Roditelji Nikoline Janković pokrenuli su peticiju “Pravda za Nikolinu” sa ciljem da se izmene propisi koji bi omogućili oštrije kazne za bahate vozače – pritvor dok traje sudski postupak, ali i da se povećaju zatvorske kazne za krivična dela u saobraćaju sa fatalnim ishodom.
Inicijativi su se priključili i roditelji ostale dece koja su poginula ili povređena u saobraćaju jer veruju da će izmene krivičnog zakonske regulative spasiti mnogo ljudskih života, naročito dece. Nikolina Janković (13) preminula je 30. decembra nakon što je automobil udario na pešačkom prelazu u blizini njene osnovne škole u Kragujevcu. Peticiju “Pravda za Nikolinu” do sada je potpisalo više od 14.500 ljudi.
U Srbiji je 2022. godione povećan broj stradalih u saobraćajnim nesrećama u odnosu na prethodne godine. Tokom 2021. godine u Srbiji je stradalo 11 dece, godinu dana ranije 13, a 2019. godine njih 10. Polovina stradale dece poginuli su kao pešaci u saobraćaju.
Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja 2022. godine skoro 30 odsto poginulih su bili mladi. Osim Nikoline iz Kragujevca u periodu od mesec dana stradalo je još troje dece, a prosek godina vozača koji su upravljali vozilom je bila 20 godina.
Nikolinini roditelji, Vera i Bogoljub Janković kažu da je cilj inicijative da nijedno dete više ne strada na putevima i da ubice dece u saobraćaju dobiju zasluženu kaznu. Navode da je vozač koji je usmrtio njihovo dete bio u protvoru samo 48 sati, da je sada na slobodi iako se, kako tvrde, kreatao brzinom od 90 kilometara na sat kada je udario Nikolinu na peščkom.
“Zalažemo se da ubice dece na pešačkim prelazima budu u pritvoru do okončanja krivičnog postupka i da zatvorske kazne za njih budu od 15 do 30 godina zatvora. U većini slučajeva to su ljudi koji ne pokazuju kajanje i krive pešake za nesreću. To su uglavnom povratnici, koji imaju više prestupa u saobraćaju”, kaže Vera Janković za Euronews centar.
Njen suprug Bogoljub navodi da je važno da se u izmenama zakonske regulative unesu odredbe kojima bi se regulisalo da se pritvor za one koji udare dete na pešačkom prelazu ne računa u vreme trajanja kazne.
“To je važno da se ne bi odugovlačili postupci. Ako su u pritvori njemu je u interesu da se završi postupak što pre”, naveo je on i dodao da je bilo primera da su ubice dece na pešačkim prelazima oslobođeni optužbe, da se odugovlače postupci, da se izriču male kazne.
Smatraju da su najavljene izmene Zakona o bezbednosti u saobraćaju samo kozmetičke i traže hitan sastanak sa predstavnicima Ministarstva pravosuđa i Agencije za bezbednost u saobraćaju kako bi se u predlog zakona unele odredbe kojima je u fokusu bezbednost pešaka u saobraćaju.
Roditelji Nikoline Janković kažu da ih boli što je za vozača koji ubije jelena na putu zaprećena kazna zatvora od tri godine, dok za ubistvo deteta na pešačkom dešava se da vozači dobiju 17 meseci zatvora.
“Znamo za 10 slučajeva gde su ubice na slobodi”, priča Vera Janković.
Više faktora koji utiču na bezbednost saobraćaja
Strategija o bezbednosti saobraćaja na putevima u Srbiji (2015-2020) predvidela je “nultu toleranciju” prema stradanju dece u saobraćaju. Međutim, Strategija je ostala mrtvo slovo na papiru, bar što se tiče ciljeva zaštite dece. Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je država prethodnih godina fokus stavila na tehničku ispravnost vozila, što nije nevažno.
“Najviše mera je preduzeto gde je najmanji problem. Bezbedan sistem koji treba da dovede do toga da deca ne stradaju u saobraćaju podrazumeva da imamo bezbedne puteve, bezbedna vozila, bezbedno ponašanje svih učesnika u saobraćaju, dobro reagovanje hitnih službi”, rekao je Okanović za Euronews centar.
