Roditelji Nikoline Janković pokrenuli su peticiju “Pravda za Nikolinu” sa ciljem da se izmene propisi koji bi omogućili oštrije kazne za bahate vozače – pritvor dok traje sudski postupak, ali i da se povećaju zatvorske kazne za krivična dela u saobraćaju sa fatalnim ishodom.
Inicijativi su se priključili i roditelji ostale dece koja su poginula ili povređena u saobraćaju jer veruju da će izmene krivičnog zakonske regulative spasiti mnogo ljudskih života, naročito dece. Nikolina Janković (13) preminula je 30. decembra nakon što je automobil udario na pešačkom prelazu u blizini njene osnovne škole u Kragujevcu. Peticiju “Pravda za Nikolinu” do sada je potpisalo više od 14.500 ljudi.
U Srbiji je 2022. godione povećan broj stradalih u saobraćajnim nesrećama u odnosu na prethodne godine. Tokom 2021. godine u Srbiji je stradalo 11 dece, godinu dana ranije 13, a 2019. godine njih 10. Polovina stradale dece poginuli su kao pešaci u saobraćaju.
Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja 2022. godine skoro 30 odsto poginulih su bili mladi. Osim Nikoline iz Kragujevca u periodu od mesec dana stradalo je još troje dece, a prosek godina vozača koji su upravljali vozilom je bila 20 godina.
Nikolinini roditelji, Vera i Bogoljub Janković kažu da je cilj inicijative da nijedno dete više ne strada na putevima i da ubice dece u saobraćaju dobiju zasluženu kaznu. Navode da je vozač koji je usmrtio njihovo dete bio u protvoru samo 48 sati, da je sada na slobodi iako se, kako tvrde, kreatao brzinom od 90 kilometara na sat kada je udario Nikolinu na peščkom.
“Zalažemo se da ubice dece na pešačkim prelazima budu u pritvoru do okončanja krivičnog postupka i da zatvorske kazne za njih budu od 15 do 30 godina zatvora. U većini slučajeva to su ljudi koji ne pokazuju kajanje i krive pešake za nesreću. To su uglavnom povratnici, koji imaju više prestupa u saobraćaju”, kaže Vera Janković za Euronews centar.
Njen suprug Bogoljub navodi da je važno da se u izmenama zakonske regulative unesu odredbe kojima bi se regulisalo da se pritvor za one koji udare dete na pešačkom prelazu ne računa u vreme trajanja kazne.
“To je važno da se ne bi odugovlačili postupci. Ako su u pritvori njemu je u interesu da se završi postupak što pre”, naveo je on i dodao da je bilo primera da su ubice dece na pešačkim prelazima oslobođeni optužbe, da se odugovlače postupci, da se izriču male kazne.
Smatraju da su najavljene izmene Zakona o bezbednosti u saobraćaju samo kozmetičke i traže hitan sastanak sa predstavnicima Ministarstva pravosuđa i Agencije za bezbednost u saobraćaju kako bi se u predlog zakona unele odredbe kojima je u fokusu bezbednost pešaka u saobraćaju.
Roditelji Nikoline Janković kažu da ih boli što je za vozača koji ubije jelena na putu zaprećena kazna zatvora od tri godine, dok za ubistvo deteta na pešačkom dešava se da vozači dobiju 17 meseci zatvora.
“Znamo za 10 slučajeva gde su ubice na slobodi”, priča Vera Janković.
Više faktora koji utiču na bezbednost saobraćaja
Strategija o bezbednosti saobraćaja na putevima u Srbiji (2015-2020) predvidela je “nultu toleranciju” prema stradanju dece u saobraćaju. Međutim, Strategija je ostala mrtvo slovo na papiru, bar što se tiče ciljeva zaštite dece. Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je država prethodnih godina fokus stavila na tehničku ispravnost vozila, što nije nevažno.
“Najviše mera je preduzeto gde je najmanji problem. Bezbedan sistem koji treba da dovede do toga da deca ne stradaju u saobraćaju podrazumeva da imamo bezbedne puteve, bezbedna vozila, bezbedno ponašanje svih učesnika u saobraćaju, dobro reagovanje hitnih službi”, rekao je Okanović za Euronews centar.
Dodaje da se obaranje pešaka na pešačkom prelazu sa smrtnim ishodom ne može u sudskoj praksi tretirati kao nehat, već je reč o krivičnom delu sa umišljajem.
