno bitno istaći na današnji Međunarodni dan ljudskih prava, koji je temelj garancija dostojanstva, te jednakih i neotuđivih prava svih članova svetske zajednice.
Izostanak vladavine prava u Srbiji jedan je od osnovih problema naše zajednice.
Koruptivna hobotnica Srpske napredne stranke uništava državu i njene građane.
Tome se mora stati na put!
Jedini ispravan način da se to ostvari je članstvo Srbije u Evropskoj uniji koja u svom osnivačkom ugovoru utvrđuje vladavinu prava, slobodu, poštovanje ljudskog dostojanstva, poštovanje ljudskih prava, jednakost i demokratiju kao svoje temeljne vrednosti.
Da je Srbija članica Evropske unije, i ona bi bila u ingerencijama evropskog tužioca koji bi garantovao borbu protiv korupcije.
I baš zato, borba za članstvo Srbije u Evropskoj uniji mora da bude prioritet svih demokratskih članova naše zajednica.
To je jedina garancija uređene i moderne države.
Aleksandar Marton portparol Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) ne prestaje da se čudi činjenici da, iako je zvanični predsednik MNS-a Arpad Fremond, u ime ove institucije često govori dr. Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM). Ova neobičnost posebno dolazi do izražaja na događajima organizovani od strane MNS u školama, obrazovnim ustanovama, gde se ove političke igrarije često odvijaju pred decom.
Kako sve ovo treba da razumemo? Da li je ovo početak nove prakse u kojoj se autonomija institucija jednostavno zanemaruje? Ili je u pitanju činjenica da zakoni i etičke norme postoje samo na papiru?
DZVM podseća sve pomenute, da zakon o nacionalnim savetima jasno nalaže: nacionalni saveti se ne smeju koristiti u političke svrhe. Zbog toga pozivamo rukovodstvo MNS-a da obezbedi očuvanje kredibiliteta institucije nacionalnog saveta i da ne dozvoli da MNS postane politička igračka Saveza vojvođanskih Mađara.
Umesto političkog spektakla pred decom, bolje bi bilo da se postarate da putem MNS prenesemo prave vrednosti budućim generacijama.
Vučić taman prodao šarenu lažu da će Srbija biti spremna za EU 2026, a onda je stigao hladan tuš iz Brisela
Iako se najvljuje već nekoliko godina, Srbiji ponovo nije otovren klaster 3 u pregovorima sa Evropskom unijom. Tako je još jednom potvrđeno da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić obmanuo građane kada je izjavio da očekuje da do 2026. godine budemo spremni za članstvo u EU. Rampa iz Unije ponovo je spuštena zbog vladavine prava, a da se ne nadamo previše potvrđuju i dokumenta Vlade Republike Srbije u kojoj se 2026. godina ni ne pominje
Već tri puta zemlje članice Evropske unije pokušavaju da postignu dogovor da li Srbiji u pregovorima sa Evropskom unijom treba otvorit klaster 3. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da su ambasadori Švedske, Finske, Holandije, Hrvatske i Bugarske glasali protiv otvaranja ovog klastera.
Iako je poznato da neuvođenje sankcija Rusiji predstavlja ključni razpog zašto ne nastavljamo pregovore, neke države članice nisu zadovoljne ni situacijom po pitanju vladavine prava, slobodom izražavanja i nedostatkom napretka u dijalogu sa Prištinom.
Iako se klaster koji treba da otvorimo ne odnosi se na vladavinu prava, jasno je da se po tom pitanju nismo proslavili. To pokazuju i nedavni događaji nakon pogibije 15 ljudi na Železničkoj stanici u Novom Sadu. Iako je uhapšeno više osoba, visoki funkcioneri čiju odgovornost traži javnost su ekspresno oslobođeni ili im je određen kućni pritvor.
Inače, Srbija je poslednji put otvorila klaster u pristupnim pregovorima u decembru 2021. godine. Dva meseca kasnije počeo je rat u Ukrajini a zbog neuvođenja sankcija Rusiji, pregovori o članstvu između Brisela i Beograda su zaleđeni.
Da ispunjenje kriterijuma za članstvo nije ni na vidiku smatra Vladimir Međak iz Evropskog pokreta u Srbiji koji za „Novu“ kaže da smo još 2018. godine „probili“ prvi rok za članstvo koji je ranije postavila Vlada Srbije.
„Predsednik je sada rekao da će Srbija za člnastvo biti spremna 2026. godine. S druge strane, Vlada Srbije je postavila rok da ćemo biti spremni 2027. godine, a onda su usvojili reformsku agendu u kojoj su postavljeni takvi rokovi da mi ne možemo da budemo spremni pre 2029. godine“, kaže Međak.