Dodaje da se obaranje pešaka na pešačkom prelazu sa smrtnim ishodom ne može u sudskoj praksi tretirati kao nehat, već je reč o krivičnom delu sa umišljajem.
“Kada je mali Stefan usmrćen na Karburmi, rekao sam tada da to ne može biti tretirano kao nehat. Ako se približavate pešačkom prelazu i iz nekog razloga nemate dobru preglednost, a idete brzinom da ne možete da se zaustavite ako se pešak pojavi, onda ne možete da kažete da ste mislili da posledica neće nastupiti. Ako se krećete 50, 70, 90 kilometara na sat i na 10 metara od vas se pojavljuje pešak, nećete moći da se zaustavite … o kakvom nehatu pričamo”, rekao je on.
U konkretnom slučaju Nikoline Janković, Okanović smatra da je reč o krivičnom delu sa umišljajem, jer se vozilo kretalo 90 kilometara kada je na pešačkom prelazu udarilo devojčicu.
“Da je ovo okarakterisano kao delo sa umišljajem vodilo bi ga Više javno tužilaštvo, bila bi zaprećena kazna 2 do 12 godina. Tužilac bi mogao da traži, odnosno sud bi mogao da odredi pritvor, jer je zaprećena kazna veća od 10 godine, ali i zbog uznemirenja javnosti. Slučaj vodi osnovno tužilaštvo i tretiran je kao nehat”, naveo je on.
Okanović kaže da je Komitet za bezbednost saobraćaja više puta inicirao izmene u krivičnom zakonu za teška dela protiv bezbednosti u saobraćaju koja imaju smrtnu posledicu i koja su izvršena sa umišljajem. Predloženo je da zatvorska kazna umesto 2 do 12 godina bude 5 do 15 godina i da se izjednači sa ubistvom.
“Smatramo da nema razlike da li ste umišljeno nekog usmrtili pištoljem ili automobilom”, rekao je Okanović.
Kaže i da je važno da svi koji su zaduženi za bezbednost saobraćaja odgovorno rade svoj posao, a ne da se desi kao na jednoj raskrsnici u Beogradu da semafor ne radi dva meseca.
“Prijavljen je kvar 19. decembra prošle godine, a ekipe su izašle i popravile ga 2. ili 3. februara. Takođe, dešava se da se na mestu gde je pešački prelaz zebra uopšte ne vidi. Da bi vozač reagovao mora da vidi pešački prelaz”, naveo je Okanović.
Novine koje donosi predlog zakona o bezbednosti saobraćaja
Prošle godine u saobraćajnim nezgodama poginulo je 535 osobe, tako se nastavio rastući trend i prešao godišnji prosek. Od 500.000 prekršaja zbog prekoračenja brzine, gotovo 3.000 je onih koji su kažnjeni zbog nasilničke vožnje.
Nacrt novog zakona o bezbednostti saobraćaja donosi nekoliko novina – predviđa privremeno oduzimanje vozila, a najavljena je i promena u obeležavanju pružnih prelaza.
Milan Ilic, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja objašnjava u kojim bi situacijama došlo do oduzimanja automobila vlasniku.
“Ako je neko prethodne dve godine već pravosnažno osuđen za teške prekršaje i ponovo je uhvaćen u izvršenju prekršaja, u tom slučaju su predviđene ove odredbe. Ti prekršaji su značajno prekoračenje brzine u zoni škole, alkohol u krvi kod vozača, ako odbije kontrolu alkoholisanosti”, pojasnio je Ilić.
Dodaje da za one koji stalno ponavljaju teške prekršaje u saobraćaju novčana kazna se pokazala kao neefikasna.
“Kazne za te teške prekršaje su više od 100.000 dinara, oduzimanje dozvole, kazneni bodovi. I pored toga saobraćajne nezgode se dešavaju. Mora se tome stati na put. Jedan od načina su strožije kazne, da se isključe iz saobraćaja recidivisti i da im se oduzme vozilo”, rekao je Ilić.
Govoreći o zameni vozila i meri da država subvencioniše vlasnike automobila sa 2.100 evra da zamene svoja vozila novijim , on je rekao da je i to mera zaštite zdravlja u saobraćaju.