“Kada je mali Stefan usmrćen na Karburmi, rekao sam tada da to ne može biti tretirano kao nehat. Ako se približavate pešačkom prelazu i iz nekog razloga nemate dobru preglednost, a idete brzinom da ne možete da se zaustavite ako se pešak pojavi, onda ne možete da kažete da ste mislili da posledica neće nastupiti. Ako se krećete 50, 70, 90 kilometara na sat i na 10 metara od vas se pojavljuje pešak, nećete moći da se zaustavite … o kakvom nehatu pričamo”, rekao je on.
U konkretnom slučaju Nikoline Janković, Okanović smatra da je reč o krivičnom delu sa umišljajem, jer se vozilo kretalo 90 kilometara kada je na pešačkom prelazu udarilo devojčicu.
“Da je ovo okarakterisano kao delo sa umišljajem vodilo bi ga Više javno tužilaštvo, bila bi zaprećena kazna 2 do 12 godina. Tužilac bi mogao da traži, odnosno sud bi mogao da odredi pritvor, jer je zaprećena kazna veća od 10 godine, ali i zbog uznemirenja javnosti. Slučaj vodi osnovno tužilaštvo i tretiran je kao nehat”, naveo je on.
Okanović kaže da je Komitet za bezbednost saobraćaja više puta inicirao izmene u krivičnom zakonu za teška dela protiv bezbednosti u saobraćaju koja imaju smrtnu posledicu i koja su izvršena sa umišljajem. Predloženo je da zatvorska kazna umesto 2 do 12 godina bude 5 do 15 godina i da se izjednači sa ubistvom.
“Smatramo da nema razlike da li ste umišljeno nekog usmrtili pištoljem ili automobilom”, rekao je Okanović.
Kaže i da je važno da svi koji su zaduženi za bezbednost saobraćaja odgovorno rade svoj posao, a ne da se desi kao na jednoj raskrsnici u Beogradu da semafor ne radi dva meseca.
“Prijavljen je kvar 19. decembra prošle godine, a ekipe su izašle i popravile ga 2. ili 3. februara. Takođe, dešava se da se na mestu gde je pešački prelaz zebra uopšte ne vidi. Da bi vozač reagovao mora da vidi pešački prelaz”, naveo je Okanović.
Novine koje donosi predlog zakona o bezbednosti saobraćaja
Prošle godine u saobraćajnim nezgodama poginulo je 535 osobe, tako se nastavio rastući trend i prešao godišnji prosek. Od 500.000 prekršaja zbog prekoračenja brzine, gotovo 3.000 je onih koji su kažnjeni zbog nasilničke vožnje.
Nacrt novog zakona o bezbednostti saobraćaja donosi nekoliko novina – predviđa privremeno oduzimanje vozila, a najavljena je i promena u obeležavanju pružnih prelaza.
Milan Ilic, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja objašnjava u kojim bi situacijama došlo do oduzimanja automobila vlasniku.
“Ako je neko prethodne dve godine već pravosnažno osuđen za teške prekršaje i ponovo je uhvaćen u izvršenju prekršaja, u tom slučaju su predviđene ove odredbe. Ti prekršaji su značajno prekoračenje brzine u zoni škole, alkohol u krvi kod vozača, ako odbije kontrolu alkoholisanosti”, pojasnio je Ilić.
Dodaje da za one koji stalno ponavljaju teške prekršaje u saobraćaju novčana kazna se pokazala kao neefikasna.
“Kazne za te teške prekršaje su više od 100.000 dinara, oduzimanje dozvole, kazneni bodovi. I pored toga saobraćajne nezgode se dešavaju. Mora se tome stati na put. Jedan od načina su strožije kazne, da se isključe iz saobraćaja recidivisti i da im se oduzme vozilo”, rekao je Ilić.
Govoreći o zameni vozila i meri da država subvencioniše vlasnike automobila sa 2.100 evra da zamene svoja vozila novijim , on je rekao da je i to mera zaštite zdravlja u saobraćaju.
“Kada govorimo o zdravlju ljudi, možemo govoriti o riziku o povređivanju u saobraćaju, ali i narušavanju zdravlja emisiji štnih materija. Država Srbija je na putu integracije u EU i preuzeli smo obavezu da uredimo neke zakone. Subvencije države se odnose na vozila sa euro 1,2, 3 motorom, da ih vlasnici predaju u reciklažni centar i dobiju subvenciju za od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda”, zaključio je on.