Sagovornik „Nove“ pojašnjava kako je izgledao čitav proces iz kog se jasno može zaključiti da nam 2026, bar kada je o Evropskoj uniji reč, nije obećana godina, čak ni za ispunjenje svih kriterijuma.
„U Reformskoj agendi Vlade Srbije smo rekli da ćemo ispuniti merila za otvaranje poglavlja 12, to je bezbednost hrane, u junu 2027, a poglavlje 8 – što je konkurencija tek u decembru 2027. godine. Dakle, ako mi to otvorimo 2027. godine, onda treba da dobijemo merila za zatvaranje , to računajte da traje minimum godinu, godinu i po dana, što je početak 2029. godine. Već u startu naša dokumenta ukazuju šta mi ne planiramo da uradimo“, kaže Međak.
Napominje i da se u toj reformskoj agendi ne pominju ni sankcije Rusiji, ni raskidanje sporazuma o strateškoj saradnji sa Kinom, Rusijom, Azerbejdžanom, Emiratima i Turskom kojima se zaobilaze javne nabavke.
„Raskidanje tih sporazuma je uslov za zatvaranje poglavlja 5 i 30. Mi to čak nismo ni planirali. Takođe, sankcije Rusiji su uslov za otvaranje poglavlja 31 koje stoji blokirano još od 2014. godine. Govora o tome nema. Sve to zajedno nije u skladu sa pričom da ćemo 2026. biti spremni za članstvo“, precizira sagovornik Nove.
Komentarišući to što se predsednik Srbije uzda u Mađarsku koja je najavaila nastavak debate o našem klasteru 3, Međak kaže:
„Mađarska gura to iz svojih razloga, a ono što sam ja video jeste da je sedam država bilo protiv toga i da su glavne zamerke bile sankcije Rusiji i vladavina prava. Na spisku protivnika nema Nemačke, što znači da je pitanje trgovinom litijuma urodilo plodom. Ono što smo videli kao razloge za neotvaranje je: Tačka 1 Rusija, tačka 2 vladavina prava i Kosovo je tek na trećem mestu“, zaključuje Međak.
Novi sastanak sledeće nedelje
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da će Mađarska da zakaže za sledeću nedelju novi sastanak i da u to nema nikakve sumnje.
„Da me Bog pita šta smo Bugarima zgrešili, ne bih znao da vam to kažem i objasnim. Čini mi se da razumem šta su stvarni razlozi, bez obzira što ih nikada nećete čuti. A za Hrvate sve razumem, nemam tu veliki problem da shvatim. A za nas su dve važne vesti tu da nastavimo da se borimo i da razgovaramo sa svima njima“, rekao je Vučić posle sednice.
Upravo je predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno izjavio da je novi cilj Srbije da ispuni sve kriterijume za članstvo u EU do 2026. godine.
“Uz Ekspo imamo još jedan cilj, a to je da do kraja 2026. godine ispunimo sve kriterijume za članstvo u EU. Ne kažem da ćemo ući, ali da ispunimo sve kriterijume. Naše je da mi uradimo svoj posao.To je veliki novi strateški cilj i to je bila tema sastanka SNS-a. Taj cilj će vlada i skupština staviti u sva dokumenta. Time će se baviti više ljudi“, rekao je Vučić.
LSV: Budžet Vojvodine za 2025. godinu mizerno mali
Liga socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani (LSV) saopštila je danas da “neće dozvoliti Srpskoj naprednoj stranci da ugasi Autonomnu pokrajinu Vojvodinu”, ukazujući da je predlog budžeta za 2025. godinu, koji je usvojio kabinet Maje Gojković, još jedan jasan znak šta naprednjaci žele Vojvodini
„Budžet naše pokrajine za narednu godinu je za čak 36,3 milijarde dinara manji od onog za 2024. godinu. To je, kada se u obzir uzme i inflacija, pad od 40 odsto“, iztiču u LSV.
Navode da će, poređenja radi, budžet grada Beograda za 2025. godinu iznositi više od 200 milijardi dinara.
„Skandalozno je da po glavi stanovnika, na svakog građanina Beograda odlazi 119.000 dinara, a na građanina Vojvodine svega 35.000 dinara ili 3,4 puta manje. Zar mi u Vojvodini vredimo tri puta manje od stanovnika glavnog grada“, ističu iz LSV.
Između ostalog, dodali su da bi za nedostajućih 36,3 milijarde dinara mogle da se izgrade tri potpuno nove bolnice ili obezbedi sistem za navodnjavanje 155.000 hektara zemlje.