“Kada govorimo o zdravlju ljudi, možemo govoriti o riziku o povređivanju u saobraćaju, ali i narušavanju zdravlja emisiji štnih materija. Država Srbija je na putu integracije u EU i preuzeli smo obavezu da uredimo neke zakone. Subvencije države se odnose na vozila sa euro 1,2, 3 motorom, da ih vlasnici predaju u reciklažni centar i dobiju subvenciju za od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda”, zaključio je on.
To će, kako i sam NIS očekuje, imati velike posledice na kompaniju, a cenu će na kraju platiti i potrošači.
Kao i uvek do sada, NIS je američkim vlastima poslao novi zahtev za odlaganje primene sankcija, ali ovog puta, kako deluje, sa manje šanse za uspeh, piše Nova ekonomija.
Licenca kojom se NIS-u omogućava obavljanje operativnih poslova, a primena sankcija odlaže, ističe sutra.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučič izjavio je danas da će Srbija morati da pronađe način kako da reši taj problem, dodajući da će morati da razgovaraju sa Rusima koji su većinski vlasnici u kompaniji.
“Nadam se da kompanija neće otpuštati veliki broj radnika, ali videćemo. U svakom slučaju, razgovaraćemo sa Rusima o svemu, jer sad više nemamo šta da razgovaramo sa Amerikancima“, rekao je Vučić.
Prema njegovim rečima, SAD su “isterale svoje”, Evropa će da podrži američke sankcije.
“Sasvim sam siguran da će posle kratkog vremena i JANAF da prestane da isporučuje naftu“, kazao je Vučić.
„Ja, kao majka poginulog deteta, neću dati na Bačulova jer znam da nije kriv i stojim uz njega“: Dijana Hrka o sramnoj kampanji koju Vučić vodi
Dijana Hrka, majka Stefana Hrke, jednog od nastradalih prilikom pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, kaže da ona kao majka poginulog deteta čvrsto stoji uz Mišu Bačulova koji proteklih dana trpi strašne pritiske, otkako je predsednik Aleksandar Vučić javno govorio da je kobnog dana prolazio pored nadstrešnice, uprkos tome što je Bačulov to i sam ranije javno govorio
Otkako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić javno govorio o lideru Pokreta „Budi heroj“ Miši Bačulovu iz Novog Sada, pominjući perfidno kako je prošao pored nadstrešnice na dan kada je pala, očigledno sa namerom da insinuira njegovu povezanost sa tragedijom, Bačulov se nalazi na meti režimskih medija, dok stranačka mašinerija pokušava da ga provuče kroz blato. Ipak, da Bačulov u ovome nije sam, poručuje u razgovoru za Novu Dijana Hrka, majka Stefana poginulog 1. novembra.
Miša Bačulov Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC
„Vučić pokušava da okrivi Mišu Bačulova za ono za šta je on kriv, prvenstveno on, pa svi ljudi oko njega. On traži krivca u nekom drugom, nikoga nisu uhapsili za nadstrešnicu evo sad će godinu dana, hapse nevine studente, policija juri nas goloruke, bacaju nam suzavce, šta nam sve ne rade, i on sad pokušava jednog Mišu Bačulova, koji je čiste duše i srca izašao da se bori sa nama svima za pravdu i istinu. Mora sada na nekoga, pa je pokušao na Mišu, a verujte da mu to nećemo dozvoliti, neće mu uspeti. Ja kao majka poginulog deteta, neću dati na Mišu jer znam da nije kriv i ja stojim uz njega“, kaže Hrka u razgovoru za Novu.
Da pad nadstrešnice nije izazvan namerom pojedinca ili terorističke grupacije, više puta je do sada i zvanično potvrđeno, čak je i samo tužilaštvo potvrdilo da jedinice koje su bile na licu mesta, nisu pronašle nikakav trag koji bi mogao da dovede u sumnju na tako nešto. Identično potvrđuje i naša sagovornica, pozuvajući se na svoja posredna i neposredna saznanja.
„Pod broj jedan, znam da je antiteroristička jedinica izlazila na lice mesta kada se to desilo i da ništa nije bilo od toga, nije bilo nikakvog signala da je bilo kakav da je izvršen bilo kakav teroristički napad. Vraćali su kamere i pregledali toliko puta, znam čak i ljude koji su radili na tome, ne postoji nikakva indicija da je bio teroristički napad. Njemu je sada cilj da pred godišnjicu okrivi nekoga drugog, a ne one koje treba da okrivi. To je bruka i sramota za jednog predsednika, sada je prešao sve igrice. Smatram da je sada dotakao dno dna“, kaže naša sagovornica.
