Životna sredina jedna je od centralnih tačaka predstojećih izbora u Nemačkoj.
Ovogodišnji nemački izbori predstavljaće i zvanični kraj “Merkel ere” u politici ove države. Demohrišćanska kancelarka služila je Nemačku čak 16 uzastopnih godina, sa politikom koja je bila i meta kritika (migrantska kriza) i meta pohvala (ekonomska situacija). Novi/a kancelar/ka, koji/a će preuzeti dužnost nakon izbora 26. septrembra, imaće šansu da ovu državu usmeri na drugačiji način. Jedno od pitanja koje je tema izbora, i gde je potrebno naročito obratiti pažnju, je ekologija. Iako ovogodišnji izbori nisu naročito fokusirani na programe stranaka već na ličnosti, kada se govori o programima, životna sredina dolazi kao jedna od centralnih tačaka.
Kao što ste u nekim od prethodnih tekstova mogli da pročitate, navedeno pitanje je deo političke diskusije skoro pola veka u Nemačkoj. Ova država je jedna od prvih koja je imala: velike ekološke proteste, jaku zelenu stranku i partiju ove vrste kao deo vladajuće koalicije. Dok su pitanja životne sredine decenijama bila sekundarna u političkim debatama na Zapadu, u ovoj državi su važna i sastavni deo političkog folklora već dugo.
Na ovogodišnjim izborima ekološka politika ima dodatnu važnost iz nekoliko razloga, iako nije tema izbora oko koje birači donose finalnu odluku. Prvi razlog su svakako ovogodišnje neviđene letnje poplave koje su pogodile Nemačku. Blizu 200 ljudi je u njima poginulo i ova nepogoda je samo naglasila brigu građana vezano za dosta ekstremnije vreme koje dolazi sa klimatskim promenama.
Drugi razlog je nagli rast Zelenih, koji je u martu i aprilu ovu partiju lansirao na prvo mesto u anketama. Iako je trenutno ova stranka nešto slabija u istraživanjima javnog mnjenja, postizborna matematika govori da neće biti moguće bez nje napraviti vladu. Sa takvom strateškom prednošću, sigurno će uticati na pomeranje državne politike više ka ekološkom smeru.
Zbog ovih razloga, vredno je analizirati aktuelna kretanja na nemačkoj sceni i da li je nakon 26. septembra moguće očekivati veliku “zelenu transformaciju”. Nemačka je najveća privreda Evrope, ali i najveći zagađivač na kontinentu, te svaka promena u ovoj državi ima i značajne šire posledice.
Gde je Nemačka danas?
Evropska unija je postavila veoma ambiciozni cilj vezano za svoje emisije štetnih gasova i njihovo smanjenje. Cilj je da one budu redoukovane za preko polovinu do 2030, što bi pre oko 10 godina predstavljalo veoma radikalan politički predlog. To što je ovaj potez prošao bez veće pobune i kontroverze, govori da je klimatsko pitanje postalo ozbiljno i da je tako shvaćeno u evropskom javnom mnjenju.
Nemačka, koja pojedinačno prozivodi najviše emisija, samim tim ima i najveće obaveze. Zelena transformacija privrede ove zemlje je već dugo tema, ali taj proces ide sa nekoliko poteškoća. Ova država se namučila da ostvari cilj smanjenja emisija iz 1990. za 40%. To je uspela da realizuje prošle godine samo zahvaljujući efektima pandemije COVID-19. Bez ovog vanrednog događaja, najveća privreda Evropske unije bi probila sopstveni rok i dala loš primer ostalim državama (poput Poljske).
Uprkos ovim poteškoćama, odlazeća vlada aktuelne kancelarke postavila je ambiciozan cilj, kojeg će se verovatno i sledeće vlade pridržavati. Akuelni plan je da Nemačka bude primer za ostale države u svojoj ekološkoj transformaciji, tako što će biti par koraka ispred nivoa Evropske unije, iako je trenutni prvak po zagađenju. U konkretnim brojkama bi to značilo da do kraja dekade, Nemačka smanji svoje emisije za 2/3, a postane ugljenično neutralna već 2045. (pet godina pre plana Evropske unije).