Bojan Kostreš ponovo izabran za predsednika LSV – Vojvođani
Delegati 15. izbornog kongresa Lige socijaldemokrata Vojvodine (LSV) – Vojvođani potvrdili su, većinom glasova, drugi predsednički mandat Bojanu Kostrešu
On je na kongresu održanom u Novom Sadu pozvao na okupljanje svih bliskih organizacija, naročito onih u Vojvodini, kako bi Vojvođani dali doprinos stvaranju “opštedruštvenog pokreta za slobodu i demokratiju“, navode u saopštenju za medije.
“Pokrenuću inicijativu da se sve političke organizacije, nevladine organizacije i svi slobodoumni pojedinci u Vojvodini ujedine u jedan front, u jednu grupaciju, koja će ponuditi alternativu političkom režimu Aleksandra Vučića“, rekao je Kostreš.
Kostreš je ocenio je da je studentski pokret stekao veliko poverenje građana i da politički akteri treba da usklade stavove i delovanja sa studentima.
On je pozdravio inicijativu parlamentarne opozicije za okupljanje svih društvenih aktera i nastavak razgovora o prelaznoj vladi, kao načinu izlaska iz velike društvene krize.
Petnaesti redovni izborni Kongres LSV-Vojvođani započeo je odavanjem pošte žrtvama koje su stradale u Novog Sada 1. novembra prošle godine i u Kočanima u Severnoj Makedoniji prošle nedelje.
izvor : https://www.021.rs/story/Novi-Sad/Vesti/404885/Bojan-Kostres-ponovo-izabran-za-predsednika-LSV-Vojvodjani.html
Zahtevamo od ministra unutrašnjih poslova u ostavci Ivice Dačića, da pod hitno obavesti javnost o svim detaljama napada na stan osnovača Pokreta za decentralizaciju Srbije @drdraganmilic iz Niša.
Javnost je danas saznala da je nepoznata osoba pucala na Milićev stan u Nišu, ali samo pukom srećom niko nije povređen.
Zahtevamo da se istraga što pre okonča, a odgovorni kazne.Srbija ne sme postati balkanska Belorusija!
Žandarm koji je bio angažovan tokom protesta, a koji je ispričao za Danas da je tokom protesta bilo raspoređeno više topova, kaže da je jedan od njih stajao iza Narodne skupštine.
„Uređaj je bio montiran na haubi našeg vozila ‘Defender’ koga mi kolokvijalno zovemo „indijanac“. To je defender koji nema krov. Pored njega je bio ‘operater’ koji je zadužen za rukovanje ovim uređajem. Osim ovog vozila, levo od njega je bilo parkirano isto vozilo sa istim takvim uređajem. Objašnjeno nam je da će ovaj uređaj biti aktiviran ako bude bilo potrebe, kao i kako da se ponašamo ukoliko dođe do aktivacije“, priča žandarm za Danas.
Kaže da u tom trenutku nije bio jedini koji se nalazio pored ovog vozila, već da je tu bio čitav vod Žandarmerije.
„Vozilo je bilo sakriveno i nije moglo da se vidi od ograde kojom je Skupština opasana zbog građevinskih radova. Ovaj uređaj na kraju nije upotrebljen. Međutim, ovih uređaja je bilo više i bili su raspoređeni na različitim lokacijama. Rečeno nam je da postoje i mobilni uređaji koji nisu montirani na vozilima“, kaže žandarm.
On navodi da svaki odred Žandarmerije (Beograd, Novi Sad, Kraljevo, Niš) ima po dva ovakva uređaja i da se to uopšte do sada nije ni krilo od pripadnika Žandarmerije, ali da do sada nikada nisu izvoženi van baze, sve do protesta, prenosi Danas.
„Rečeno nam je i da je jedan uređaj postavljen u ili pored predsedništva, kao i da su traktori koji su parkirani oko Pionirskog parka, postavljeni upravo kako bi odbili udar topa ukoliko bi top bio upotrebljen, jer su u parku bili i naši ljudi“, kaže on.
Što se tiče događaja u Kralja Milana gde je, po izjavama mnogih upotrebljeno ovo oružje, on kaže da ne zna odakle je to moglo biti ispaljeno, jer se nalazio kod Skupštine.