Dijana Hrka, Komemorativna šetnja, 11 meseci od pada nadstrešnice Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs
Na primeru Miše Bačulova, kaže Hrka, možemo da zaključimo da se svi sutra možemo naći pod istim optužbama.
„Možemo to da očekujemo da bilo koga od nas sutra okrivi jer njemu će biti krivi svi, osim njega. On neće priznati krivicu i neće „dati“ Gorana Vesića i ljude oko njega. Mi znamo da su u igri bile pare, ne može niko da mi kaže da su radili po zakonu i propisima, radili su onako kako oni misle da treba. Posle svega što sam videla i čula, meni izgleda kao da su to hteli da smadrljaju, da upotrebim taj izraz. Vidite da sve što su radili, da se ruši. Ništa im nije opstalo. Ne znam, samo još jedan dan da propadnemo kroz ovaj asfalt koji rade, vidite da to puca. Pa nedavno su otvorili tunel, a zašto su ga sada zatvorili? I sad ćemo svi drugi biti krivi, a ne pravi krivci. Pa neće moći, gospodo“, odlučna je naša sagovornica.
Pojašnjava i da će pravdu i zakon potražiti i van granica Srbije, nezavisno od toga kakav će ishod biti ovde.„Tužiću državu Srbiju i Aleksandra Vučića, to će biti dve tužbe. Imam nameru da ga tužim za sve što radi, za sva zlodela. Maltretira pošten narod, okomili su se na Mišu Bačulova. Ja ću njega uvek podržati. I ne daj Bože da je bilo kog drugog čoveka optužio za pad nadstrešnice, ja bih isto stala uz tog čoveka i zaštitila ga. Mi ovo ne smemo više da dozvolimo. Ljudi oko mene se targetiraju, pod prismotrom su policije, svi koji su meni bliski, imaju po jednu službenu „škodu“ ispred vrata. To je bruka i sramota šta rade, ako žele nešto od mene, neka me pozovu na razgovor. Ja sam uvek tu, ali da ne diraju ljude oko mene. Oni nisu ništa krivi, to su ljudi koji su ostali uz mene jer znaju kakva sam, ko sam i šta sam, da tražim pravdu za svoje dete i ništa drugo“ kaže Hrka i podseća na tretman kroz koji prolazi njen advokat Ivan Ninić.Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs„Evo vidite šta rade mom advokatu, žao mi je Ivana Ninića i njegove porodice koji trpe pritiske zbog mene. On je jedan častan i pošten čovek, nije odustao od mene u svoj ovoj muci i hvala nam na tome. E nama trebaju takvi ljudi, a oni takve ljudi ne mogu da podnesu jer su sušta suprotnost“, zaključuje u razgovoru za Novu Hrka.
Marton (LSV): Zlo je počelo Miloševićevim udarom na Vojvodinu
Portparol opozicione stranke Liga socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani (LSV) Aleksandar Marton izjavio je večeras da je, pre 37 godina, “počelo zlo, udarom Miloševića” na autonomiju Vojvodine
“Zlo je počelo udarom Miloševića na Vojvodinu i njenu autonomiju, oktobra 1988. godine. Jogurt revolucija uvod je u raspad Jugoslavije i krvave ratove. Vojvodina je bila ogledno dobro za memorandumske ciljeve, koje je Milošević uzjahao i potom uništio sve čega se dohvatio”, naveo je Marton u izjavi za javnost.
Ocenio je da su od Vojvodine “ostali samo tragovi”.