Da bi se ovi planovi sproveli u delo, postoji nekoliko velikih prepreka. Ta prepreka trenutno nisu političke partije, jer za razliku od Amerike, politička scena Nemačke ima jedan vid ekološkog konsenzusa. Dok američki republikanci u velikom procentu negiraju da se klimatske promene uopšte dešavaju ili da ljudi utiču na njih ako postoje, te svako njihovo sticanje političke moći znači usporavanje ekoloških reformi, u Nemačkoj takvih stranaka nema. Jedino pitanje između konkurentskih političkih grupacija je kako postići date ciljeve, što predstavlja zdravo okruženje za političku debatu o ovom važnom pitanju.
Mejnstrim stranke i ekologija
Političke programe u Nemačkoj u proseku ne karakteriše radikalizam, te su glavne partije mahom međusobno slične. Radi se o društvu u kom kod glasača nije popularno biti preveliki buntovnik ili ideološki fanatik, već birači zaista cene posvećenost konsenzusu, kompromisu i postepenim reformama.
U skladu sa tim bi trebalo posmatrati političku scenu i oko ekoloških pitanja. Kao što je navedeno, Nemačka nema relevantnu političku snagu koja se bavi negiranjem klimatskih promena, ali nema ni mnogo onih koje bi u kratkom vremenskom roku ukinule upotrebu fosilnih goriva. Programi su dosta nijansiraniji, a partije oprezno biraju reči i šta obećavaju. S obzirom da će za sastavljanje vlade biti potrebno izvesno čak tri stranke, analiza programa ima vrednost, jer se po vladajućoj koaliciji može proceniti nivo posvećenosti klimi i brzina promena.
Ukoliko se radi o aktuelnim članicama vladajuće koalicije, može se reći da se više radi o rečima nego o delima. Aktuelna vladajuća koalicija Hrišćansko-demokratske unije (CDU) i Socijaldemokratske partije Nemačke (SPD) bila je vlast u tri od četiri vlade Angele Merkel. Uprkos ambicioznim ciljevima, stranke su često vodile konfuzne poteze i rezultati su mešoviti. Nasleđe aktuelne koalicije, ali i prethodne u kojima su Zeleni imali udela, je potpuno napuštanje nuklearne energije. To je stvorilo trenutnu zavisnost od energenata poput uglja i uveženog prirodnog gasa, jer od obnovljivih izvora energije Nemačka ne može da namiri svoje potrebe.
Na ovogodišnjim izborima obe vladajuće partije ne daju previše konkretna i ambiciozna obećanja i izgleda žele da ostave otvorene opcije u postizbornim razgovorima. Partijski naslednik odlazeće kancelarke, Armin Lašet, obećava više investicija i ubrzavanje izgradnje elektrana na solarnu i vazdušnu energiju. Donekle očekivano, jer aktuelni vetroparkovi na severu države nisu adekvatno povezani sa industrijom koja je mahom smeštena ili na jugu ili na zapadu države. Lašet obećava i više investicija u biomasu, geotermalne izvore i hidoelektrane. Međutim, vladajući demohrišćani ne daju previše dodatnih brojki ili radikalnih koraka oko upotrebe uglja, koji je veliki zagađivač.
Socijaldemokrate, koji trenutno u anketama iznenadno vode, takođe nisu naročito detaljni. Osim načelnog obećanja da će ciljati ukidanje fosilnih goriva do 2040, manjka brojeva i datuma. Aktuelni važeći plan je da ugalj izađe iz upotrebe već 2038. U slučaju potpunog ukidanja fosilnih goriva do navedenog termina, Nemačka bi izvesno morala da uvozi električnu energiju, kao privremeno rešenje tokom perioda najveće potrošnje. Strategija trenutnog kancelarskog favorita iz ove partije, Olafa Šolca, je da deluje što umerenije i prihvatljivije najširem broju umerenih birača. Cena toga je očigledno više konkretnih obećanja oko ekologije.