Naš izvor nam je pre dva dana rekao i da su ta vozila u garažama kao i da će pokušati da ih slika.
„Nisam uspeo jer je ta garaža trenutno zaključana“, kaže žandarm.
On naglašava da je za ova vozila tog dana znao veliki broj pripadnika Žandarmerije.
Kostreš: Vučić od Srbije pravi balkansku Belorusiju
Predsednik Lige socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani Bojan Kostreš osudio je privođenje predsednika Odbora za evropske integracije Skupštine Crne Gore i potpredsednika DPS-a, dr Ivana Vukovića od strane pripadnika BIA
“Takvim svojim postupkom režim Aleksandra Vučića je dodatno narušio odnose Srbije i Crne Gore i još jednom se potvrdio kao ključni faktor destabilizacije Zapadnog Balkana”, naveo je Kostreš u saopštenju.
On je ocenio i da je “protivzakonitim privođenjem” prof. Vukovića i njegovom deportacijom iz Srbije, odlazeći SNS režim pokazao “ogromnu paniku i spremnost na kriminalne i represivne mere” u cilju očuvanja vlasti.
“Pozivam Aleksandra Vučića da od Srbije ne pravi balkansku Belorusiju, jer mu nećemo dopustiti da bude srpski Lukašenko”, poručio je Kostreš.
Podsetio je da je Vuković kao profesor Fakulteta političkih nauka, tokom svog privatnog boravka u Beogradu, objavio na društvenim mrežama tri reči: uvek uz studente!
Predsednik Lige sodijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani Bojan Kostreš poručio je večeras da iskazi velikog broja građana, kao i video zapisi potvrđuju da se dogodio “napad države na svoje građane nedozvoljenim oružjem”
On je ocenio da su pretnje Aleksandra Vučića da će svi koji pomenu napad “zvučnim topom” u Beogradu odgovarati, kao i “skandalozna” najava Višeg javnog tužilaštva, da će otvoriti slučaj na ovu temu, samo još jedno zastrašivanje građana i jasan primer zloupotrebe tužilaštva u političke svrhe.
“Da bi postojalo ovo krivično delo kojim prete i zastrašuju, prvo se mora utvrditi da informacije o upotrebi ‘zvučnog topa’ nisu istinite”, rekao je Kostreš.
Poručio je građanima da se ne plaše i da zajedno nastavimo borbu protiv “koruptivne hobotnice SNS-a”.
Evropsko javno tužilaštvo na čijem čelu je Laura Koveši, nakon ranijih upita Nova.rs, saopštilo je za naš portal da zbog velikog interesa javnosti potvrđuju da je u toku istraga o mogućim zloupotrebama EU fondova vezanih za Železničku stanicu u Novom Sadu.
„Kako se ne bi ugrozio ishod ove istrage, nikakvi dalji detalji ne mogu biti objavljeni. EPPO mora odlučiti o izvršavanju svoje nadležnosti kada je počinjena prevara u vezi sa sredstvima EU-a dodeljenim zemljama izvan EU-a ili državama članicama koje ne učestvuju. S obzirom da je šteta za finansijske interese Unije sastavni deo krivičnog dela prevare, kada se ta šteta dogodi u Belgiji ili Luksemburgu (jer se odatle isplaćuju sredstva, gde se nalaze institucije EU-a), postoji nadležnost tih država članica, a time i nadležnost EPPO-a, nezavisno o tome gde se radnja dogodila, tj. na teritoriji treće zemlje)“, piše u dopisu iz Evropskog tužilaštva.
Ovu informaciju naknadno nam je u razgovoru za Nova.rs potvrdila i Tina Holevot, portparolka Evropskog javnog tužilaštva.
Podsećamo, u padu nadstrešnice u Novom Sadu poginulo je 15 ljudi, a među njima i dvoje dece. Više javno tužilaštvo podnelo je optužnicu protiv 13 osoba, među kojima je i bivši ministar Goran Vesić, ali ona do danas nije potvrđena. Zbog ovog slučaja, studenti su prvo izlazili na ulice na 15 minuta odajući počast poginulima, a nakon nasilja, počele su i studentske blokade. Razjašnjavanje ovog slučaja, u šta spada i objava kompletne dokumentacije o rekonstrukciji Železničke stanice, je jedan od studenstkih zahteva, koji još nije ispunjen.