“U Jugoslaviji, drugi iza Slovenije, a danas sve prazniji, siromašniji i jadniji. Ali, nema nazad samo borba”, poručio je Marton
Marton (LSV): Ne zaboraviti zločin proterivanja Hrvata iz Hrtkovaca, da nam se zlo ne bi ponovilo
Portparol opozicione stranke Lige socijaldemokrata Vojvodine – Vojvođani (LSV) Aleksandar Marton podsetio je večeras da je na današnji dan 1992. godine počelo proterivanje Hrvata iz mesta Hrtkovci u Sremu i poručio da se taj zločin mora pamtiti, “da nam se zlo ne bi ponovilo”
Marton je u saopštenju za javnost podsetio da je 6. maja 1992. godine u Hrtkovcima održan skup Srpske radikalne stranke na kom je lider te ultarnacionalističke partije Vojislav Šešelj pročitao imena 17 viđenijih seoskih Hrvata, kojima je javno poručeno da se moraju iseliti, jer će u protivnom biti proterani.
Maja meseca 1992. započela je kampanja zastrašivanja, premlaćivanja i ubistava, koja je za posledicu imala progon više od 40.000 sremskih Hrvata ili oko 85 odsto članova te zajednice, naveo je Marton.
Podsetio je da je takva politika imala epilog u pravosnažno izrečenoj kazni Vojislavu Šešelju za podsticanje progona, deportacije i prisilno raseljavanje, te prisilno premeštanje Hrvata u Sremu.
“LSV je od početka ratova devedesetih godina stala u odbranu ugroženih komšija. Zato smo i sami progonjeni. Ovo moramo pamtiti, da nam se zlo ne bi ponovilo”, poručio je Marton.
Nastavlja se sistematsko uništavanje svega što podseća na Vojvodinu.
Boško Palkovljević Pinki poginuo je kao partizan u Drugom svtskom ratu 10. juna 1942. Imao je svega 22 godine
Iako i danas neke škole, ulice, jedna kasarna u Sremskoj Mitrovici i čuvena sportska hala u Zemunu nose naziv Pinki, o ovom narodnom heroju retko se govori
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara: SVM ne nudi rešenja, već je deo problema
Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara (DZVM) ocenjuje da Balint Pastor, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM), pokušava da predstavi ovu stranku kao samostalnu političku snagu, dok u stvarnosti ostaje verni saveznik Srpske napredne stranke (SNS)
“Pastor tvrdi da SVM ne ulazi u Vučićev Pokret za narod i državu, ali i dalje sledi politiku SNS-a u svim ključnim pitanjima. Očigledno je da je njihova ‘samostalnost’ samo forma, dok je suština u bespogovornom sprovođenju volje Aleksandra Vučića”, smatraju u DZVM-u.
Oni dalje ocenjuju i da Pastorova izjava da SVM ne traži ministarske funkcije, već želi da zadrži uticaj kroz državne sekretare zapravo predstavlja pokušaj da se održi distanca od SNS-a i odgovornosti koje nosi učešće u vlasti, ali “upravo su ti ‘niži nivoi vlasti’ došli u fokus kada se govori o korupciji i lošim odlukama”.
Iz DZVM-a podsećaju da su upravo u nadležnosti državnog sekretara iz SVM-a bili troškovi izgradnje železničke pruge Novi Sad – Kelebija, koji su porasli za 87 miliona dolara, te da se srušila i nadstrešnica na stanici u Novom Sadu.
“Umesto da preuzme odgovornost, SVM i dalje sprovodi politiku SNS-a, a kada se pojave problemi, beži od odgovornosti. Politika ‘mi bismo, ali da ne uđe’ je prepoznata i više vam neće proći”, poručuju.
Oni su se takođe osvrnuli i na, kako kažu, Pastorovu relativizaciju problema manjinskih prava u vezi s nedostatkom višejezičnih natpisa na železničkim stanicama, što “dodatno potvrđuje da je SVM odavno odustao od borbe za interese vojvođanskih Mađara”:
“Umesto da zahteva poštovanje Zakona o službenoj upotrebi jezika i pisma, on se poziva na probleme u drugim državama. Ovo nije zaštita manjinskih prava, već otvorena kapitulacija pred kršenjem zakona”.
Na kraju, nazivanje građanskih protesta „anarhijom“ i „glasnom manjinom“, zaključuju iz Demokratske zajednice vojvođanskih Mađara, pokazuje da je SVM potpuno na strani režima.
“Umesto podrške građanima koji se bore za pravnu državu, oni štite korumpiranu vlast i svoje privilegije. SVM ne nudi rešenja, već je deo problema – vreme je da prestanu da obmanjuju javnost”, poručuju iz DZVM-a.