Manje ambiciozni od vladajuće koalicije su probiznis liberali iz FDP-a. Spomenuta stranka bi po trenutnom rejtingu takođe mogla biti nužan činilac vlasti, jer će logične tročlane koalicije bez ove partije biti matematički teške. Ovo predstavlja važnu promenu, jer će FDP u vlasti predstavljati glas biznisa i skepsu koju ovi krugovi imaju prema radikalnijim ekološkim merama. Kao takvi, izvesno će biti kontrateža zelenima. Njihova skepsa prema državnoj intervenciji u privredi i porezima, samim tim i ublažuje nivo željene ekološke intervencije. Liberali svoje poverenje više umseravaju na tehnološke inovacije kao izlaz iz zagađenja, ali i legalizaciju hemijske reciklaže. Dok su aktuelne vladajuće stranke ne mnogo ambiciozne, liberali se mogu definisati kao umereni skeptici.
U poređenju sa navedenim partijama, Zeleni su nekoliko koraka ispred. Njihova važnost za sastavljanje vladajuće većine daće im dosta prostora da u delo sprovedu neke programske crte.
Zelena partija i ambicije
Kada je izabrana za zelenu kancelarsku kandidatkinju, Analena Berbok je podigla svoju stranku na prvo mesto u anketama. Zeleni, koji su već predstavljali potentnu snagu u ovoj državi, prestigli su vladajuće demohrišćane u martu i aprilu. Takav razvoj događaja predstavljao je istorijsku šansu da Nemačka napravi odlučniji i konkretniji zaokret u smeru ekoloških reformi. Zelena kanclearka bi bio ne samo politički presedan, nego i presedan koji se tiče javne politike prema zaštiti životne sredine.
Ipak, optužbe za plagijat i napadi medija na Analenu Berbok, smanjili su rejting ove stranke za više procenata. Trenutno se nalazi na trećem mestu i u ovom momentu teško deluje da će partija zaraditi kancelarsko mesto nakon izbora. Ova pozicija naravno ne podrazumeva da uticaj Zelenih ne bi mogao da bude ključan, jer u ovom momentu će stranka gotovo sigurno biti deo vlasti. Odnos snaga u anketama teško proizvodi matematički moguću i vrednosno koherentnu vladajuću većinu u kojoj nema Zelene partije. Bilo da na vlasti bude nešto desnija koalicija (demohrišćani-liberali-zeleni) ili nešto levlja (socijaldemokrate-liberali zeleni/socijaldemokrate-levičari-zeleni), ova ekološka partija će imati važno mesto.
U dve koalicione vlade sa socijaldemokratom Gerhardom Šrederom (od 1998. do 2005), uspešno su uticali na sprovođenje ekološke agende. Njihova istorijska borba protiv nuklearnih elektrana je dala rezultate i one će uskoro otići u prošlost. Danas, kada je pitanje životne sredine i klimatskih promena dosta prihvatljivije u javnosti, taj efekat bi mogao biti značajno veći.
Međutim, postavlja se pitanje šta tačno biračima ova stranka obećava i koliko je to realno?
S obzirom da teži da postigne što bolji rezultat i ne bude percipirana kao grupa radiklanih političara, stranka je ublažila svoj program. Uprkos tom razvodnjavanju, ona je veliki broj koraka ispred svih ostalih učesnika izbora. Za početak, zeleni obećavaju da će emisije do 2030. smanjiti za 70%, da će ugalj biti izbačen iz upotrebe do 2030. i da će se već 2035. koristiti samo obnovljivi izvori energije. Uz to, obećavaju još 1,5 miliona solarnih krovova u jednom mandatu vlade, višu cenu za emitovanje ugljendioksida i zabranu izvoza otpada koji ne može da se reciklira.
Da li će stranka kao deo vlasti moći da ispuni ova obećanja? Sva navedena izvesno ne. To je naročito teško ako u vlasti bude sa desnim koaliconim partnerima, oličenim u demohrišćanima i liberalima. Obe stranke su manje ili više probiznis i pokušaće da ispregovaraju što postepeniju ekološku transformaciju. U slučaju da stožer koalicije budu socijaldemokrate (trenutno izvesniji slučaj), zeleni će moći da proguraju više delova svog programa.
Bez obzira na intenzitet sprovođenja ekološkog programa nakon izbora i rezultat ove partije, jedan zaključak se već sada može doneti. Zeleni su odneli moralnu političku pobedu. Danas se bitka više ne vodi na terenu “da li je potrebno vršiti ekološku transformaciju ili ne?”, već je debata o tome kako bi trebalo da izgleda transformacija i koliko bi trebalo da bude brza. San svake političke grupacije je da njihova ideologija postane javni konsenzus i iz tog ugla zeleni su uspešno skrenuli smer budućnosti ka svojim vrednostima.