Do kraja 2030. godine će, prema poslednjim zvaničnim informacijama datim Novoj ekonomiji, biti gotovi radovi na prvoj fazi „linije jedan“ beogradskog metroa. Kako iz “Beogradskog metroa” kažu, prva faza obuhvata rutu od početne stanice Železnik do krajnjeg terminusa – stanice Pančevački most.
Prema ranijim najavama, Beograd je do kraja 2030. godine trebalo da ima već dve linije metroa. Prva je trebalo da bude gotova ranije, 2028. godine.
Šta će se raditi naredne godine
Naredna godina će, najavljuju iz ovog javnog preduzeća, biti ključna kada je u pitanju sam početak radova. Kako kažu iz “Metroa”, u drugom kvartalu 2025. počinje se sa pripremnim radovima u okviru izgradnje prve faze linije jedan beogradskog metroa, a koje podrazumevaju izmeštanje podzemnih instalacija raščišćavanje i kompletnu pripremu terena.
Do kraja 2025. trebalo bi da počinju građevinski radovi na izgradnji samih stanica, čemu će prethoditi potpisivanje ugovora sa izvođačima – kineskom kompanijom Power China i francuskom kompanijom Alstom.
Kako kažu iz „Metroa“, kredit od Dojče banke, vrednosti od 178,38 miliona evra, nedavno usvojen, obezbediće sredstva za početak ključnih aktivnosti, prvenstveno na Depou na Makišu i značajno ubrzati radovi u okviru izgradnje prve faze „linije 1“ metroa. Iz Depoa Makiš, inače, upravljaće se celokupnim sistemom metroa.
Šta je dosad urađeno?
Iz “Beogradskog metroa” kažu da su radovi na nasipanju terena na Makiškom polju završeni. Radovi su započeti krajem 2021. godine na lokaciji od 72 hektara. Takođe, nasuta je površina za budući Depo Makiš, Park&Ride i Terminus javnog gradskog prevoza u blizini početne metro stanice Železnik.
Izgradnja infrastrukturnih objekata depoa na Makišu podrazumeva ukupno sedam objekata – administrativnu zgradu/kontrolno operativni centar sa četiri hale: halu za inspekciju, halu za održavanje, halu za gariranje vozova i halu za održavanje vozila infrastrukture. Ostala dva objekta su ulazna portirnica i trafostanica.
Takođe, kako dodaju iz “Metroa”, radiće se protivpožarna stanica koja će služiti Depou, ali i celom Makiškom polju. Pored navedenih objekata izgradiće se koloseci, kolosečne veze i interne saobraćajnice sa priključcima na gradsku železničku i putnu mrežu, a koje će obezbediti rad svih operacija unutar depoa Makiš.
“Kada je u pitanju raseljavanje, prvi postupci rešavanja imovinsko – pravnih odnosa na lokacijama koje su obuhvaćene Akcionim planom raseljavanja započeti su početkom 2023. godine, dok su poslednji pokrenuti tokom novembra tekuće godine. Sam Akcioni plan raseljavanja reguliše, pretežno, postupak određivanja naknade, odnosno u sebi sadrži ‘matricu prava’ koja će se primenjivati u postupcima određivanja naknade po pravnosnažnim rešenjima o eksproprijaciji/administrativnom prenosu. Imajući u vidu navedeno, u postupcima određivanja naknade na svim lokacijama primenjivaće se Akcioni plan raseljavanja i ova faza će trajati dok se ne ispune svi zahtevi koji su u samom planu navedeni, a koji su u skladu sa relevantnim Standardima učinka Međunarodne finansijske korporacije”, navodi se.
Liga socijaldemokrata Vojvodine (LSV) – Vojvođani zatražila je danas da nadležni organi hitno utvrde ko je odgovoran za pad prozora u Gimnaziji „Mihajlo Pupin“ u Kovačici.
Kako je navedeno u saopštenju, prozor je pao na učenicu, a samo pukom srećom ona nije ozbiljnije povređena.
„Nažalost, očito je da država Srbija više nije bezbedna za njene građane, a da vlast, od najvišeg, pa do nivoa lokalnih samouprava, nije u stanju da vodi računa o objektima. Opština Kovačica je pravi primer zapuštenosti. Objekti su stari, mnogi od njih čak i neuslovni“, ističe se u saopštenju koje potpisuje šef odborničke grupe LSV – Vojvođani u Skupštini opštine Kovačica Jan Gages.
„Očekujemo da nadležni organi, u konkretnom slučaju zbog pada prozora u gimnaziji, pod hitno izađu sa detaljnim izveštajem, a da odgovorni budu zakonski procesuirani i kažnjeni“, zaključeno je u saopštenju.