Ekološka agenda i realnost
Koliko god politička klima u Nemačkoj bila pogodna za debatu o klimi planete Zemlje, potrebno je imati nekoliko rezervi. Mejnstrim partije se mogu, koliko god žele, slagati oko potrebe za ekološkom tranformacijom, ali to ne podrazumeva da će se realnost menjati u odnosu na njihove programske tačke. Pitanje zaštite životne sredine je u ovoj državi lako za debatovanje, ali nešto teže za konkretno, naročito brzo, rešavanje.
Prvi problem, koji je teško izbeći u analizi, je spomenuto zatvaranje nuklearnih elektrana. Koliko god bilo politički popularno i javno podržano, predstavlja veliko opterećenje za ekološku transformaciju. Zbog (dobrim delom iracionalnog) straha od ovog energetskog izvora, nuklearna energija je skoro poptpuno izbačena iz upotrebe. Ta velika energetska rupa je popunjena ugljem i prirodnim gasom, čime je država učinjena zavisnom od Rusije i uvoza ovog energenta.
Srbija mora da radi sve suprotno od Vulinovih ideja i uspeće kao država
Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI sigurna je da ako Srbija želi da napreduje mora da radi sve suprotno od onoga što misli i proklamuje Aleksandar Vulin, poznatiji kao ministar mržnje
Vulinova izjava da bi jako voleo da Aleksandar Vučić ode na Samit BRIKS-a u Moskvu, nova je podlost koju je namenio Srbiji i njenim građanima.
Vulin je od devedesetih godina, pa na ovamo, uvek promovisao političke ideje koje su loše po Srbiju.
Bio je portparol JUL-a, odnosno Mirjane Marković, sramotio je svaku instituciju koju je vodio. I Vojsku, i policiju, i BIA. Umesto da radi u interesu Srbije, pokazivao je, a i dalje pokazuje, sluganstvo prema Ruskoj Federaciji. Sramotno je slao ruskoj tajnoj službi informacije o aktivnostima opozicionara iz Rusije u Beogradu, pa su oni po povratku u njihovu zemlju bili uhapšeni.
Svaka njegova izjava o Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj ili Crnoj Gori upali novi požar u odnosima u regionu.
Srbija mora raditi sve suprotno onome što Aleksandar Vulin želi i na ovim prostorima će biti moguće napraviti modernu i demokratsku državu.
Aleksandar Marton portparol Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI
Koliko će nas koštati suša i šta ćemo jesti? Poljoprivrednici kažu – stanje je katastrofalno
Dugo toplo i sušno leto koštalo je poljoprivredu. Prinosi su drastično manji. Poljoprivrednici u gubicima, traže pomoć Vlade i najavljuju protest za 15-ak dana. Šta ćemo jesti i koliko ćemo to platiti, pitala je Lea Apro.
Kišomer u Kisaču je potpuno suv više od dva meseca, a umesto zdrave repe – rupa, jer je istrulila zbog enormne suše.
„Na ovakvim ekstremnim sušama, kad nema kiše po sedamdeset, osamdeset dana sa temperaturama preko 40, noćnih preko 30 tu više ne pomaže ni zalivanje, ni ništa“, kaže Goran Filipović iz Inicijative za opstanak poljoprivrednika Srbije.
Poljoprivrednici u očaju, već treću godinu očekuju pomoć, ispunjenje zahteva i sistemska rešenja od Vlade, ali ona kao i kiša – izostaju.
„Ne možemo se uhvatiti bukvalno ni za jednu kulturu koja je ove godine koliko-toliko mogla da izvuče prosek. U suštini stanje je katastrofalno. Ukoliko država, ministarstvo tačnije ne donese neke mere za pomoć poljoprivrednicima, mislim da će većina nas staviti katanac na svoja gazdinstva“, objašnjava Dejan Ivanišević iz Inicijative za opstanak poljoprivrednika Srbije.
Nema ni berze, koja bi garantovala otkupnu cenu roda poljoprivrednicima, pa im cenu kroje otkupljivači.
„Mi živimo od cene. Mi ne možemo da živimo od subvencija. Subvencije su primarne i moraju biti u poljoprivredi, ali mi ćemo postati socijalna grana privrede, ne poljoprivreda“, navodi Aleksandar Letić, poljoprivrednik iz Kisača.
Da li će se gubici poljoprivrednika odraziti i na džep građana, odnosno na cene hrane, zavisiće od ponude i potražnje, ali i tu glavnu reč ima država.
„U ovoj situaciji od ponašanja države zavisi da li će biti, ili neće biti rasta cene hrane u suštini. Ako se odluči na uvoz, da podstakne uvoz, ne mora da bude povećanja cene“, navodi Živan Lazić, ekonomski novinar.
Država je na potezu. Ako ne pomogne poljoprivrednicima, kako nam kažu, neće više biti ko da nas hrani. A onda će tržište ili vlast određivati šta jedemo i koliko za to plaćamo.
LSV – VOJVOĐANI traži smenu pomoćnice gradonačelnika Zrenjanina
Odbornička grupa Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI u Skupštini grada Zrenjanina uputila je danas zrenjaninskom gradonačelniku Simi Salapuri zahtev za smenu njegove pomoćnice Vere Milošev, koja je na javnom mestu napala dečaka sa razvojnim problemima.
Republika Srbija Autonomna Pokrajina Vojvodina Grad Zrenjanin Gradonačelnik
ZAHTEV
Na osnovu 52. člana Statuta grada Zrenjanina zahtevamo razrešenje pomoćnice gradonačelnika Zrenjanina Vere Milošev.
OBRAZLOŽENJE:
Javnost Zrenjanina upoznata je sa incidentom u kojem je učestvovala i pomoćnica gradonačelnika Zrenjanina Vera Milošev, prilikom kojeg se neprimereno ponašala na javnom mestu i napala dečaka sa razvojnim problemima.
Nedopustivo je da jednu od najodgovornijih funkcija u Zrenjaninu obavlja osoba koja sebi dopušta ovakvo ponašanje.
Očekujemo Vašu brzu reakciju i smenu pomoćnice Milošev.
U Zrenjaninu 4.9.2024.godine
Odbornička grupa Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI u Skupštini grada Zrenjanina
Sekretarijat za informisanje Lige socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI
Dosadašnji v.d. direktor Vladimir Petrović, koji je ovom zdravstvenom ustanovom rukovodio 13 godina, smenjen je bez obrazloženja.
Informacija o promeni u rukovodstvu Instituta za javno zdravlje Vojvodine već danima unazad kruži u novosadskoj javnosti, a nezvanična saznanja prvi je objavio Danas.
U međuvremenu, i portal 021.rs dobio je nezvaničnu potvrdu da je došlo do promene i da je doktorka stomatologije, dosadašnja direktorka Filijale Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za Južnobački okrug, postavljena na rukovodeću poziciju.
Portal 021.rs uputio je i pitanja Institutu za javno zdravlje Vojvodine u vezi sa promenom na čelu ustanove, ali zasad nema odgovora.
Smenu Petrovića i imenovanje Milene Tabaković do sada niko nije zvanično potvrdio, niti je odluka javno dostupna. Bilo bi za očekivati da se ovakva promena objavi u Službenom listu AP Vojvodine, ali je poslednji broj objavljen nekoliko dana pre sednice Vlade Vojvodine koja se održala 28. avgusta.
Takođe, na samom sajtu Instituta i dalje stoji da je v.d. direktor dr Vladimir Petrović. Smena Petrovića dolazi nakon slučaja “nematode u novosadskoj vodi” u kojem su nadležni prvo negirali tvrdnje o valjkastim crvima u vodovodu, da bi Institut potom potvrdio njihovo prisustvo.
Ipak, smena bi mogla da bude i samo deo promena na rukovodećim pozicijama u pokrajini, nakon odlaska Igora Mirovića sa funkcije pokrajinskog premijera. Podsetimo, do promena je došlo i u Kliničkom centru Vojvodine, gde je za v.d. direktorku imenovana Vesna Turkulov umesto Edite Stokić.
Povodom smene u Institutu oglasio se Gradski odbor Stranke slobode i pravde, navodeći da Miloš Vučević i Maja Gojković “nisu oprostili profesionalnost” Petroviću. U saopštenju se odluka o imenovanju Milene Tabaković za v.d. direktorku Instituta naziva “skandaloznom”.
Ćerka Jorgovanke Tabaković u žižu javnosti je došla 2013. godine kada je objavljeno da joj je RFZO obezbedio službeni automobil i vozača za odlazak na predavanja u Beograd. Zvanično objašnjenje tada je bilo da je sve u skladu sa odlukom o slanju zaposlenih na usavršavanje.
Zasad nezvanično smenjeni Petrović je na čelu Instituta bio od 2011. godine. On je i redovni profesor na Medicinskom fakultetu u Novom Sadu.
Upravo na ovom fakultetu je diplomirao 1997. godine, a tu je završio i specijalizaciju, master studije i doktorat. Bio je na čelu Instituta u trenutku kada se Vojvodina suočavala sa zdravstvenom krizom izazvanom korona virusom.
Prema informacijama Agencije za sprečavanje korupcije, Petrović je u februaru ove godine prijavio da kao v.d. direktora Instituta godišnje zarađuje više od 3,1 miliona dinara.
Statistika koja se ne menja: Vojvodina najviše izvozi, a Beograd uvozi
Posmatrano regionalno, najveće učešće u izvozu Srbije imao je region Vojvodine (33,9 odsto). Sledi beogradski region (23,4 odsto), region Južne i Istočne Srbije (21,3 odsto), region Šumadije i Zapadne Srbije (20,2 odsto), a oko 1,2 odsto izvoza je nerazvrstano po teritorijama.
Izvoz domaće robe u periodu od januara do jula ove godine imao je vrednost 17.097,7 miliona evra, uz rast od 1,3 odsto u poređenju sa istim periodom prethodne godine.
Uvoz robe imao je vrednost od 22.323,4 miliona, što predstavlja povećanje od četiri odsto u odnosu na isti period prošle godine.
Izražen u evrima, deficit iznosi 5,2 milijarde evra, što je povećanje od 14,2 odsto u poređenju sa istim periodom prethodne godine, saopštio je Republički zavod za statistiku.
Pokrivenost uvoza izvozom je 76,6 odsto i manja je od pokrivenosti u istom periodu prethodne godine, kada je iznosila 78,6 odsto.
Najveće učešće u uvozu Srbije imao je Beogradski region (44,3 odsto); sledi Vojvodina (32,5 odsto), Šumadija i Zapadna Srbija (13,6 odsto), Južna i Istočna Srbija (8,4 odsto), a oko 1,3 odsto uvoza nije razvrstano po teritorijama.
Spoljnotrgovinska robna razmena bila je najveća sa zemljama sa kojima Srbija ima potpisane sporazume o slobodnoj trgovini. Zemlje članice Evropske unije čine 59,5 odsto ukupne razmene.
Na ovom mostu koji deli južnu Mitrovicu, naseljenu Albancima, od severne, naseljene većinom Srbima, osim automobila, viđen je i kordon pripadnika KFOR-a. Zatim je ovaj kordon povučen.
Radio Slobodna Europa (RSE) pitao je KFOR zašto je pojačao svoju prisutnost na mostu, ali iz ove misije nisu dali odgovor. Pripadnik italijanskih snaga KFOR-a na mostu na Ibru rekao je dopisniku RSE s terena da se tokom današnjeg dana “ne očekuje ništa posebno” i da su oni tu “zbog rutinskih operacija”.
Pojačana prisutnost na ovom mostu dolazi dan nakon što su kosovske vlasti zatvorile pet paralelnih srpskih institucija na sjeveru Kosova.
Akciju je kritizirala međunarodna zajednica, koja je pozvala Vladu Kosova da ne poduzima jednostrane i nekoordinirane akcije.
Kosovska vlast također se nedavno suočila s kritikama međunarodne zajednice jer je izrazila namjeru otvoriti most preko Ibra za promet vozila.
Sjedinjene Američke Države, Europska unija i KFOR izjasnili su se protiv otvaranja mosta.
KFOR i EU zatražili su da se ovo pitanje riješi u dijalogu u Bruxellesu.
NATO-va mirovna misija na Kosovu također je nekoliko puta upozorila da neće oklijevati djelovati kako bi odgovorila na razvoj sigurnosne situacije.
KFOR je stalno prisutan na mostu preko rijeke Ibar.